خواص سنگ عقیق و آشنایی با انواع سنگ های عقیق و فواید آن ها

خواص سنگ عقیق و آشنایی با انواع سنگ های عقیق و فواید آن ها


منبع: آرگا

484

1399/1/24

16:10


انگشتر و گردنبند هایی که با سنگ عقیق ساخته شده اند؛ در مقابل نور خورشید اشکالی همچون حباب و کندوی زنبور را به نمایش می گذارند. از خواص سنگ عقیق می توان به شادابی، آرامش روحی و روانی، از بین رفتن غم و ناراحتی روحی و رسیدن به مقام های بلند مرتبه اشاره کرد.  

عقیق از دسته سنگ های نیمه قیمتی است که در بسیاری از آیات و روایات از خواص درمانی آن بسیار گفته شده است. این سنگ در جوامع اسلامی از طرفداران بسیاری برخوردار می باشد. سنگ عقیق با از بین بردن انرژی های منفی خیر و برکت، خوش اقبالی را برای صاحب سنگ به ارمغان می آورد. در طب سنتی از خاصیت های این سنگ به تقویت بارداری، تقویت چشم، معده و قلب اشاره شده است.

در این مجله خواص سنگ عقیق، تاریخچه، انواع آن و آشنایی کلی با این سنگ اسرار آمیز بیان شده است، پس بهتر است تا اتمام این مطلب با ما همراه شوید.

چگونگی تشکیل سنگ عقیق

تاریخچه سنگ عقیق

در طی قرون از سنگ عقیق به عنوان گوهری گرانبها که ظاهری سنگی دارد، در تزیین و تولید جواهرات سنتی و مجسمه های هنری استفاده می شد. در گذشته از خواص سنگ عقیق در ایران باستان برای طلسم و جادو بسیار مورد استفاده قرار می گرفت. عقیق بر گرفته از رود خانه آگات در شبه جزیره سیشل ایتالیا می باشد که به احتمال زیاد علت نام گذاری آن بستگی به سنگ های قلوه ای مانند در بستر آن رودخانه می باشد. این گوهر زیبا که عقیق نام گرفته توسط فیلسوفی یونانی به نام تئوفراستوس در قرن ۴ شناسایی و نام گذاری شد.

از عقیق در تولید کاسه و ظرف های زیبا در طول امپراطوری بیزانس، یعنی روم شرقی و قسطنطنینه استفاده می کردند، به این صورت که وجود چنین ظرف هایی در خانواده های اشرافی اروپا در دوره رنسانس امری رایج و طبیعی به شمار می رفت. همچنین در عصر امروز این ظرف ها را می توان در موزه لوور فرانسه مشاهده کرد. از دیگر مواردی که می توان به خواص سنگ عقیق اشاره کرد، مجموعه ۳۰۰۰ کاسه از جنس این گوهر در دوره پادشاهی پونتوس است که امروزه می توان تمامی آن ها را در موزه و مراکز تاریخی مشاهده کرد.

  • اولین تراشه های سنگ عقیق

در متون تاریخی از اولین تراشه و سنگ های عقیق می توان به سال ۱۵۴۸ میلادی اشاره کرد، اما همان طور که قابل ملاحظه است؛ اولین تراشه های رسمی این سنگ به ابتدای قرن ۱۶ ام باز خواهد گشت. در عصر امروز از زیباترین تراشه ها در سنگ عقیق می توان به  اوپراشتاین آلمان اشاره کرد که از نظر تراشکاری و حکاکی طیف گسترده ای در جهان به راه انداخت. در گذشته ارزش سنگ عقیق بسیار بالا بود، اما قابل به ذکر است که امروزه میزان آن کاهش یافته است. اما نمونه هایی از این سنگ به نام آبی هلی، سبز و نادر هنوز هم دارای ارزش بالا و گران قیمت هستند.

معرفی انواعی از سنگ عقیق

انواعی از سنگ های عقیق

این سنگ را بر اساس نوع شکل، ساختار لایه ها به گونه های متفاوتی تقسیم می کنند، که در ادامه بیان شده است.

  • خزه ای

این مدل از سنگ دارای بلور های سبز رنگ به شکل خزه می باشد.

  • شجری

این مدل که با نام مشا نیز شناخته می شود، به رنگ خاکستری، بی رنگ و نیمه شفاف است. همچنین بر روی آن سطوحی با اشکال درخت گونه نقش بسته است.

  • چشمی

در این نوع از سنگ عقیق لایه های دایره ای شکل با خطوط موازی دیده می شود که در مرکز آن نقطه ای تیره رنگ قرار گرفته است.

  • آبدار

در ترکیب این سنگ مقداری آب وجود دارد که  به زمان پیدایش آن باز می گردد. همچنین در تراش های نازکی که بر روی این سنگ انجام می شود، می توان قسمت هایی از آب در درون آن مشاهده کرد.

  • مجوف

این مدل از سنگ عقیق را می توان با حفره های متعدد و تو خالی در درون آن مشاهده کرد.

  • دژی

بر روی و درون این نوع سنگ می توان طرح هایی از دژ های قدیمی مشاهده کرد.

  • منظره ای

در درون این گونه از سنگ عقیق می توان طرح هایی به شکل درخت و مناظر طبیعی مشاهده کرد.

  • لایه ای

از دیگر گونه های سنگ عقیق می توان به لایه ای بودن شاره کرد، که همان طور که از نامش پیداست دارای لایه های موازی در کنار یک دیگر می باشد.

آشانیی با تشخیص اصل و فیک سنگ عقیق

خواص سنگ عقیق

همان طور که گفته شد، این سنگ گران بها دارای خواص بسیاری بر روح، بدن و دیگر موارد دارد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

  • خاصیت عقیق بر روی بدن

در بسیاری از کتب های فارسی برای خاصیت عقیق این گونه بیان کرده اند، که هرکه خرد شده آن را با آب و شربت حل کند و به مصرف آن بپردازد؛ می تواند به عنوان معجونی برای درمان و جلوگیری از خونریزی معده، لخته شدن خون، کثرت حیض، جنون و بیماری های عصبی، بیماری های مربوط به طحال و دیگر موارد استفاده کند. همچنین از دیگر موارد این سنگ گران بها می توان به تولید سرمه که برای تقوت بینایی و چشم بسیار مناسب است، پرداخت. برای جلوگیری از خونریزی لثه و استحکام دندان ها نیز می توان از عقیق استفاده کرد که برای تقویت قوای معده نیز بسیار اثر گذار می باشد. بر اساس موارد گفته شده توصیه ما به شما عزیزان این است، که از استفاده آن غافل نشوید.

  • خاصیت عقیق بر روح و روان

از قرون گذشته تمامی ملت ها از سنگ عقیق به عنوان گوهری مقدس یاد می کردند. آن ها هیچ گاه این نگین را از خود دور نمی کردند و طبق باوری که به آن بسیار معتقد بودند، درباره این سنگ این گونه فکر می کردند: که از تمامی بلایا و دردها آن ها را در امان نگاه می دارد و در جنگ ها و حوادث طبیعی به عنوان سپر محافظ به مراقبت از آن ها می پردازد. اثراتی که نگین عقیق بر روح و جان می گذارد، به شرح زیر می باشد.

آشنایی با انواع رنگ های عقیق

  1. ترس و وحشت را از آدمی دور نگاه می دارد، دل را قوت می بخشد و از جانوران موذی و سمی که برای انسان خطرناک است، در امان نگاه می دارد.
  2. جلوگیری از هر گونه خونریزی نیز از دیگر خواص سنگ عقیق به شمار می رود، که در این مورد بسیار برای زنان مناسب و در برخی جوامع از محبوبیت مختص به خود برخوردار می باشد.
  3. از دیگر خواص این گوهر نایاب تعالی، آرامش و شادابی می باشد که برای تقویت روحیه و از بین بردن غم و ناراحتی های روحی و اعصاب تاثیر گذار می باشد.
  4. استفاده از انگشتر این سنگ برای تقویت نقاط مختلف بدن و برقرار سازی تعادل و تمرکز بدن مفید می باشد.
  5. برخی تاثیر گذاری این سنگ بر آدمی، اثرات عمقی و درونی دارد. همچنین به عنوان پاک کننده انرژی های منفی موثر می باشد.

خاصیت عقیق به نقل از احادیث

همچنین از خاصیت نگین عقیق در احادیث و روایات بسیاری نام برده شده است، که در ادامه به ذکر آن ها پرداخته ایم.

معرفی خواص سنگ عقیق

  • از بین برنده فقر

امام صادق در مورد خواص نگین عقیق این چنین می فرمایند: در دستی که این گوهر باشد، بسیار عجیب می باشد که از درهم و دینار خالی باشد.

همچنین امام رضا در این باره می فرمایند: استفاده از این نگین در از بین بردن فقر بسیار مناسب می باشد، و در دست داشتن آن به دور شدن نفاق از شخص می پردازد.

  • ازدیاد رزق و روزی

امام محمد باقر می فرمایند: هرکس که چنین نگینی در دست داشته باشد، الحق که شیعه اهل بیت می باشد و در استفاده از آن چیزی جز خیر و خوبی، ازدیاد روزی و برکت نمی بیند، این چنین فرد از مردم بی نیاز خواهد بود.

  • بالا رفتن ثواب

امیر مومنان حضرت علی در استفاده از سنگ عقیق می فرماید: هر کس که دو رکعت نماز با به همراه داشتن انگشتر عقیق بخواند، نمازش برابر با هزار رکعت نماز بدون انگشتر عقیق می باشد.

  • سرعت یافتن در مستجاب شدن دعا

همچنین امیر مومنان حضرت علی در این رابطه می فرماید:  هیچ دستی محبوب تر از دستی که در آن سنگ عقیق باشد و در برابر خدا برای خواست هاش بلند شود، نیست.

همچنین در این موضوع  امام صادق می فرمایند: خداوند دوست دارد، دستی را که به سوی او بلند شده است؛ انگشتر عقیق به دست داشته باشد.

آشنایی با سنگ عقیق

  •  ایمن شدن  از تمامی بلایا

امام علی می فرمایند: انگشتر عقیق موجب برکت است و به یقین تمامی بلایا را از شما دور نگه خواهد داشت.

  • عاقبت به خیری

پیامبر اکرم درباره خواص انگشتر سنگ عقیق می فرماید: کسی که انگشتر عقیق به دست داشته باشد، عاقبت به خیر خواهد شد.

  • دور شدن از هر گونه عذاب به شرط دوست داشتن امام علی ع

امام کاظم در این رابطه می فرماید: خداوند متعال قسم خورده است، که هر گز تن دستی را که انگشتر عقیق به همراه داشته، در آتش جهنم نمی سوزاند، البته به این شرط که دوست دار علی باشد.

  • پاک کننده غم و ناراحتی

همچنین حدیث رسول خدا از خواص سنگ عقیق به این صورت است که: تا زمانی که انگشتر عقیق را به دست داشته باشید از هر گونه ناراحتی و غم در امان هستید.

آشنایی با خاصیت سنگ عقیق

تشخیص نگین عقیق

برای اینکه سنگ عقیق را بتوانید از اصل و فیک آن تشخیص دهید، نیازمند برخی آگاهی و نکات در این رابطه هستید، که در ادامه این مطلب برای شما بیان کرده ایم.

  1. سنگ عقیق را هیچ گاه نمی توان با آتش و حرارت سوزاند.
  2. اگر بر روی سطح شیشه ای کشیده شود، قطع به یقین بر روی آن خراش و خط خوردگی ایجاد می کند.
  3. اگر نوع عقیق یمنی باشد در صورت قرار گیری در مقابل نور، اشکالی همچون حباب و کندوی زنبور در آن مشاهده می کنید.
  4. اگر اشای نوک تیزی بر روی آن قرار گیرد، هیچ خط و خشی به روش ایجاد نمی شود، مگر اینکه شدت آن بسیار بالا باشد.

آشنایی با سنگ عقیق و خاصیت آن

آشنایی با رنگ بندی گوهر عقیق

تا به اینجا با خواص سنگ عقیق و انواع آن آشنا شدید، بد نیست که از بین به بعد با رنگ بندی آن نیز شناخت پیدا کنید. در ادامه متدوال ترین رنگ های عقیق را خواهید خواند.

  1. قهوه ای
  2. سفید
  3. قرمز
  4. خاکستری
  5. صورتی
  6. سیاه
  7. سفید
  8. کبود
  9. سبز
  10. زرد
  • زیبا ترین رنگ ها از عقیق که از طرفداران بسیاری برخوردار است، به شرح زیر می باشد.

  1. سبز
  2. زرد
  3. سرخ
  4. سیاه

آشنایی با خواص سنگ عقیق

طریقه تشکیل سنگ عقیق

با ته نشین شدن سیلیس های موجود در آب های زیر زمینی و در درون حفرات موجود در سنگ های آتشفشانی آذرین به وجود می آید. محلول به دست آمده بر اثر تبلور های فاز سیلیکاته در ماگما می باشد که بر اثر سرد شدن و انباشتگی های سیلیسی در حفره های توده ای مانند، سنگ های لاوا ایجاد می شود. هرچه میزان حفره های سنگ میزبان بزرگ تر باشد، عقیق با اندازه بزرگ تر تشکیل می شود.

مواد ته نشین شده در اطراف این حفره ها، به موازات نازکی لایه های متراکم و چرخنده سیلیسی تشکیل می دهند و در برخی موارد این لایه ها از کف حفره به سمت بالا به صورت لایه های مسطح از خود زیبایی منحصر به فردی به نمایش می گذارند. ساختمان  لایه ای و رنگارنگ از ویژگی های این سنگ می باشد که با دارا بودن ناخالصی های بسیار، به رنگ های گوناگونی دیده می شود.

معرفی سنگ عقیق

ویژگی ماه تولد

به طور طبیعی از این سنگ برای تمامی ماه های شمسی خوش یمنی به ارمغان می آورد. اما از نظر نجومی قابل به ذکر  است که برای ماه های مهر، مرداد، بهمن، دی و شهریور انرژی جادویی و خاص به همراه دارد.

نحوه نگهداری و شارژ مجدد

نگین عقیق با دارا بودن بافت کوارتزی به اندازه سنگ فیروزه دارای حساسی نمی باشد، بدنی منظور که برای شست و شوی های معمول ظروف و لباس، استحمام می توانید آن را به همراه داشته باشید. برای اطمینان باز هم بهتر است در برابر مواد شوینده قوی، تغیرات شدید دما و ضربه های محکم قرار نگیرد.

برای شارژ و تقویت دوباره این نگین و بهره برداری از خاصیت سنگ عقیق می توانید آن را به مدت ۲ ساعت در آب زلال قرار دهید و سپس به مدت چند دقیقه در مقابل نور خورشید آن را قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو