چه قرصی برای عفونت واژن خوبه؟

منبع: اوما

166

1399/2/24

18:43


چه قرصی برای عفونت واژن خوبه؟

یکی از بیماری هایی که در بین زنان بسیار رواج دارد عفونت واژن است. این نوع عفونت با دوره های درمان مشخص تحت نظارت پزشک با انواع آنتی بیوتیک ها قابل درمان می باشد. اما رعایت نکات بهداشت فردی نیز در بهبود و جلوگیری از این بیماری تاثیر به سزایی دارد. شاید تا به حال چندین مرتبه دچار این عفونت ها شده اید و برایتان سوال است که چه داروها و چه قرصی برای عفونت واژن بهتر است؟

در این مقاله می خواهیم داروهایی که پزشکان برای درمان عفونت واژن از ان ها استفاده می کنند را برایتان توضیح دهیم. 

انواع قرص ها برای درمان عفونت های مختلف واژن

بیشترین عفونت واژن که خانم ها با آن سر و کار دارند، عفونت قارچی است که در ادامه در مورد قرص ها و پماد های موجود می گوییم:

پماد های ضد قارچ واژن

در مورد عفونت های شدید قارچی، پزشک برای شما یک پماد واژینال  ضد قارچ تجویز می کند. این داروها معمولاً همراه با اپلیکاتور بسته بندی می شوند. اپلیکاتور یک وسیله کمکی از جنس پلاستیک است که به شما در اندازه گیری مقدار مناسب دارو و قرار دادن دارو در داخل واژن کمک می کند.

شما همچنین می توانید طیف وسیعی از داروهای مشابه عفونت مخمر را بدون نسخه دریافت کنید. این داروها گاهی به شکل کرم های واژنی هستند که با اپلیکاتور در داخل واژن قرار می گیرند و گاهی نیز به شکل شیاف و قرص می باشند که طبق دستورالعمل دارو باید داخل واژن قرار بگیرد تا حل شود و عفونت واژن را درمان کنند. متاسفانه عفونت واژن درمان قطعی و صد در صد ندارد و اغلب افرادی که دچار آن می شوند با مصرف دارو حدود 2 الی 3 ماه بدون عفونت هستند و دوباره احتمال برگشت آن وجود دارد. برگشت عفونت تا حد زیادی به نحوه رعایت بهداشت فردی بستگی دارد.

بعضی از داروهای بدون نسخه عبارتند از:

  •  کلوتریمازول (Lotrimin و Mycelex)
  •  میكونازول (مونستات و میكاتین)
  •  تیوكونازول (واگستات-1)

همچنین کرم هایی وجود دارد که انواع مختلف مخمر را درمان می کند، اما بدون نسخه قابل تهیه نمی باشد و حتما باید توسط پزشک تجویز شوند. این کرم ها شامل دو مورد زیر می باشند:

  •  تركونازول (ترازول)
  •  بوتوکونازول (Gynazole-1)

به طور کلی ، هرچه دارو قوی تر باشد ، مدت زمان لازم برای مصرف آن و بهبود واژن کوتاه تر است. به عنوان مثال یک کرم واژینال که بعد از نام آن شماره 7 است ، معمولاً به مدت 7 روز طول می کشد تا باعث بهبودی شما شود. اگر روی همین محصول عدد 3 بعد از نام محصول بیاید ، یک نسخه متمرکز تر از کرم واژن است و شما فقط 3 روز به آن احتیاج دارید.

قرص های ضد قارچ خوراکی

در صورت ابتلا به عفونت شدید، پزشک یک دوره  دوز مشخصی از قرص فلوکونازول (دیفلوکان) را برایتان تجویز می کند. این دارو قارچ و مخمر را در کل بدن شما از بین می برد، بنابراین ممکن است عوارض جانبی جزئی مانند ناراحتی معده یا سردرد را برای مدت کوتاهی بعد از آن داشته باشد.

هشدار مهم:

در صورت حاملگی ، نباید فلوکونازول را برای درمان عفونت های قارچی مصرف کنید ، زیرا ممکن است باعث سقط جنین یا نقص هنگام تولد شود.

آیا مکمل های پروبیوتیکی می توانند عفونت واژن را درمان کنند؟

به طور طبیعی در واژن شما هفت نوع باکتری رشد می کند که از باکتری های مفید محسوب می شوند. پروبیوتیک ها نیز یکی از این باکتری های خوب است که مصرف ان از طریق مواد غذایی پروبیوتیک دار مثل ماست های فراوری شده و یا مکمل های پروبیوتیک باعث حفظ تعادل سالم باکتری ها در واژن شده و احتمالا از عفونت واژن جلوگیری می کند.

 

قرص برای عفونت واژن

لاکتوباسیلوس نیز یکی از انواع پروبیوتیک هاست و تحقیقات نشان داده اند که کاهش این باکتری باعث افزایش عفونت واژن می شود. این باکتری در مواد غذایی لبنی مثل شیر و ماست وجود دارد. اما در صورت ابتلا به عفونت فکر نکنید فقط با مصرف شیر و ماست مسئله حل می شود و حتما باید نزد پزشک رفته تا با معاینه بدنی علت عفونت را بررسی کرده و بهترین روش برای درمان ان را تجویز کند. 

قرص برای عفونت واژینوز باکتریایی

برای درمان واژینوز باکتریایی ، پزشک یکی از داروهای زیر را تجویز  می کند:

قرص مترونیدازول (پرژیلیل ، متروژل واژینال و...)

 مترونیدازول ممکن است به صورت قرص از طریق دهان (به صورت خوراکی) مصرف شود یا به عنوان ژلی موضعی که در واژن خود وارد می کنید برایتان تجویز گردد. برای کاهش خطر ناراحتی معده ، درد شکم یا حالت تهوع در هنگام استفاده از این دارو ، از مصرف الکل در طول درمان خودداری کنید و حداقل تا یک روز پس از اتمام درمان،  دستورالعمل های موجود در مورد محصول را ادامه دهید.

قرص کلیندامایسین (Cleocin ، Clindesse)

این دارو به صورت کرم موجود است که باید به شکل موضعی در مهبل شما مصرف شود. کرم کلیندامایسین ممکن است کاندوم لاتکس را در طول درمان تضعیف کند و در حین رابطه کاندوم پاره شود. همچنین باید حداقل تا سه روز پس از درمان مصرف این کرم را ادامه دهید.

قرص تینیدازول (Tindamax)

این دارو به صورت خوراکی مصرف می شود. عوارض جانبی تینیدازول نیز ناراحتی معده و حالت تهوع است که مترونیدازول خوراکی هم این عوارض را دارد. بنابراین در طول درمان و حداقل برای سه روز بعد از اتمام درمان از مصرف الکل خودداری کنید.

آیا با وجود عفونت واژن رابطه جنسی امکان پذیر است؟

به طور کلی اگر عفونت یک عفونت ساده باشد و علت آن ویروس های مقاربتی نباشند خطری برای شریک جنسی شما به وجود نمی اورند. اما بهتر است قبل از رابطه جنسی آزمایش های مربوط به بیماری های مقاربتی را انجام دهید تا در صورت ابتلا اقدامات و دستورالعمل های لازم برای درمانش را در برنامه خود بگذارید. زیرا در صورت ابتلا به این نوع بیماری ها و عدم توجه و رعایت مسائل محافظتی و بهداشتی شریک جنسی خود را نیز به بیماری مبتلا می کنید.

این موضوع بخصوص برای خانم های باردار بسیار اهمیت دارد و از عوارضی مثل انتقال عفونت به جنین هنگام زایمان، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد جلوگیری می کند.  سعی کنید داروها را تا زمانی که پزشک به شما توصیه کرده است طبق دستورالعمل و با برنامه زمانی منظم مصرف کنید.

حتی اگر علائم شما با چند روز مصرف دارو بصورت قرص یا کرم و شیاف بهبود پیدا نکرد مصرف ان را قطع نکنید و دوره درمان خود را کامل نمایید. قطع کردن سرخود مصرف دارو باعث عود کردن عفونت می شود. همچنین با خوب شدن علائم بعد از چند روز باز هم مصرف دارو را قطع نکرده و دوره درمان خود را کامل کنید.

سخن آخر

عفونت واژن به دلیل مشخصه هایی که دارد می تواند باعث سوزش، خارش و یا ایجاد بوی بد در واژن شود و از این لحاظ فرد مبتلا را اذیت کند. شما در صورت ابتلا باید سعی کنید همیشه واژن را خشک نگه دارید. بعد از دستشویی با دستمال نرم واژن را خشک کنید و روزانه یک مرتبه واژن خود را با آب و صابون ملایم بشویید. همچنین بهتر است از لباس های زیر نخی استفاده کرده و روزانه یک مرتبه ان را عوض کنید. انجام این کارها هم به بهبود سریع تر شما کمک می کند و هم حس بهتری به شما می دهد.

 Trina Pagano, MD. Vaginal Yeast Infections. on April 08, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو