آیا طرح فاصله‌گذاری در پارک‌ها اجرایی می‌شود؟

150

1399/2/7

20:31


آیا طرح فاصله‌گذاری در پارک‌ها اجرایی می‌شود؟

سلامت نیوز:بعد از شيوع کرونا در تهران مدتي پارک‌هاي تهران تعطيل شدند. بر سر باز يا بسته بودن پارک‌ها مباحث مختلفي مطرح بود، تا اينکه مديران شهري اعلام کردند که براساس مصوبات جلسه 16 ستاد عالي کروناي کشور در تاريخ 31 فروردين ماه 1399 در بند 7 اين مصوبه اعلام شده است که تمامي پارک‌ها و بوستان‌هاي شهر با رعايت دقيق پروتکل‌هاي بهداشتي از اول ارديبهشت مي‌توانند باز باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،البته اين مصوبه در روز سوم ارديبهشت به دست مديران شهري رسيد و بلافاصله به تمامي مناطق بيست و دوگانه تهران ، بازگشايي مجدد پارک‌ها ابلاغ شد. با توجه به دستورالعمل ستاد ملي مقابله با کرونا پارک‌هاي تهران باز شدند.

روز جمعه شاهد ازدحام جمعيت در پارک‌ها بوديم. بسياري از مديران از اين ازدحام اظهار نگراني کردند تا جايي که محسني‌بندپي استاندار تهران گفت: اگر روند روزهاي اخير در استان تهران ادامه يابد و شرايط موج بيماري صورت پذيرد، همه گشايش‌هاي صورت‌گرفته لغو و نسبت به اعمال محدوديت‌ها اقدام مي‌شود.


برخي از مديران شهري اعلام کردند که اگر قرار است بوستان‌هاي تهران بازگشايي شود، بايد نکات ايمني لحاظ و همچنين فاصله‌گذاري اجتماعي رعايت شود. علي‌اصغر عطايي مديرکل خدمات شهري شهرداري تهران در اين باره به فارس گفت: براساس دستورالعمل ستاد ملي مقابله با کرونا تمامي پارک‌هاي محله‌اي باز شدند و بوستان‌هاي فرامنطقه‌اي همچنان بسته هستند. وي گفت:‌ بايد فاصله‌گذاري اجتماعي را در داخل بوستان‌ها رعايت کنيم، چرا‌که اگر شهروندان قصد اطراق در بوستان‌ها را داشته باشند، حتما بايد اين فاصله‌گذاري رعايت شود.


جلوگيري از تجمع در پارک‌ها
مديرکل خدمات شهري شهرداري تهران‌ با تأکيد بر اين موضوع که قرار است عده‌اي در صورتي که شهروندان تجمع کردند به آنها تذکر دهند، گفت: ‌يکي از اقدامات ما در جهت رعايت فاصله‌گذاري اين است که از هرگونه تجمع جلوگيري کنيم. وي با بيان اينکه ما مجري هستند و تابع تصميمات ستاد مقابله با کرونا هستيم، گفت: ستاد مقابله با کرونا تصميم گرفته که بوستان‌ها باز شوند، ما هم از شهروندان مي‌خواهيم که نکات بهداشتي و فاصله‌گذاري را رعايت کنند.

عطايي با بيان اينکه نيمکت‌هاي داخل پارک‌ را نشانه گذاري خواهيم کرد، گفت: ‌البته تعداد نيروها را هم در داخل پارک افزايش مي‌دهيم تا اجازه تجمع به شهروندان داده نشود. به گفته عطايي، در گذشته در داخل پارک‌ها ورزش‌هاي همگاني انجام مي‌شد، اما با توجه به شيوع ويروس کرونا اجازه انجام اين کار داده نمي‌شود. مديرکل خدمات شهري شهرداري تهران همچنين ادامه داد:

بايد فاصله‌گذاري در آبخوري‌ها انجام شود و ما تلاش خود را در اين زمينه مي‌کنيم. عطايي اضافه کرد: برخي در دولت موافق بازگشايي پارک‌ها و برخي مخالف هستند و اختلاف‌نظرهايي وجود دارد. به عنوان مثال زالي رئيس ستاد مقابله با کروناي شهر تهران در مصاحبه‌اي گفته بود که با توجه به شرايط فعلي بهتر بود که پارک‌ها بسته باشد، اما ستاد عالي کرونا دستور بازگشايي بوستان‌ها را داد.

البته ما هم بايد مکتوبات را بپذيريم و بازگشايي بوستان‌ها به صورت مکتوب از سوي ستاد عالي کرونا براي ما ارسال شده است. قرار است تمامي نيمکت‌ها در پارک نشانه‌گذاري شوند، خط قرمزي در وسط نيمکت کشيده مي‌شود و روي هر نيمکت فقط بايد دو نفر بنشينند تا به اين طريق فاصله‌گذاري اجتماعي براي جلوگيري از شيوع کرونا رعايت شود.


فاصله‌گذاري انجام شد
علي‌محمد مختاري مديرعامل سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران در اين باره گفت: فاصله‌گذاري در تمامي نيمکت‌ها صورت گرفته است، خط قرمزي کشيديم و قرار است در هر طرف نيمکت يک نفر بنشيند. وي ادامه داد: ‌اعلام کرده‌ايم که خانواده‌ها تجمع نکنند و فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت کنند. مديرعامل سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران به آغاز ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: ميزان حضور مردم در روز در پارک‌ها کم است، اما در شب بيشتر مي‌روند و بايد شهروندان فاصله‌گذاري را رعايت کنند.

به گفته مختاري، تمام اقدامات در بوستان‌ها براساس پروتکل وزارت بهداشت است و به تمامي مناطق ابلاغ شده است تا حتما فاصله‌گذاري رعايت و از هرگونه تجمع خودداري شود. ضدعفوني کردن پارک‌ها حتي در ايامي که بوستان‌ها تعطيل بوده‌اند هم انجام مي‌شد.

سرويس‌هاي بهداشتي روزي سه بار ضدعفوني مي‌شود و نيمکت‌ها، سلطل‌هاي زباله، زمين بازي کودکان و وسايل بدن‌سازي هم در دو نوبت ضدعفوني مي‌شوند. وي در خصوص اتمام زمان نشانه‌گذاري گفت: ‌بسياري از اقدامات انجام شده است. برخي از اعضاي شوراي شهر معتقدند فاصله‌گذاري اجتماعي در پارک‌ها در صورت رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي شدني است، اما اگر شهروندان رعايت نکنند، اين فاصله‌گذاري هم مانند فاصله‌گذاري در مترو نشدني خواهد بود. ناهيد خداکرمي رئيس کميته سلامت شوراي شهر تهران در اين باره به فارس گفت:

به هر حال پارک‌ها مکان سرپوشيده نيستند و محدوديت‌هايي که در مترو و اتوبوس داريم در اينجا نداريم و مي توان فاصله‌‌گذاري اجتماعي را رعايت کرد. وي گفت: ‌‌ با توجه به دستورالعمل ستاد ملي مقابله با کرونا پارک‌ها بايد باز مي‌شدند و ما دستورالعمل را اجرايي کرديم. رئيس کميته سلامت شوراي شهر تهران از شهروندان خواست از هرگونه تجمع در پارک خودداري کنند، چرا‌که تجمع‌ها باعث شيوع بيماري مي‌شود.

خداکرمي اضافه کرد: به هر حال دو ماه است که شهروندان در خانه مانده و فشارهاي زيادي را تحمل کرده‌اند، اما بهتر است حالا که پارک‌ها باز شده شهروندان تجمع نکنند و براي دويدن به پارک بروند و از نشستن روي صندلي‌ها خودداري کنند و چيزي هم نخورند. وي به ازدحام جمعيت روز جمعه در پارک‌ها اشاره کرد و گفت: اگر ازدحام جمعيت زياد باشد و شهروندان هم تجمع کنند، قطعا نمي‌توانيم فاصله‌گذاري را رعايت کنيم.

رئيس کميته سلامت شوراي شهر تهران دوباره تأکيد کرد که شهروندان بهتر است براي ورود به پارک ماسک زده و تدابير ايمني را رعايت کنند. براساس اين گزارش، پارک‌هاي تهران براساس مجوز ستاد ملي مقابله با کرونا بازگشايي شدند.

مسئولان شهري وعده دادند که نشانه‌گذاري‌ها براي رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي را تا پايان هفته انجام مي‌دهند، اما از سوي ديگر مي‌گويند اگر ازدحام جمعيت در پارک‌ها زياد باشد، رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي امکان‌پذير نيست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو