آیا می دانید با کمک لیزر هم میتوان به درمان ترک پوست پرداخت.  امروزه از لیزرها در موارد زیادی استفاده می شود. در میان کاربردهای رایج متعددشان می توان به توانایی آن ها در تخلیه رگ  ها، انقباض پوست، و از بین بردن رشد موهای ناخواسته اشاره کرد و همچنین درمان های لیزری برای افرادی که دارای علائم ترک پوستی ناخوشایند بر روی شکم، بازوها و پاها هستند، نیز به شدت موثر است. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی نقش لیزر بر ترک پوست می پردازیم.

قارچ های پوستی

اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

تاثیر لیزر بر درمان ترک پوست

در اصل، این لیزرها از خود نوری قوی ساطع می کنند تا تولید الاستین و کلاژن را در مناطق مورد هدف تحریک کنند، که این امر به نوبه خود به بهبود ظاهر پوست کمک می کند. مهم است به یاد داشته باشید که در حالی که هنوز هیچ درمانی برای از بین بردن کامل علائم کششی وجود ندارد، لیزر کار بزرگی انجام می دهد و آن ها را کم رنگ تر می کند.

چه چیزی باعث ایجاد علائم ترک پوست می شود؟

این اتفاق زمانی می افتد که پوست به طور مداوم و یا به زور کشیده می شود، مثلا در طول دوره  های افزایش سریع وزن و یا بارداری. لایه میانی پوست (غشای میانی) ترک می خورد که باعث دیده شدن لایه زیرین کم رنگ تر و همچنین رگ های خونی می شود.

غشای میانی در واقع برای کشش طراحی شده است و الیاف بلند و متصل به همی دارد که برای رشد طراحی شده اند. با این حال، رشد سریع می تواند باعث کشش بیش از حد فیبرها شده، که این امر به شکل  گیری علائم ترک پوست کمک می کند.

هنگامی که علامت  های ترک پوست برای اولین بار ظاهر می شوند، معمولا به علت وجود رگ  های خونی ای که از غشای میانی عبور می کنند، سرخ یا ارغوانی هستند. پس از آن، معمولا به سفید یا نقره  ای تغییر رنگ می دهند، که ممکن است در طول زمان محو شده و یا برای همیشه قابل  مشاهده باقی بمانند.

هر قدر هم که این علائم قرمز یا سفید آزاردهنده باشد، اما غیرمعمول نیستند. میلیون ها نفر در سراسر دنیا آن را تجربه می کنند و 9 نفر از ۱۰ زن باردار احتمالا در طول سه  ماهه سوم بارداری آن  ها را در بدن خود مشاهده می کند. علائم ترک پوست در دوران بلوغ و رشد نوجوان و به طور مرتب در بدنسازان و دیگر افرادی که تمایل دارند تا میزان زیادی به جرم بدن خود بیافزایند نیز، بوجود می آید.

بروز علائم ترک پوست می تواند ناشی از مصرف داروهای خاصی نیز باشد. به عنوان مثال استفاده بیش از حد از کرم  های ضد آفتاب به دلیل تضعیف فیبرهای الاستیک در پوست یکی از عوامل بروز این علائم پوستی است. علاوه بر این، برخی بیماری  ها و شرایط خاص مانند سندروم کوشینگ، سندرم مارفان و سندرم ایلر دانلوس نیز می توانند بر سطوح کورتیزونی اثر بگذارند و باعث بروز علائم ترک پوست شوند.

ترک های پوستی

درمان ترک پوست به وسیله لیزر چگونه کار می کند؟

روش  های لیزری به انواع بسیار جالبی دسته بندی می شوند. بسته به شرایط مختلف پوستی می توان به طور خاص از وسایلی که طول  موج  های خاص خود را تولید می کنند، استفاده کرد.

برای کاهش علائم ترک پوست، چند نوع لیزرمختلف به کار گرفته می شوند. اگر چه این لیزرها به روش مشابهی کار می کنند – آن  ها به طور عمقی تولید الاستین و کلاژن را تحریک می کنند تا به حداقل رساندن ظاهر علائم ترک پوست کمک کنند – اما بسته به نوع علائم ترک پوست، ممکن است برخی از روش ها مناسب  تر از بقیه باشند.

لیزرهای KTP و رنگی ضربه ای اغلب برای درمان علائم ترک پوست که هنوز به رنگ قرمز یا ارغوانی هستند توصیه می شود. آن  ها به وسیله تحریک سنتز کلاژن کار می کنند و رگ  های خونی آسیب  دیده را که از طریق پوست کشیده شده دیده می شوند، از بین می برند و به طور موثر علامت  های ترک پوست رنگی عمیق  تر را بدون تاثیر بر مناطق دیگر، پاک می کنند. برای مثال، برای کسب بهترین نتایج، این درمان  ها را باید در اولین ماه پس از بارداری انجام داد.

لیزر غیر فرسایشی شکستی برای علائم ترک پوست تثبیت  شده که سفید یا نقره  ای رنگ هستند، مناسب اند. فراکسل که یکی از رایج  ترین انواع این نوع از لیزر است، تولید کلاژن را به وسیله پرتاب هزاران پرتوی میکروسکوپی به زیر سطح پوست افزایش می دهد. بهبود خاصیت کشسانی ، بافت و رنگ را می توان تنها پس از چند هفته مشاهده کرد، اما پوست در ماه  های بعد نیز به بهبود خود ادامه می دهد.

درمان ترک پوست با لیزر چقدر موثر است؟

در اینجا خبرهای خوبی برای افرادی که به دنبال یک راه خوب و قابل  اعتماد برای خلاص شدن از علائم ترک پوست هستند، وجود دارد؛ اثربخشی درمان  های لیزری به اثبات رسیده اند. تا زمانی که برای موقعیت خاص خود، برنامه درمانی صحیح را انتخاب کنید، احتمالا از نتیجه کار راضی خواهید بود.

مطالعات بالینی نشان داده اند که لیزر Fraxel بعد از ۶  هفته وتنها با یک مرحله درمانی در هر هفته می تواند علائم ترک پوست را تا ۷۵ درصد کاهش دهد. ثابت شده است که لیزر رنگی ضربه ای نیز پیشرفت  های قابل توجهی را به همراه دارد. کاهش اندازه و عمق علائم ترک پوست و بهبود 65 درصدی در کشش پوست، در حدود ۹۰ درصد از بیماران اتفاق افتاده است.

ترک های پوستی

آیا درمان های لیزری ضرر دارند؟

یک جلسه لیزر درمانی معمولی برای ناحیه هایی مانند شکم، بالای بازوها و باسن بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طول می انجامد. اکثر بیماران گزارش داده اند که این روش بدون درد بوده و آن  ها بلافاصله پس از انجام آن توانسته اند به فعالیت  های طبیعی خود بازگردند. با این حال، بیماران دیگر در ۲۴ ساعت اول پس از درمان قرمزی و برای چند روز پس از آن، خارش و تورم را گزارش داده اند. در موارد نادر، بیماران تاول، کبودی، روشنی و یا تیرگی رنگ پوست، زخم و عفونت را تجربه کرده اند. با این حال، درمان  های لیزری تا زمانی که توسط یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک تایید شده انجام شوند، به طور کامل ایمن هستند.

حذف علائم ترک پوست به وسیله لیزر چقدر هزینه دارد؟

همانند اغلب درمان  های لیزری، این درمان نیز به صورت چند جلسه ای انجام می گیرد. به طور کلی، اغلب بیماران برای کسب نتایج بهینه به سه  تا شش جلسه درمانی نیاز دارند. هزینه برای هر جلسه درمان به طور گسترده  ای به نوع لیزر مورد استفاده، موقعیت جغرافیایی شما و تعداد نواحی ای که تحت درمان قرار می گیرند بستگی دارد.

گزینه  های دیگر: کدام بهترین عملکرد را دارد؟

شما هم اکنون می دانید که لیزر درمانی روشی موثر برای خلاص شدن از علائم ترک پوست است. با این حال، اگر به خاطر هزینه بالای آن  ها و یا اثرات جانبی بالقوه برای شما مناسب نیست، نگران نباشید. روش  های حذف دیگری وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید؛ اگرچه قطعا برخی از آن  ها موثرتر از بقیه هستند.

سرطان پوست

درمان های لیزر در منزل

اولین دستگاه حذف علائم ترک پوست خانگی، سال گذشته به بازار عرضه شد. این دستگاه به وسیله انتشار نور LED  برای نفوذ به لایه بیرونی پوست و تحریک کلاژن کار می کند. این گزینه مورد تایید FDA حدود ۳۵۰ دلار است و باید به مدت ۲۰ دقیقه و دوبار در هفته مورد استفاده قرار گیرد. تولید کننده ادعا می کند که مشتریان می توانند که در عرض 2 تا 6 هفته نتایج را ببینند. دقت کنید که قبل از خرید، آن ها را به خوبی بررسی کنید، چرا که هنوز بحث زیادی پیرامون اثربخشی این درمان وجود دارد.

میکرونیدلینگ

هدف میکرونیدلینگ ساده است: تحریک تولید کلاژن. دستگاه های میکرو- نیدلینگ با استفاده از سوزن  های کوچک و ریزی که از بافت پوست عبور می کنند، جراحت کوچکی ایجاد می کنند که به طور طبیعی رشد کلاژن را تحریک می کنند. البته، سنتز کلاژن برای کاهش ظاهر علائم ترک پوست ضروری است، بنابراین این دستگاه می تواند در درمان این نقاط مشکل زا موثر باشد.

شما می توانید میکرو- نیدلینگ حرفه  ای را در دفتر متخصص انجام دهید و یا اگر ترجیح می دهید که درمان کم هزینه تری را امتحان کنید، یک دستگاه خانگی میکرو- نیدلینگ خریداری کنید.

میکرودرمابراسیون

از آنجا که میکرودرمابراسیون لایه بیرونی پوست را جدا می کند و به طور موثر تولید کلاژن و الاستین را تحریک می کند، می تواند گزینه خوبی برای درمان علائم ترک پوست باشد. با این حال، معمولا پزشکان میکرودرمابراسیون را توصیه نمی کنند، چون برای خلاص شدن از شر علائم، این روش درمان معمولا به اندازه کافی به لایه  های پوست نفوذ نمی کند.

این روش در حذف علائم ترک پوست موثر است، اما با صرف زمان زیاد و هزینه بالا همراه است. برای مثال، یک مطالعه نشان داد که برای حذف علامت  های ترک پوست به پنج جلسه هفتگی و برای مدت ۱۲ هفته میکرودرمابراسیون نیاز است.

سرطان پوست

کرم های موضعی

احتمالا کرم، سرم و گزینه های دیگری را دیده اید که ادعا می کنند که قادر به حذف علائم ترک پوست از روی پوست هستند. حلال های علائم ترک پوست موضعی حاوی ترتینوئین – یک مخلوط قوی حاوی ویتامین A – هستند که تاثیر نسبتا مثبتی بر علائم ترک پوست دارند و مطالعات نشان می دهند که حدود ۲۰ درصد در بهبود این علائم موثر هستند. نقطه ضعف اولیه این گزینه درمانی این است که نباید توسط زنان باردار یا شیرده مورد استفاده قرار گیرد.

تمیز کردن پوست با کره کاکائو، ویتامین ای و یا یک کرم موضعی ممکن است به صاف و نرم کردن پوست کمک کند (که از لحاظ دیداری علائم کشش را کم  تر نشان می دهند) اما به طور کلی به اندازه کافی به عمق پوست نفوذ نمی کنند تا بهبود قابل  توجهی ایجاد کنند.

جراحی پلاستیک

برخی از علائم ترک پوست را می توان از طریق روش  های جراحی مثل تامی تاک حذف کرد. متاسفانه، این روش  ها برای هدف قرار دادن تمام علائم ترک پوست طراحی نشده اند و تنها بخشی که در بافت پوست وجود دارد، را هدف قرار می دهند. به طور مشابه، لیپوساکشن نیز ممکن است به کاهش علائم ترک پوست کمک کند، اما به طور کامل آن ها را حذف نمی کند.