پایان انحصار فروش بلیط سینما با راه اندازی سامانه سمفا

181

1399/2/18

18:09


سامانه سمفا با تقسیم پول بلیط در همان لحظه خرید میان پخش کننده و سینمادار، مشکلات همیشگی این دو صنف را تا اندازه زیادی رفع می کند.

پایان انحصار فروش بلیط سینما با راه اندازی سامانه سمفا

۷ دقیقه پیش
سامانه سمفا با تقسیم پول بلیط در همان لحظه خرید میان پخش کننده و سینمادار، مشکلات همیشگی این دو صنف را تا اندازه زیادی رفع می کند.

پایان انحصار فروش بلیط سینما با راه اندازی سامانه سمفا

به گزارش سلام سینما در جلسه‌ای که پخش‌کنندگان سینمایی با حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی داشتند، مقرر شد سامانه سمفا به عنوان مرجع بلیطی سینمای ایران، همزمان با بازگشایی مجدد سینماها، راه اندازی شود. 

اتفاقی که می‌توان آن را مثبت قلمداد کرد چراکه دعوای همیشگی میان پخش‌کنندگان و سینماداران را تا اندازه زیادی رفع و رجوع می‌کند. در اکثر مواقع پخش کنندگان از سینماداران شاکی بودند که هزینه بلیط‌ها را تمام و کمال به آن‌ها نمی‌دهند. حالا با «سمفا» ‌این اتفاق به شکل خودکار در همان لحظه خرید بلیط توسط تماشاگر می‌افتد و هزینه پرداختی او، میان پخش کننده و سینمادار تقسیم می‌شود.

از طرف دیگر این سامانه باعث شفافیت مالی بیشتر در سینمای ایران و قراردادهای اکران فیلم‌ها می‌گردد که اتفاق خوبی است. همچنین سمفا این امکان را برای تماشاگران فراهم می‌کند که جز سینماتیکت به دو سامانه دیگر برای خرید آنلاین دسترسی داشته‌باشند و دیگر محدود نباشند.

مرتضی شایسته سامانه سمفا

مرتضی شایسته درباره راه‌اندازی این سامانه به خبرنگار مهر گفت: « روز گذشته با نظر کارشناسان قرار شد بعد از بازگشایی سینماها، مرجع بلیتی به نام «سمفا» راه‌اندازی شود. یعنی با این سامانه به محض اینکه تماشاگری بلیتی بخرد، پول بلیت را بین سینماداران و پخش‌کنندگان تقسیم می‌شود. ضمن اینکه عنوان شد علاوه بر «سینما تیکت» سه سامانه فروش اینترنتی دیگر به میدان بیایند که اپلیکیشن «آپ» هم یکی از آن‌هاست.

تهیه‌کنندگان همیشه اعتراض به این موضوع داشتند که سینماداران پول آن‌ها را از اکران نمی‌دهند به همین دلیل تصمیم بر این شد که سامانه سمفا راه‌اندازی شود البته همه سینماداران پول‌ها را دیر نمی‌دادند برخی از آنها این کار را می‌کردند این باعث شد آقای انتظامی این کار خوب را انجام دهد.

شایسته بیان کرد: من با این طرح بسیار موافق هستم چون در صورتی که مثلاً یک فیلم ۱۰۰ میلیون تومان بفروشد بلافاصله ۵۰ میلیون تومان به حساب پخش‌کننده می‌رود پس چرا نباید از این طرح استقبال کنیم. از همین رو بابت راه‌اندازی چنین سامانه‌ای ممنونم.»

سامانه بلیطی سمفا

علی سرتیپی هم درباره این سامانه به ایسنا چنین گفت: « اولین نکته مهم درباره سمفا شفافیت آن در دسترسی اطلاعات است که در اختیار همه قرار  می‌گیرد، به طوری که میزان فروش، قراردادها، سهم هر کس از قراداد و هر آنچه مربوط به فروش و اکران فیلم‌ها باشد را دراختیار همه قرار می‌دهد. ضمن اینکه کاغذ بازی‌ها هم از بین می‌رود و دیگر قرادادها به صورت مجازی و آنلاین قابل پیگیری است. 

وی با اشاره به اینکه در سامانه جدید چهار شرکت برای بلیت فروشی فعالیت می‌کنند که باید تبلیغات لازم را برای معرفی خود انجام دهند و این سبب از بین رفتن انحصار خواهد شد، گفت: پنلی که قبلا برای آمار فروش فیلم‌ها وجود داشت به اندازه 10 درصد سامانه جدید کاربرد داشت و اطلاعات جامع این سامانه امکان برنامه‌ریزی به‌ روز و کاملی را برای سینما فراهم می‌کند. همچنین این فرصت را پیش می‌آورد مثلا در هر لحظه‌ای که سینمادار و پخش‌کننده به توافق برسند برای یک ساعتی مشخص قیمت بلیت را ارزان‌تر کنند.

به گفته سرتیپی مرجع فروش بلیت سمفا امکانات دیگری از جمله تقسیم همزمان پول بین سینمادار و پخش‌کننده را دارد تا مشکلی که همیشه با برخی سینماداران  بر سر گرفتن پول فروش فیلم وجود داشت حل شود. همچنین از طریق این سامانه می‌توان برای فرستادن KDM به سینماها اقدام کرد و ارسال هارد فیلم‌ به شهرهای دیگر را نیز از بین می‌برد چون می‌توان از طریق پرتاب اینترنتی و با همین سامانه کار انجام داد.

این پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما در پایان اظهار کرد: به نظرم این سامانه میتواند اکران آنلاین را هم در اختیار بگیرد و تمام نظارت لازم بر این حوزه را خودش انجام دهد؛ درواقع سمفا می‌تواند مثل یک دفتر پخش عمل کند تا همه فیلم‌ها را برای اکران آنلاین دراختیار VODها قرار دهد. حُسن بزرگ این کار در این است که سبب شفافیت بیشتر خواهد شد.»»

لازم به ذکر است که تاریخ بازگشایی سینماها که پیش‌تر اعلام شده بود ممکن است همزمان با عید فطر باشد، هنوز مشخص نیست و منوط به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو