آیا قند و شکر هم می‌تواند باعث افزایش فشارخون می‌شود؟

72

1399/3/3

22:27


همه درباره اینکه مصرف نمک و موادغذایی شور می‌تواند باعث پرفشاری خون شود، شنیدیم و به همین خاطر بیماران فشارخونی از خوردن نمک منع می‌شوند اما آیا مصرف قند و شکر هم می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود. پاسخ ما به شما بله است.

آیا قند و شکر هم می‌تواند باعث افزایش فشارخون می‌شود؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر میترا زراتی، متخصص تغذیه در این باره در سلامانه گفت: همانطور که مواد غذایی پرنمک سبب پرفشاری خون می‌شود، مواد غذایی شیرین صنعتی نظیر نبات، مربا، قند و شکر، نقل، انواع شیرینی، سوهان، گز، کیک و کلوچه نیز به دلیل تحریک ترشح انسولین و در نتیجه محبوس شدن آب در بدن، فشار خون را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: طبق مشاهدات محققان دانشگاه تورنتو، ارتباط مثبتی بین نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و پرفشاری خون (افزایش 10درصدی) وجود دارد اما چنین ارتباطی بین غذاهای سالمی که حاوی مقداری قند هستند نظیر میوه جات مشاهده نشده است.

وی با تاید بر اینکه افزایش فشارخون با موادقندی و شیرین، بستگی به این دارد که از طریق چه منبع غذایی قند وارد بدن شود، گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد شربت شیرین‌شده با شکر مضر بوده اما این گفته در مورد میوه‌ها، آبمیوه‌های طبیعی، لبنیات و غلات سبوس‌دار صدق نمی‌کند. در بیماران مبتلا به پرفشاری خون، رژیمی که سرشار از میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، لبنیات کم چرب، حبوبات، مغزها، و گوشت‌های سفید و کم چرب بوده، به طور قابل توجهی سبب بهبود پرفشاری خون می‌شود.

دکتر زراتی همچنین یادآور شد: اگر چه ممکن است بین مصرف شکر با بیماری های قلبی، چاقی، دیابت نیز ارتباطاتی وجود داشته باشد اما طبق تجزیه تحلیل‌های دقیق‌تر ارتباط شکر با پرفشاری خون تا به امروز قوی‌تر بوده است .

وی همچنین گفت: نتایج حاصل از برخی از مطالعات هم نشان می‌دهد نوشیدنی‌های شیرین شده خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد و با توجه به اینها، توصیه می‌شود افراد مبتلا به پرفشاری خون مصرف شبرینی‌جات را محدود کنند.

دکتر زراتی با توصیه بر اینکه در این روزها بهتر است  نوسانات فشار خون جدی گرفته شود، گفت: اگر فردی داروی کاهنده فشار خون مصرف می‌کند، باید مراقب باشد با توجه به تغییر ساعات خواب و خوردن تنقلات حین روز، دچار نوسانات فشار خون نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو