محمد نشاط: اکران آنلاین بازوی کمکی سینما است / "بهت" پس از دو سال اکران شد

113

1399/3/12

12:13


تهیه‌کننده فیلم "بهت" به کارگردانی عباس رافعی اعتقاد دارد در سینمای ایران اکران فیلم از تمامی دوران تولید سخت‌تر است.

محمد نشاط: اکران آنلاین بازوی کمکی سینما است / "بهت" پس از دو سال اکران شد

سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "بهت" به کارگردانی عباس رافعی و تهیه‌کنندگی محمد نشاط از امروز دوشنبه 12 خرداد به شکل آنلاین اکران شد.

"بهت" با فیلمنامه‌ای از رافعی و با بازی مهتاب کرامتی، رعنا آزادی‌ور، علیرضا آقاخانی و محمدرضا رهبری در ژانر اجتماعی تولید شده است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: زوجی از قشر متوسط ایران امروز، پس از 20 سال فراق اکنون که همدیگر را یافته‌اند برای تحکیم این عشق، سرنوشت بچه‌هایشان را با زوجی از طبقه پایین جامعه گره می‌زنند، غافل از اینکه این آغازی برای فروپاشی هر دو خانواده است...

نشاط در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چرایی انتخاب این شیوه اکران گفت: پس از دو سال پشت خط اکران ماندن چاره دیگری نداشتیم. متأسفانه در سینمای ما اکران فیلم از تمامی دوران تولید سخت‌تر است و در شرایط حاکم بر سینمای ما که چیز جدیدی نیست و سال‌هاست با مافیا درگیر هستیم و کسی هم نمی‌داند که این مافیا چه کسی و یا کسانی است، به‌هرحال "بهت" با پروانه نمایش دو سال پشت اکران ماند و باید این اتفاق رخ می‌داد.

او ادامه داد: گاهی اوقات این طولانی شدن و انتظار برای اکران را به گردن فیلم می‌اندازند که بازیگر ندارد و سینمادار قبول نمی‌کند فیلم بدون بازیگر چهره اکران کند. در صورتی که ما در سال‌های قبل نیز فیلم‌های شاخص و پربازیگری هم داشتیم که اسامی شناخته‌شده‌ای پشت آن‌ها بودند و باز هم در پشت درهای اکران ماندند و این ربطی به اسامی ندارد. درواقع باید دید چطور می‌توان ارتباط گرفت تا بتوان فیلم را اکران کرد.

تهیه‌کننده فیلم "قرنطینه" اضافه کرد: ما کالایی داریم که باید آن را عرضه کنیم و برای فروش آن نیز نیازمند تبلیغات هستیم که به شرایط مهمی چون زمان اکران و وسعت پخش وابسته است. فیلم یک کالای صنعتی است و وقتی در خاموشی مطلق اکران می‌شود، فروشش با یک فیلمی که با وسعت بالا و در اختیار داشتن سالن‌های متعدد اکران می‌شود قابل مقایسه نیست. فیلم باید خودش را نشان دهد.

نشاط همچنین درباره اکران آنلاین اظهار کرد: تکلیف سینماها مشخص است و فعلاً در سالن‌ها بسته خواهد ماند، پس از بازگشایی نیز طبق آن چیزی که پیش از سال اعلام کرده بودند فیلم‌ها با قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند که اگر باز هم در حق فیلمسازان اجحاف نشود و به‌درستی پیش برود، ما چاره‌ای جز این نداریم که به شکل آنلاین اکران داشته باشیم. برای انتخاب اکران آنلاین با دوستانی که این تجربه را پشت سر گذاشتند صحبت‌هایی داشتم و ظاهراً پیگیر هستند تا جلوی قاچاق فیلم‌ها و پخش آن‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای گرفته شود. به‌هرحال ما فیلمسازان مستقل هستیم و برای ساخت اثر سرمایه‌گذار جذب می‌کنیم و باید سرمایه به آن‌ها برگردد تا در این عرصه بمانند.

او افزود: در این شیوه از اکران فیلمسازان حق پخش، هزینه سینما، هزینه‌های جانبی و تبلیغات را پرداخت نمی‌کنند و بر عهده پلتفرم‌هاست و همین باعث شده است تا 70 درصد از سهم فروش به فیلمساز برگردد و این آیتم‌ها قطعاً به نفع فیلمسازان است. ضمن این که به‌هرحال این شیوه پخش نیز مخاطبان خاص خودش را دارد. فیلم چه به‌صورت آنلاین و چه سنتی باید تبلیغات داشته باشد تا به مخاطب معرفی شود و پس از جذب مخاطب باقی به خود فیلم برمی‌گردد که تا چه اندازه این گنجایش را داشته باشد و مخاطبش را حفظ کند. فیلم‌های ارگانی که با بودجه دولتی ساخته شده‌اند تکلیفشان روشن است، اما فیلم‌هایی که مستقل هستند و با بودجه بخش خصوصی و شخصی تولید می‌شوند نباید تبلیغ یکسانی داشته باشند و باید همه در اکران فصل حضور داشته باشند و بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. اکران آنلاین نیز یک اتفاق جدید در سینمای ایران است و در حال جا افتادن است و امیدوارم پس از بازگشایی نیز بحث قرعه‌کشی فیلم‌ها یک جریان واقعی و خارج از بحث اکران‌های سنتی که پیش از این داشتیم و مافیا در آن دست داشت به نتیجه برسیم.

نشاط در ادامه درباره وضعیت سینماها در سال جاری گفت: من و هیچ‌کس دیگر نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم. باید دید وضعیت سینماها چگونه می‌شود. در حال حاضر اکران آنلاین یک کار نو است و کسی هم نمی‌داند چه اتفاقی پیش خواهد آمد. در حال کسب تجربه هستیم و یکی از عناصر مهم این است که اجازه دهیم این شیوه پیش برود و ببینیم به کدام سمت سوق می‌یابد. متأسفانه معضل اصلی این است که ما قانون حق کپی‌رایت در کشور نداریم و قاچاق فیلم‌های سینمایی نیز اتفاق جدیدی نیست. در همان شیوه سنتی نیز زمانی که آثار روی پرده سینماها بودند نسخه قاچاق آن‌ها در کنار خیابان فروخته می‌شد و فیلمساز همواره متضرر بود. در سال‌های اخیر گروهی با همراهی خانه سینما و سازمان سینمایی و صنوف تشکیل شد که جلوی این کار را برای مدتی گرفت، اما باز هم این اتفاق در حال رخ دادن است. اگر به خاطر قاچاق بخواهیم دست نگه داریم تا سالن‌ها باز شوند و بعد هم قرعه‌کشی آثار شکل بگیرد، قطعاً به سال آینده می‌رسیم. اکران آنلاین روزنه‌ای است که با حضور پلتفرم‌ها در حال کار هستند و قوی هم وارد این حوزه شده‌اند. فکر می‌کنم تمام تلاششان را به کار گرفته‌اند تا دیده شوند و می‌توانند بازوی کمکی سینما باشند و اگر این شیوه اکران جا بیفتد و مخاطب خود را داشته باشد قطعاً هرکدام کار خود را انجام خواهند داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو