تشخیص تنگی مجرای ادرار با روشی جدید

102

1399/2/16

18:26


تنگی مجرای ادراری، یکی از بیماری‌های مزمن و عود‌کننده در آقایان است که گاهی با وجود پیشرفته‌ترین درمان‌ها، عود می‌کند. از علائم این بیماری می‌توانیم موارد زیر را ذکر کنیم: سختی و اختلال در ادرار کردن، کاهش فشار تخلیه ادرار و تخلیه قطره قطره، نیاز به زور‌زدن برای خروج ادرار، عدم تخلیه کامل ادرار، تکرر ادرار روزانه و شبانه، حس سوزش در مجرا حین ادرار و درد در ناحیه تناسلی.

تشخیص تنگی مجرای ادرار با روشی جدید

به گزارش بهداشت نیوز: در اکثر موارد، عامل زمینه‌ای باعث آسیب به قسمتی از مخاط مجاری ادراری شده و متعاقبا در محل آسیب، تنگی ایجاد می‌شود. از این عوامل زمینه‌ای آسیب مجرا می‌توان به این موارد اشاره کرد: سابقه سونداژ، سابقه تصادف و ضربه به ناحیه تناسلی و شکستگی لگن و سابقه عفونت‌های تناسلی مثل سوزاک.همچنین تنگی‌های مادرزادی می‌تواند در کودکان ایجاد علامت کند.

از طرف دیگر، در برخی موارد نیز عاملی برای آسیب مجرا پیدا نمی‌شود، ولی در بررسی‌ها فرد تنگی دارد که علت این موارد هنوز ناشناخته است.در صورت شک به وجود این اختلال، می‌توانیم با انجام سیستوسکوپی انعطاف پذیر (فلکسیبل)، به‌راحتی تنگی را تشخیص دهیم و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.در این روش تشخیصی، در مطب از طریق وسیله مخصوص که نور و دوربین دارد، تحت بی‌حسی و بدون درد، وارد مجرای ادراری شده و طول مجرای ادراری را به‌صورت کامل دیده و اگر تنگی مشهود باشد، زیر دید مستقیم تنگی را رفع می‌کنیم، مجرای پروستات را کامل می‌بینیم و وجود التهاب در آن را بررسی می‌کنیم، سپس وارد مثانه می‌شویم و اختلالات مثانه مثل سنگ، عفونت و حتی تومور را تشخیص می‌دهیم.

حتی می‌توان سنگ‌های کوچک مثانه را با سیستوسکوپ خارج کرد. با توجه به سهولت انجام این روش و انجام آن در مدت‌زمان کوتاه و همچنین بدون درد بودن آن، سیستوسکوپی به یکی از روش‌های طلایی برای تشخیص اختلالات مجرای ادراری و مثانه تبدیل شده است.

همچنین یک کاربرد دیگر این دستگاه، بررسی مجرای پروستات در آقایان میانسال و مسن برای تصمیم جراحی باز یا بسته است.در صورتی که طول مجرای پروستات خیلی زیاد باشد یا حجم پروستات زیر دید مستقیم خیلی بالا باشد، توصیه به انجام جراحی باز پروستات می‌شود و در غیر این صورت، می‌توان بعد از تشخیص با سیستوسکوپ، پروستات را با جراحی بسته و بدون برش پوستی تراشید و انسداد ادراری را رفع کرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو