این روز‌ها همه «خاتمی» را می‌زنند، شما چطور؟

این روز‌ها همه «خاتمی» را می‌زنند، شما چطور؟


منبع: برترین ها

88

1399/2/22

12:26


به مانند تمام این سال‌های اخیر هر کنشی از محمد خاتمی کلی حرف و حدیث در فضای سیاسی ایجاد کرده، این بار او در ویدئویی نسبت به چرخه خشونتی که میان مردم و حکومت در حال تکرار است، هشدار داده و اما غالب نظرها منفی‌ست!

برترین‌ها: به مانند تمام این سال‌های اخیر هر کنشی از محمد خاتمی کلی حرف و حدیث در فضای سیاسی ایجاد کرده، این بار او در ویدئویی نسبت به چرخه خشونتی که میان مردم و حکومت در حال تکرار است، هشدار داده و اما غالب نظرها منفی‌ست! از عجایب روزگار است که هم به اصطلاح اصولگرایان خاتمی را می‌زنند و هم اصلاح‌طلبانی مثل زیباکلام، تکلیف اپوزیسیون هم که روشن است. در این میان سمپات‌های خاتمی، انگار در اقلیت قرار گرفته‌اند و صدای حمایتشان به جایی نمی‌رسد.

صسس

کیهان: او غربزده است!

روزنامه کیهان در مقاله‌ای که به سیدمحمدخاتمی اختصاص دارد نوشت: آیت‌الله علی[ابوالقاسم صحیح است] خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری به نقل خاطره‌ای تأمل‌برانگیز درباره سید محمد خاتمی، رئیس‌دولت اصلاحات، پرداخت. او که در شب‌های هشتم، نهم و دهم محرم در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی حضور داشته است، در بیان خاطره‌ای از پدر سید محمد خاتمی گفت: «در زمانی که سید محمد خاتمی به سمت وزارت ارشاد منصوب شد برای عرض تبریک به خدمت حضرت آیت‌الله خاتمی (پدر محمد خاتمی) رفتیم که با ناراحتی ایشان مواجه شدیم و ایشان گفت که خطرناک است، پسر من غربزده است».

جالب است که تاریخ اظهارنظر آیت‌الله خاتمی، زمانی است که سید محمد برای پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت میرحسین موسوی انتخاب شده بود؛ یعنی تاریخ اسفند 1361، که هنوز بسیاری از مواضع او، آشکار نشده بود؛ تازه ازهامبورگ آلمان بازگشته (بازگشت 1359) و چند صباحی بود که نماینده مجلس شورای اسلامی شده بود! اما دفاع مادر ایشان بعد از روشن شدن تفکر و اقدامات خاتمی و انتقاد مکرّر رهبر معظّم انقلاب اسلامی، از وضعیت فرهنگی کشور و حتی به طور مستقیم از وزارت عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی صورت می‌گیرد!

فرهیختگان: هدف خاتمی، در قدرت ماندن است!

پس از آنکه چالش سنگینی میان اصلاح‌طلبان بر سر چگونگی نقش‌آفرینی خاتمی در جریان اصلاحات درگرفت و برخی او را نهایتا یک فرد «قابل احترام» توصیف کردند خاتمی دوباره دست به ویدئو شد و این‌بار متفاوت از گذشته با مخاطبانش سخن گفت.

متفاوت به این علت که این‌بار نه برای پیروزی که برای جلوگیری از فروپاشی و از دست رفتن همه‌چیز جلوی دوربین قرار گرفته است. او در این ویدئو از ریزش بدنه اجتماعی و نبود قشر متوسط سخن می‌گوید و این ریزش و این نارضایتی را آنقدر شدید می‌داند که درباره خشونت‌بار شدن آن هشدار می‌دهد، ولی درعین‌حال نمی‌گوید که این نارضایتی حاصل چیست؟

خاتمی در این ویدئو تلاش می‌کند خود را در راس جریان تعریف کند، بگوید صاحب ایده است و نظراتش باعث موفقیت خواهد شد، هرچند البته از ارائه حداقلی‌ترین ایده برای برون‌رفت از فضای موجود هم عاجز است و حتی مجبور می‌شود از مطالبه آزادی زندانیانی که چندی پیش در حداکثری‌ترین حالت اتفاق افتاده برای کمک به هدف خود استفاده کند تا شاید خود را از جمع مصادیق «ناکارآمدها را باید کنار بگذاریم»، جدا کند.

زیباکلام به خاتمی: از سخنرانی‌تان ناامید شدم

صادق زیباکلام، فعال اصلاح طلب طی نامه ای به سخنرانی دیشب سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات واکنش نشان داد.

مشتاقانه پای سخنرانی یک ساعته شنبه‌شبتان نشستم، اما هر قدرکه گذشت ناامیدترشدم. جنابعالی سخنان تاریخی مبسوطی فرمودید. از همدلی وهمبستگی، آزادی بیشتر زندانیان سیاسی، مصائب کرونا و مشکلات اقتصادی آن، لزوم اعتراف مسئولین به اشتباهات شان، تنزل سرمایه‌های اجتماعی، آب رفتن طبقه متوسط، نگرانی از بروز خشونت و مسائل دیگری فرمودید که جملگی درست بودند. اما به ریشه‌ها و چرایی بوجود آمدن آن مسائل نخواستید بپردازید و صرفا صورت مسئله را بیان داشتید.

بحث و جدل مجازی بر سَر پیام محمد خاتمی

پیام شب گذشته خاتمی درباره روند رابطه حکومت و مردم با واکنش‌های متعددی مواجه شده، برخی رسانه‌ها مثل ایران‌اینترنشنال سعی در تنش‌زایی داشتند و برخی هم مثل مهاجرانی از این پیام استقبال کردند، دعوا بر سَر موقعیت خاتمی‌ست و این که آیا او اساسا هنوز قدرت ایجاد اجماع در میان مردم را دارد؟

صسس

صسس

صسس

صسس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو