بیوگرافی مسعود کیمیایی و آشنایی بیشتر با سرگذشت زندگی هنری و شخصی وی

بیوگرافی مسعود کیمیایی و آشنایی بیشتر با سرگذشت زندگی هنری و شخصی وی


منبع: آرگا

234

1399/2/19

00:11


در این مطلب از مجله اینترنتی آرگا، بیوگرافی مسعود کیمیایی کارگردان، فیلنامه نویس، تهیه کننده محبوب ایرانی همراه با تصاویر جذاب و جدید وی را تهیه و گردآوری نموده ایم که امیدواریم مورد پسندتان قرار بگیرد.

مسعود کیمیایی کارگردان، شاعر، فیلنامه نویس، تهیه کننده، تدوینگر و طراح صحنه معروف و سرشناس سینمای ایرانی می باشد. این هنرمند ایرانی فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۴۵ آغاز نمود و تا کنون در این عرصه هنری مشغول می باشد. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی آرگا، همراه ما باشید تا بیشتر با زندگینامه مسعود کیمیایی همراه با تصاویر زیبا و کارنامه هنری  وی آشنا شوید.

بیوگرافی مسعود کیمیایی همراه با تصاویر جذاب و جدید وی

مسعود کیمیایی کارگردان، شاعر، تهیه کننده، طراح صحنه، فیلنامه نویس و رمان نویس شناخته شده و دوست داشتنی متولد ۷ مرداد ماه سال ۱۳۲۰ که هم اکنون وی ۷۹ سال سن دارد و در خیابان چراغ برق در کوچه سراج الملک در شهر تهران چشم به جهان گشوده است. همچنین ایشان فارغ التحصیل دیپلم متوسطه از دبیرستان بدر می باشد. آقای کیمیایی از موسیقی و ساز پیانو فعالیت خود را شروع نمود تا اینکه به کارگردانی رسید.

آشنایی با زندگینامه مسعود کیمیایی

این هنرمند معروف در یک خانواده ۵ نفره با اصالت به دنیا آمده است که دارای دو خواهر و یک برادر می باشد، زمانی که سه سال داشت پدر و مادر وی در منزلی در کوچه سید ابراهیم در خیابان ری شهر تهران سکوت کردند و سپس به ترتیب در کوچه های دردار، آصف الدوله، سقاباشی، خیابان ایران ( خیابان عین الدوله) و در نتیجه در خیابان بهار نقل مکان نمودند.

زندگینامه جالب مسعود کیمیایی

عکس مسعود کیمیایی

زندگینامه کامل مسعود کیمیایی

عکس آتلیه ای مسعود کیمیایی

زندگینامه جامع مسعود کیمیایی

بنابراین بعد از اخذ مدرک دیپلم با همراهی چند نفر از دوستان صمیمی خود، گروه انتشارات طُرفه را بنیاد نمودند. سپس مسعود بعد از مدتی به موسیقی روی آورد و چند ساز چون گیتار و پیانو را در حد متوسط آموخت. کیمیایی در سال ۱۳۴۵ در سن ۲۵ سالگی نخستین فعالیت خود را با فیلم سینمایی “خداحافظ تهران” با کارگردانی ساموئل خاچیکیان شروع کرد. او در این فیلم تجربه های بسیاری را به دست آورد و هرگز به کلاس های کارگردانی نرفت و تمامی تکنیک ها و تجربه های خود را در گروه دستیاری ساموئل خاجیکیان و دستیاران فیلم قهرمانان به کارگردانی ژان نگولسکو آموخته است.

عکس + شرح زندگی مسعود کیمیایی

گالری جدید مسعود کیمیایی

عکس + تاریخچه مسعود کیمیایی

در ادامه بیوگرافی مسعود کیمیایی کارگردان معروف آمده که: در سال ۱۳۴۷ در سن ۲۷ سالگی نخستین فیلمش را به نام ” بیگانه” کارگردانی نمود که ساخت این فیلم اسقبال چندانی در گیشه پیدا نکرد. اما وی بعد از یک سال (۱۳۴۸) دومین تجربه کارگردانی اش را با فیلم “قیصر” با حضور چهره های معروفی چون جمشید مشایخی، بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، پوری بنایی، ایران دفتری، غلامرضا سرکوب، بهمن مفید، کبری سعیدی و جلال پیشواییان ساخت. این فیلم رکورد فروش گیشه را شکست داد و اثری ماندگار در تمامی سینما های ایران تبدیل شد و هم اکنون نیز به  عنوان یکم فیلم برتر و شاخص نام برده می شود. بدانید که قیصر در جشنواره های مختلفی همچون موزه ماچیدا، فوروم دزامایژ، سینما توپیا پاریس حضور داشته و مورد پسند از افراد عادی تا دانشمندان جامعه قرار گرفت که به این فیلم نماد، غیرت و هوا خواهی، آغاز موج سینما دانستند. از دیگر کارگردانان و نویسندگان معروف که بار ها از آن فیلم تمجید نمودند می توان به عباس کیا رستمی، پرویز نوری، لیلی گلستان، علی شریعتی، نجف دریا بندری، اصغر فرهادی، ابراهیم گلستان و داریوش مهرجویی اشاره نمود. در سال ۱۳۹۰ فیلم سینمایی قیصر از نظر روزنامه بانی از دید خوانندگان به عنوان تاثیر گذار ترین فیلم سینمایی ایران برگزیده شد.

زندگینامه زیبا و جذاب مسعود کیمیایی

عکس سپیده مراد پور در جشن تولد مسعود کیمیایی

زندگینامه خواندنی مسعود کیمیایی

عکس مسعود کیمیایی

بیوگرافی مسعود کیمیایی و همسرش

مسعود در سال ۱۳۵۰ در سن ۳۰ سالگی چهارمین فیلم خود را به نام “داش آکل” ساخت. این فیلم از کتاب سه قطره خون نوشته صادق هدایت ساخته شده بود. همچنین در سال ۵۲ ششمین فیلم خود را با نام “خاک” بر اساس داستان اوسنه بابا سبحان نوشته از محمود دولت آبادی را ساخت.

فیلم سینمایی گوزن ها هفتمین تجربه کیمیایی در سال ۱۳۵۴ با بازی فرامرز قریبیان و بهروز وثوقی می باشد. ساخت این فیلم به عنوان یکی دیگر از بهترین فیلم مسعود کیمیایی انتخاب شد. اما با اینکه این فیلم در نظر سنجی های بسیاری منتقدان داخلی به عنوان محبوب ترین فیلم تاریخ سینما ایران برگزیده شد، ولی هنوز بهترین فیلم کیمیایی “قیصر” می باشد. در سال ۱۳۸۱ فیلم گوزن ها در کنار فیلم پاشو غریبه کوچک کاری از بهرام بیضایی به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما ایران انتخاب شد.

تاریخچه زندگی زیبا مسعود کیمیایی

عکس نسیم ادبی در جشن تولد مسعود کیمیایی

بیوگرافی مسعود کیمیایی + عکس جدید

زندگینامه جامع مسعود کیمیایی

شرح حال خواندنی مسعود کیمیایی

در سال ۱۳۵۵ “غزل” فیلم بعدی کیمیایی است که از دیدگاه برخی از منتقدین به عنوان متفاوت ترین و عجیب ترین فیلم لقب گرفت و برای این فیلم مدال نقره در جشنواره بین المللی فیلم مانهایم-هایدلیرگ را دریافت کرد.

آخرین کار وی قبل از انقلاب در سال ۵۶ فیلم سینمایی ” سفر سنگ” می باشد که به نوعی درباره انقلاب ایران بود. کیمیایی برای این فیلم جوایز بهترین کارگردانی را از جشنواره بین المللی فیلم قاهره از آن خود کرد. همچنین وی پلاک طلایی سازمان بین المللی سینمایی کاتولیک از جشنواره بین المللی فیلم قاهره دریافت نمود. تا اینکه وی در سال ۱۳۶۰ با کارگردانی فیلم ” خط قرمز” با بازی سعید راد دوباره فعالیت خود را در سینما شروع کرد.

عکس + بیوگرافی مسعود کیمیایی

عکس جدید مسعود کیمیایی

بیوگرافی مسعود کیمیایی+ تصاویر جالب

عکس زیبای مسعود کیمیایی

شرح حال مسعود کیمیایی و همسرش

در سال ۱۳۶۸ سومین تجربه فیلم سینمایی خود را بعد از انقلاب به نام ” دندان مار” ساخت. وی برای این فیلم جوایز متععدی را از  آن خود نمود. مسعود در سال ۱۳۷۵ با فیلم ” سلطان” پسرش پولاد کیمیایی را به عنوان بازیگر وارد سینما نمود.

تهیه کنندگی و طراح صحنه و لباس مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی در فیلم های فریاد، ردپای گرگ، گروهبان و مرسدس به عنوان تدوین، طراحی صحنه و لباس را نیز برعهده داشته است و همچنین در سال ۱۳۶۶ به عنوان تهیه کننده در فیلم های شیرک به کارگردانی داریوش مهرجویی را برعهده دار شد.

بیوگرافی مسعود کیمیایی+ تصاویر شخصی

در ادامه بیوگرافی مسعود کیمیایی می توان به دیگر های فیلم های شاخص وی که تا کنون ساخته است مانند مرسدس در سال ۱۳۷۶، فریاد در سال ۱۳۷۷، اعتراض در سال ۱۳۷۸، سرباز های جمعه در سال ۱۳۸۲، حکم در سال ۱۳۸۳، رئیس در سال ۱۳۸۵، محاکمه در خیابان در سال ۱۳۸۷، جرم در سال ۱۳۸۹، متروپل در سال ۱۳۹۲، قاتل اهلی در سال ۱۳۹۵ و خون شد در سال ۱۳۹۸ نام برد.

ازدواج اول مسعود کیمیایی

وی نخستین بار در سال ۱۳۴۲ در سن ۲۲ سالگی با خانمی به نام مهشید ازدواج نمود که حاصل این ازدواج فرزندی به نام گیلدا کیمیایی بود و حال در خارج از ایران زندگی می کند.

بیوگرافی کامل و زیبا مسعود کیمیایی

عکس پولاد کیمیایی در کنار پدرش

ازدواج دوم مسعود کیمیایی

وی برای دومین بار در سال ۱۳۴۸ در سن ۲۸ سالگی با خانم گیتی پاشایی خواننده، بازیگر و آهنگساز ایرانی ازدواج کرد اما متاسفانه در سال ۷۴ خانم پاشایی به دلیل سرطان سینه درگذشت و ثمره آن پسری به نام پولاد کیمیایی شد.

شرح حال مسعود کیمیایی

ازدواج سوم آقای کیمیایی

وی در سال ۷۶ دوسال بعد از فوت همسر دومش، در سن ۵۶ سالگی با گوگوش خواننده معروف ازدواج کرد و در سال ۱۳۸۲ با خارج شدن گوگوش از یکدیگر طلاق گرفتند.

بازیگری مسعود کیمیایی

ایشان در سال ۸۲ در سن ۵۶ سالگی در فیلم مستند “هشتصد قدم در لاله زار” به کارگردانی امید شریف موسوی جلوی دوربین قرار گرفت. این فیلم درباره خیابان مشهور تهران قدیم می باشد.

بیوگرافی مسعود کیمیایی + گالری

افراد زیادی که مسعود کیمیایی آنها را مشهور کرد می توان به فریماه فرجانی، میترا حجار، محمدرضا فروتن، فرامرز صدیقی، احمد نجفی، بهمن مفید، فریبرز عرب نیا، فرامرز قریبیان، سعید کنگرانی، ساعد سهیلی و …. اشاره نمود. و بهتر است بدانید که کارگردانان محبوب مانند سامان مقدم، امیر نادری، تهمینه میلانی و … نخستین فعالیت سینمایی خود را با مسعود کیمیایی آغاز نمودند.

جواد طوسی، مصطفی خرقه پوش، سعید عقیقی، فرزاد موتمن و …. از کسانی هستند که به عنوان مدرس در کنار کیمیایی به آموزش و تربیت سینماگر پرداخته اند.

بیوگرافی مسعود کیمیایی+ عکس

ماجرای محرم شدن به فروغ فرخزاد

ایشان در مصاحبه ای با روزنامه شرق بیان نمود که جنازه فروغ فرخزاد را به دلیل نبودن غسال زن بعد از جاری شدن صیغه برای محرم شدن به فروغ شسته است.

شرح زندگی مسعود کیمیایی

در ادامه بیوگرافی مسعود کیمیایی آمده که وی همیشه یکی از روشنفکران دهه های ۴۰ و ۵۰ شمسی می باشد اما سال ها دلیل مصاحبه ای که در سال ۵۴ با روزنامه کیهان کرده بود، می گفتند که مسعود خودش نیز بیان نموده که روشنفکر نیست آقای کیمیایی در مصاحبه که در سایت پارس توریسم پس از سال ها منتشر شده گفته بود:

«شغل من فیلمسازی نیست. بلکه من گاهی مشغول فیلم ساختن می‌شوم. زیرا سینما کوچک‌تر و بی حیاتر از آن‌ست که همهٔ زندگی من باشد. اصولاً هنر کوچکتر از آنست که همهٔ زندگی آدم باشد. این حرف را به حساب روشنفکربازی نگذارید، چون من روشنفکر نیستم. فقط یک انسانم. این را به قشنگ‌ترین چیزهای زندگیم و به خون بچه‌ام قسم می‌خورم که من روشنفکر نیستم!»

در این مصاحبه برعکس نشان از رفتار روشنفکرانه وی بود که در آن دوران رژیم وقت بیان کرده است، ما از روشنفکران پشتیبانی می کنیم، اما کیمیایی سریع تر از هرکسی بیان کرد که روشنفکر نیست.

زندگینامه مسعود کیمیایی و همسرش

کتاب مسعود کیمیایی

ایشان اولین کتاب خود را به نام ” جسد های شیشه ای” در سال ۸۰ از سوی انتشارات آتیه، به چاپ رساند. این کتاب بعد از سال ها بواسطه ناشران مختلف تجدید چاپ شد. کتاب مجموعه شعر های وی با عنوان “زخم عقل” در دی ماه سال ۸۲ روانه کتاب فروشی ها شد. سومین کتاب کیمیایی که انتشار یافت به نام «حسد بر زندگی عین‌القضات» می باشد که برای اولین بار از طرف نشر ثالث در دسترس مردم قرار گرفت. چهارمین کتاب کیمیایی رمانی به نام «سرودهای مخالف ارکسترهای بزرگ ندارند» در پاییز سال ۹۴ در ۳ جلد توسط نشر اختران در بازار های کتاب انتشار یافت.

عکس + زندگینامه مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی کارگردان معروف ایرانی

آرمان های کیمیایی

وی درمورد آرمان و تعهد در کار خود اعلام کرده است: از تعهد و آرمان خود جدا نمیشوم  و من با آرمان هایم زندگی می کنم، فیلم میسازم، حرکت می کنم ولی ارائه کم و زیاد آن دست من نیست.

اعتراض مسعود در سال ۱۳۹۸

در اعتراضات مردم در سال ۱۳۹۸ که با سقوط هواپیمای پرواز شماره ۷۵۲ بین مللی اکراین و کشته شدن ۱۷۶ نفر سرنشین همراه شد در جشنواره سی و هشتمین فیلم فجر، آقای کیمیایی با انتشار ویدیویی بیان نمود که از حضور در آن جشنواره انصراف خواهد داد و عنوان نمود که من امسال فیلمی به نام “خون شد” ساختم و در جشنواره فجر هست. من اهل جشنواره نیستم و سمت و سویم مردم هستند و می بینم که مردم ما روز های سختی را می گذرانند، دلم نمی خواهد فیلمم در آن جشنواره نشان داده شود.

بیوگرافی مسعود کیمیایی کامل و خواندنی

بیوگرافی مسعود کیمیایی + جوایز و افتخارات

داخلی

برنده جایزه بهترین کارگردانی در دومین جشنواره سینمایی سپاس تهران برای فیلم قیصر سال ۱۳۴۸، برنده جایزه بهترین فیلم در دومین جشنواره سینمایی سپاس تهران برای فیلم قیصر سال ۱۳۴۸، برنده جایزه بهترین فیلم به مفهوم مطلق و بهترین کارگردانی جشنواره سینمایی سپاس برای فیلم داش آکل سال۱۳۵۰، نامزد جایزه بهترین آنونس بخش مسابقه مواد تبلیغاتی فیلم‌ها از هشتمینجشنواره فیلم فجر برای فیلم سرب سال ۱۳۶۸، برنده جایزه بهترین فیلم از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم دندان مار سال ۱۳۶۸، کاندید تندیس زرین بهترین طراحی صحنه و لباس از اولین دوره جشن خانه سینما برای فیلم سلطان سال ۱۳۷۵، کاندید تندیس زرین بهترین فیلم از اولین دوره جشن خانه سینما برای فیلم سلطان سال  ۱۳۷۵، کاندید سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم اعتراض سال ۱۳۷۸، کاندید سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای فیلم اعتراض سال ۱۳۷۸، کاندید تندیس زرین بهترین فیلم از سومین دوره جشن خانه سینما برای فیلم فزیاد ۱۳۷۸، کاندید تندیس زرین بهترین فیلم از سومین دوره جشن خانه سینما برای فیلمسرباز های جمعه سال ۱۳۸۳، برنده جایزه ویژه هیئت داوران برای فیلم جرم از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۹، برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جرم ۱۳۸۹، کاندید سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جرم ۱۳۸۹، کاندید سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم حرم ۱۳۸۹، تندیس حافظ بهترین فیلم جشن دنیای تصویر برای فیلم محاکمه در خیابان ۱۳۹۱

بین المللی

برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه انجمن بین‌المللی فیلم تاشکند برای فیلم داش آکل ۱۹۷۱، برنده مدال نقره جشنواره بین المللی فیلم مانهایم-هایدلیرگ برای فیلم عزل ۱۹۷۶ ، برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین المللی فیلم قاهره برای فیلم سفر سنگ ۱۹۷۹، برنده جایزه پلاک طلایی سازمان بین‌المللی سینمای کاتولیک  جشنواره بین المللی فیلم قاهره برای فیلم سفر سنگ ۱۹۷۹، برنده مدال طلای شهر جیفونی برای بهترین فیلم (مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی) از بیستمین دوره جشنواره فیلم جیفونی۱۹۹۰، نامزد جایزه خرس طلایی جشنواره بین المللی فیلم برلین برای فیلم دندان مار ۱۹۹۱ف نامزد جایزه شیر طلایی جشنواره بین المللی فیلم ونیز برای فیلم گروهبان ۱۹۹۲، برنده جایزه ذکر ویژه جشنواره بین المللی فیلم برلین برای فیلم دندان مار ۱۹۹۱، نامزد هوگو طلای جشنواره ین المللی فیلم شیکاگو برای فیلم دندان مار ۱۹۹۲، برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم مونترآل برای فیلم ندان مار ۱۹۹۲

شناخت بیشتر با بیوگرافی مسعود کیمیایی

کارنامه هنری مسعود کیمیایی

کارگردانی

بیگانه بیا، قیصر، رضا موتوری، داش آکل، بلوچ، خاک، گوزن ها، پسر شرقی، غزل، اسب، سفر سنگ، خط قرمز، تیغ و ابریشم، سرب، دندان مار، گروهیان، ردپای گرگ، تجارت، ضیافت، سلطان، مرسدس، فریاد، اعتراض، سرباز های جمعه، حکم، محاکمه در خیابان، جرم، متروپل، قاتل اهلی و خون شد

تهیه کنندگی

شیرک، معکوس

شرح زندگی مسعود کیمیایی

امیدواریم از خواندن بیوگرافی مسعود کیمیایی کارگردان معروف ایرانی و از تماشای تصاویر جدید و جذاب وی لذت برده باشید و از اینکه تا این لحظه همراه ما بودید بی نهایت سپاس گذاریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو