هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت آن دارد؟

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت آن دارد؟


منبع: نیک شو

66

1399/2/21

11:56


هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت آن دارد؟

قبل از پرداختن به مبحث Halving (نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین)، به مرور مختصر مباحث مقدماتی و پایه خواهیم پرداخت تا کسانی که آشنایی زیادی با فناوری بلاکچین و ارز دیجیتال بیت کوین ندارند، با دید بهتری این مقاله را مطالعه کنند.
بیت کوین به همراه فناوری بلاکچین در سال 2008 توسط فرد ناشناسی به اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو طی مقاله ایی در اینترنت معرفی شد و از سال 2009 رسما وارد فاز اجرایی شد و پس از 12 سال به یک تکنولوژی انقلابی در حوزه اقتصاد دیجیتال تبدیل شده و از فناوری بلاکچین در حوزه های مختلفی همچون انتخابات، ثبت اسناد و… استفاده میشود.

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت آن دارد؟


هیچ دولت، بانک مرکزی و یا نهاد عمومی و خصوصی تسلط و کنترلی روی تراکنش ها و یا نحوه کارکرد شبکه بیت کوین ندارند از همین رو به آن غیرمتمرکز گفته میشود، عرضه و تقاضای مردم قیمت آن را تعیین میکند و به واسطه رمزنگاری پیشرفته SHA-256 از امنیت بالایی برخوردار است بطوریکه تا کنون با مشکل امنیتی خاصی مواجه نشده و در طول یک دهه اخیر بدون وقفه شبکه درحال کار بوده است.

شبکه بیت کوین برای فعالیت و تامین امنیت موجودی و تایید تراکنش های کاربران از علم رمزنگاری بهره میبرد و نیاز به حل معادلات پیچیده ریاضی دارد که توسط دستگاه های ماینر انجام میشود، با این اوصاف استخراج یا ماین به عملیات حل معادلات ریاضی برای پیدا کردن یک بلاک جدید اطلاق میشود و به دستگاهی که این محاسبات را انجام میدهد ماینر گفته میشود.

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت آن دارد؟

هاوینگ چیست؟!

هر نظام مالی برای کنترل تورم، مکانیزم های خاص خود را دارد مثلا در سیستم اقتصادی مبتنی بر طلا؛ اصولا کم یاب بودن آن باعث میشود ارزشمند باقی بماند. ساتوشی ناکاموتو برای کنترل تورم و ارزشمند باقی ماندن بیت کوین پروتکل آن را طوری طراحی کرده که تعداد نهایی آن به 21 میلیون واحد محدود شده و در ابتدا در ازای استخراج هر بلاک 50 بیت کوین پاداش تعیین شده بود که این عدد هر 4 سال و پس از استخراج 210,000 بلاک نصف میشود که اولین بار در نوامبر 2012 هاوینگ اتفاق افتاد و پاداش استخراج هر بلاک از 50 واحد بیت کوین به 25 بیت کوین کاهش یافت و سپس در ماه جولای 2016 به 12.5 بیت کوین کاهش یافت و حالا امسال در ماه May طی چند ساعت آینده بار دیگر این اتفاق خواهد افتاد و پاداش استخراج هر بلاک به 6.25 بیت کوین کاهش خواهد یافت.  شمارش معکوس این اتفاق را می توانید در سایت Coinmarketcap دنبال کنید.

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت آن دارد؟


به عبارت دیگر، کسانی که مشغول استخراج بیت کوین هستند از این پس به ازای پیدا کردن هر بلاک جدید به جای 12.5 بیت کوین، 6.25 واحد پاداش دریافت خواهند کرد و این جدای از کارمزد تایید تراکنش کاربران در شبکه است. تا کنون بیش از 18.3 میلیون بیت کوین طی 11 سال اخیر استخراج شده است و با سیستم هاوینگ انتظار می رود استخراج2.7 میلیون بیت کوین باقی مانده بیش از 100 سال به طول بی انجامد.

 

هاوینگ چه تاثیری روی قیمت بیت کوین خواهد داشت؟

برای فهمیدن این موضوع باید به تاریخچه هاوینگ بیت کوین رجوع کنیم و ببینیم در آن زمان بازار چه واکنشی نسبت به آن از خود نشان داده است. اولین رویداد هاوینگ بیت کوین در 28 نوامبر 2012 همزمان با بحران مالی در قبرس اتفاق افتاد و قیمت بیت کوین از 13 دلار به رقم 230 دلار رسید که با توجه به کمتر شناخته بودن بیت کوین و به تبع آن رویداد هاوینگ، این افزایش قیمت بیشتر از آن که مدیون هاوینگ باشد، نتیجه بحران مالی قبرس بود که بانک ها عملا سپرده مردم را به آنها نمی پرداخت که این اتفاق بسیاری را تشویق به استفاده از بیت کوین کرد، سیستم مالی جدیدی که توسط هیچ شخص و نهادی کنترل نمیشد و موجودی و تراکنش کسی قابل انسداد و برگشت نبود.

 

دومین رویداد هاوینگ در 9 جولای 2012 اتفاق افتاد که تاثیر خاصی روی قیمت بیت کوین نداشت اما باعث روند صعودی شد که یکسال و نیم بعد یعنی در اواخر سال 2017 قیمت بیت کوین را به رقم تاریخی 20,000 دلار رسانید.

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت آن دارد؟

و اما سومین رویداد هاوینگ که طی ساعات آینده در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که اقتصاد جهانی در شوک بحران کروناویروس قرار گرفته و بازار سهام و نفت به شدت سقوط کرده و بسیاری از کسب و کارها در تعطیلی به سر میبرند، درحالیکه تعداد مبتلایان به رقم 4 میلیون نفر رسیده، بعضی از کشورها برای ورشکسته نشدن سعی در پایان دادن به قرنطینه عمومی و شروع مجدد فعالیت های اقتصادی دارند و بیت کوین نیز از این بحران متاثر شده است بطوریکه چندی پیش همزمان با سقوط بازار سهام، به کانال 3,000 دلار سقوط کرد، اما با نزدیک تر شدن به رویداد هاوینگ مجددا قیمت آن افزایش یافته و اکنون به رقم 9,700 دلار رسیده است.

 

طبق نظریه مکانیزم بازار آزاد و نظام عرضه و تقاضا میتوان به این نتیجه رسید که رویداد هاوینگ روی قیمت بیت کوین بی تاثیر نیست، طبعا با نصف شدن پاداش ماینرها عرضه بیت کوین نیز محدودتر میشود و اگر تقاضا افزایش یابد، قیمت نیز افزایش خواهد یافت.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو