نگاهی به صحبت های عجیب مزدک میرزایی در لایو اینستاگرام

منبع: سیمرغ

132

1399/1/29

12:48


نگاهی به صحبت های عجیب مزدک میرزایی در لایو اینستاگرام

مزدک میرزایی مجری و گزارشگر سابق شبکه سه سوم سیما، صحبته ای قابل توجهی را درباره دلیل مهاجرت از ایران بیان کرده است

چرا مزدک میرزایی مهاجرت کرد

مزدک میرزایی به تازگی در یک لایو اینستاگرامی، به مسائلی پرداخته که باعث شد او تصمیمش برای مهاجرت را بگیرد. مزدک که در حال حاضر در یک شبکه فارسی زبان مخالف سیاستهای ایران در انگلیس مشغول به کار است، برای آخرین بار و قبل از ترک ایران، بازی تیمهای ملی جوانان ایتالیا و مالی را در جام جهانی جوانان گزارش کرد. او بعد از 7 ماه و در محل کار جدیدش، بازی تیمهای بروژ و شارلوا در لیگ بلژیک را در تاریخ 9 بهمن سال قبل گزارش کرد و اتفاقا گزارشش را با کنایه به تلویزیون ایران شروع کرد که مخاطبان گزارش او می‌توانند از فوتبال بدون تاخیر و سانسور و لذت ببرند.

برگردیم به لایو اینستاگرامی مزدک. او در بخشی از صحبتهایش گفت است:" به من بها داده نمی‌شد. دوست نداشتند من پیشرفت کنم و می‌خواستند من پسرفت کنم. برای پیشرفت باید کارهایی می‌کردم که در شخصیت من نبود!"

واقعا به مزدک بها داده نمی شد؟

مزدک در شرایطی مدعی است به او بها داده نشده که در آن لایو اینستاگرامی اعلام کرده گزارش فینال دو جام جهانی 2014 و 2018 متوالی به او داده شده بود. اتفاقی که قطعا برای هر گزارشگری رخ نمی‌دهد. او گزارشگر اعزامی ایران به رقابتهای جام جهانی 2014 برزیل بود که اگر در آن زمان حق پخش تلویزیونی توسط صدا و سیمای ایران به شرکت پخش تلویزیونی رقابتها پرداخت می شد، مزدک میرزایی مجبور نمی شد بازی اول ایران مقابل نیجریه را با موبایل گزارش کند و یک نیمه بازی دوم ایران مقابل آرژانتین را با موبایل گزارش کند و بعد توسط ماموران امنیتی فیفا، در یک حالت بد از ورزشگاه به بیرون هدایت شود و به همراه عوامل شبکه سه، نه تنها از رقابتهای جام جهانی بلکه از برزیل دیپورت شود.

البته او به جبران همین اتفاق فینال جام جهانی 2014 را بین آلمان و آرژانتین گزارش کرد. اتفاقی که سال 2018 برای پیمان یوسفی که قرار بود به عنوان گزارشگر به روسیه اعزام شود هم نیفتاد و پیمان یوسفی به جای فینال بازیها، فقط بازی ایران – پرتغال را به عنوان یک بازی مهم گزارش کرد و البته فینال این رقابتها بین فرانسه و کرواسی را هم مزدک میرزایی گزارش کرد. او در لایو اینستاگرامش هم از کسانی که به او دو فینال جام جهانی را داده بودند، تشکر هم کرده است تا نشان دهد زیاد هم قدرنشناس نیست!

مزدک میرزایی البته گزارشگر اعزامی صدا و سیما به چندین دوره المپیک و پارالمپیک بوده و در رقابتهای پارالمپیک لندن هم گزارشگر اعزامی در سال 2012 بود. او در همان سال 97 فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیمای ژاپن را گزارش کرد و البته فینال لیگ قهرمانان اروپا و فینال فوتبال المپیک و فینال جام باشگاههای جهان و بازیهای مهم لیگ قهرمانان اروپا و چندین و چند بازی مهم تیم ملی و چندین شهرآورد را هم گزارش کرده است.

دلایل بها داده شدن به مزدک میرزایی

علاوه بر اینکه مزدک میرزایی یکی از دوستان نزدیک پیمان یوسفی بود و با او برنامه هایی زیادی چون ورزش ایران در شبکه جام جم، میدان در شبکه ورزش، مستند لژیونرها و چندین و چند مستند دیگر را تهیه کنندگی کرده بود، خودش سه مستند درباره تاریخچه تیم ملی و تاریخچه شهرآورد و این اواخر یک مستند دیگر را با محور تیم ملی ساخته است. او البته در مستند جنجالی شش تایی ها نریتور بود و البته این مستند با وعده نشان دادن شش گل دربی سال 52 که هرگز فیلمبرداری نشده بود و جانمایی گلهای خارجی در دهه 30 و 40 فوتبال اروپا و انگلیس، پول خوبی را نصب سرمایه گذاران آن مستند جعلی کرد.

نکته عجیب اینکه مزدک در لایوش نامی از رفیق گرمابه و گلستانش یعنی پیمان یوسفی نبرد و دلیل این نام نبردن از پیمان یوسفی برای خیلی از کسانی که این دو را از نزدیک می شناختند عجیب بود. البته مزدک میرزایی از کسانی بود که به عادل فردوسی پور در برنامه نود هم کمک می کرد و البته همکاری با او و خواندن نریشن های برنامه نود در سالهای منتهی به تعطیلی اجباری این برنامه، به خواندن مسابقه پیامکی محدود شده بود.

مزدک میرزایی در لایو اینستاگرامش از عادل فردوسی پور خیلی تعریف کرده و جواد خیابانی و فردوسی پور را از دوستانش قلمداد کرده اما مطمئنا یادش هست که پس از ماجراهای برنامه 2018 و اینکه گزارشگر بازی ایران – پرتغال نشد، یک مصاحبه عجیب با خبرگزاری تسنیم کرد که برخی آن را به شروع اختلاف ها با عادل فردوسی پور تعبیر کردند.

البته بعدها مشخص شد که پس از ماجرای پویول و راه ندادنش به شبکه سه، فرایند انتخاب گزارشگرها از دست عادل فردوسی پور خارج شده و خود شبکه گزارشگرهای بازیهای جام جهانی را انتخاب می کند. در هر حال همکاری مزدک میرزایی با برنامه نود به خواندن مسابقه پیامکی محدود شده بود اما او همچنان به خواندن مسابقه پیامکی نود، ادامه می داد و از این کار لذت می برد. چه بسا که دیگر نریشن های نود را نمی خواند و با وجود حمید محمدی، خود عادل فردوسی پور و حتی پیش از جدایی میثاقی از نود، نریشن خواندن محمد حسین میثاقی، فرصتی به مزدک میرزایی برای خواندن نریشن در برنامه نود هم نمی رسید. مزدک در لایوش حسابی از فردوسی پور و خیابانی و جاودانی تشکر کرد.

تصمیم شخصی مهم تر از دلایل دیگر

اگرچه عده‌ای معتقدند مزدک با سیاستهای علی فروغی مدیر جوان شبکه سه مشکل داشته اما اگر این نظریه را درست قلمداد کنیم باور اینکه به میرزایی بها داده نشده، کار راحتی نیست چرا که بعد از خروج اجباری عادل فردوسی‌پور از شبکه سه، قطعا مزدک در کنار محمدرضا احمدی، بهترین گزینه‌ها برای پرکردن جای فردوسی پور در گزارشگری محسوب می شدند و باورش سخت است که شبکه سه بخواهد به همان راحتی که قید عادل را زد، قید دیگر گزارش سرشناسش را هم بزند.

بهتر است مزدک به جای اینکه بگوید مورد توجه نبوده و در فشار بوده و خواسته اند که پسرفت کند، روی همان تصمیم شخصی اش که مهاجرت بوده پافشاری کند. به قول خود مزدک میرزایی هر کس آزاد است برای آینده اش تصمیم بگیرد. فوتبالی البته به دستمزد او به پوند که روزنامه جام جم، ارگان سازمان صداو سیماست، درباره آن ادعا کرده نمی پردازد چرا که جزو امور شخصی است و البت صحت و سقم آن برای فوتبالی مشخص نیست.

البته اجرای او در شبکه فارسی زبان لندنی زیاد تفاوتی با اجرایش در شبکه سه ندارد و حتی در لندن هم به آن صورت چالشی نمی کند و سعی می کند خط قرمزهای رسانه های ایران را در آنجا هم رعایت کند و دلیل این کار هم مشخص نیست. او در طول حضورش در ایران محافظه کار بود و همین سیاست را هم در لندن حفظ کرده است. البته برنامه ای که با عنوان هت تریک ساخته، کپی نه چندان سطح بالا از برنامه نود است و استفاده از تصاویر اینترنتی سایتهای ایرانی و شبکه های اجتماعی داخل ایران و حتی محو کردن لوگوهای ویدیوهای داخلی و استفاده از اخبار رسانه های ورزشی ایرانی نشان می دهد که برنامه اش به قوانین کپی رایت در حوزه ویدیو هم زیاد پایبند نیست.

البته این درست که در ایران، قوانین کپی رایت درست رعایت نمی شود اما او در برنامه اش در قلب انگلیس و کشوری که ادعا می کند، به قوانین جهانی پایبند است، قوانین کپی رایت را رعایت نمی کند.

مزدک میرزایی حتی به اندازه یک برنامه کم هزینه رادیویی داخل ایران، در حوزه فوتبال جنجال نکرده و البته مورد توجه قرار نگرفته، چرا که خودش هم می داند که دور از حوزه خبری است و با بازنشر اخبار و ویدیوهای داخلی نمی تواند برنامه جذابی روی آنتن ببرد و فقط به حضور دو کارشناس و هرازچندگاهی گفت و گوهایی با بازیکنان خارجی تیمهای باشگاهی ایران و برخی بازیکنان و مربیان ایرانی بازنشسته خارج از کشور اکتفا می کند.

در هر حال شفافیت در صحبتهای مزدک میرزایی به آن صورت در لایوش دیده نشد. ضمن اینکه مزدک میرزایی در ایران یک شخصیت آرام، سیاستمدار و محافظه کار بود و حتی با وجود این محافظه کاری، در امور مالی ساده بود و بارها و بارها توسط افراد مختلف مورد کلاهبرداری قرار می گرفت و شکایت او از کلاهبرداران پیش دوستان نزدیکش سوژه بود.

او حتی پول کامل برنامه آخری که ساخت را نگرفت و البته به دلیل اینکه نمی خواست کسی بفهمد از ایران مهاجرت می کند، با سازمان صدا و سیما تسویه حساب نکرده است و عطای پولی که ممکن بود پس از 23 سال کارمندی در سازمان صدا و سیما بابت بازخریدش بگیرد را به عطایش بخشیده است.

شاید اگر مزدک با خودش خلوت کند جدا از همه ماجراها و اختلاف های روی پرده و پشت پرده، مطمئنا به خودش می گوید که من مورد توجه بوده ام اما همانطور که در لایوش گفته نخواسته است در آن سیستم و به قول خودش دایره بماند!



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: footbali.net


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو