روش های سرو کره در کشورهای جهان

منبع: آسمونی

71

1398/4/11

15:53


آیا می دانستید که در قدیم کره حیوانی ارزش بسیار بالایی داشت و در بسیاری از مذاهب و کشورها برای بزرگداشت آیین ها از کره استفاده میشد؟ حتی امروزه نیز در هندوستان و تبت ، هندوها برای احترام به کریشنا (خدای خود) غذاهای طبغ شده با کره حیوانی درست میکنند و به معبد می برند. آنها حتی کره حیوانی را پیشکش خدای خود نیز میکنند. همچنین برخی از مسیحیان نیز در عید ها از کره حیوانی استفاده میکنند. در این نوشتار شما را با جایگاه کره در فرهنگ ها و کشورهای مختلف آشنا میکنیم.

در گذشته های بسیار دور ، کره حیوانی یکی از غذاهای اصلی انسان ها به شمار میرفت. همچنین در لامپ های اولیه برای روشنایی از کره استفاده میشد. استفاده از کره برای زیبایی و محافظت از پوست یکی دیگر از موارد مصرف کره در گذشته میباشد.

امروزه استفاده از کره حیوانی بسیار وسیع تر شده است. با ما همراه باشید تا شما را با نحوه سرو کره در کشورهای مختلف و عجایبی در رابطه با آن آشنا کنیم و در انتها نیز برای شما دستگاه کره گیر برقی معرفی کرده ایم تا بتوانید در منزل کره تهیه کرده و آنرا به روش های مختلفی سرو کنید ، کره یکی از مهمترین فراورده های جانبی شیر ، می باشد که رنگ آن از زرد تا تقریبا سفید متغیر است. از کره حیوانی در سرتاسر دنیا استفاده متنوعی دارد. چهار نوع اصلی کره وجود دارد که شامل کره شیرین ، کره پرورده ، کره روشن و کره مایع می باشد.

کره شیرین بیشتر در آمریکا و انگلیس یافت میشود. این کره از خامه تازه گرفته میشود. کره شیرین حداقل حاوی 80 درصد چربی شیر است. یک الی دو درصد نمک نیز بعنوان نگه دارنده در آن استفاده میشود.

کره تخمیر شده نیز به دلیل کشت بعضی از باکتری های مفید در آن ، از بو و طعم قوی تر تولید میشود. این کره را در زیر زمین دفن می کنند.

کره روشن بیشتر در آسیای میانه برای پخت و پز استفاده میشود. کره مایع نیز در در بسیاری از کشورها برای تهیه سس های مخصوص مورد استفاده قرار میگیرد.

در سرتاسر دنیا بسیاری از فرهنگ ها به نوعی از کره حیوانی در آشپزی برای پخت و طبغ استفاده میکنند.

حتی در برخی از فرهنگ ها که از کره بعنوان خوراکی استفاده نمی شود ، در ساخت محصولات بهداشتی و درمانی از کره حیوانی بهره می برند.

در بیشتر غذاهای فرانسوی و حتی تهیه سس های مخصوص و معروف فرانسوی از کره حیوانی استفاده میشود.

همچنین از کره حیوانی برای تهیه کاکائو ، شیرینی ها و خوراکی های مختلف نیز استفاده میشود.

 

جایگاه کره حیوانی در بین مسیحیان

در لهستان اگر یک بره کره ای (Baranek wielkanocny) دیدید تعجب نکنید. ساختن مجسمه ای از کره به شکل یک بره در بین کاتولیک های لهستانی ، روسی و اسلوونی یک سنت دیرینه است. آنها در طول جشن عید پاک این مجسمه کره ای را بر روی میز قرار میدهند. در ساخت این مجسمه تماما از کره حیوانی استفاده میشود.

 

جایگاه کره در بین هندوها

هندوستان یکی از عجیب ترین نقاط کره زمین می باشد که ادیان مختلف با انواع آیین ها در آن زندگی میکنند. در بین پیروان هندو نیز کره حیوانی ارزش بالایی دارد و بعوان سمبل پاکی و خلوص در بسیاری از مراسم های مقدس و حتی تشییع جنازه از کره حیوانی برای تزیین استفاده میشود. هندوهای برای خدای خود (کریشنا) کره حیوانی را به پیشکش می برند. همچنین در بین هندوها رسم است که غذاهای محلی پخته شده با کره حیوانی نیز برای کریشنا پیشکش شود.

 

جایگاه کره حیوانی در نروژ

 

 

اگر گذرتان به کشور نروژ بیافتد ، حتما در بازار با دست فروشان  قالب های کریستالی سنتی نروژی برخورد خواهید کرد. در دوران قرون وسطی در نروژ پادشاه از خانواده هایی که مالیات را بصورت نقدی پرداخت نمی کردند ، یک کاسه و یا سطل کره حیوانی دریافت میکرد. از این رو کره در کشور نروژ  جایگاه خاصی دارد. همچنین در این کشور در قدیم در جشن ها و مراسم عروسی برای ساختن دکورها و مجسمه های بزرگ کره ای از قالب هایی استفاده میشد. هم اکنون نیز این قالبهای کریستالی سنتی در موزه های باستان شناسی نروژ در معرض عموم قرار میگیرند. حتی نسخه های مشابه آنها نیز در بازار به وفور پیدا شده و به توریست ها فروخته میشوند.

 

کره smen

نوعی از کره در مراکش به تولید می رسد که smen نام دارد. مراکشی ها این کره شفاف را در زمین برای ماه ها و حتی سالها دفن میکنند و آن را به هنگام جشن های عروسی بیرون آورده و از آن استفاده میکنند. همچنین در بسیاری از کشورهای عربی و شمال آفریقا ، کره smen بعنوان یک شاخص فرهنگی تلقی میشود. در این مناطق برای احترام شمردن میهمان ، با کره سمن از آنها پذیرایی می شود. کره سمن یا سمنة از شیر گوسفند و یا بز و یا ترکیبی از دو به دست می آید. کشاورزان این کره را بعد از به دست آوردن با اضافه کردن نمک و گیاهان خاص ، در زیر خاک دفن میکنند. هدف از این کار تثبیت دمای آن می باشد. همان طور که پنیر محلی را اینگونه به دست می آورند. اگر به این نقاط سفر کردید و به شما کره smen تعارف کردند به هیچ عنوان آن را پس نزنید. زیرا در اینصورت شما به میزبان بی احترامی کرده اید. درحالی که او شما را بسیار گرامی داشته است.

در اسرائیل و یمن ، کره سمنه را در کنار یک گلدان با گیاهان و گل های معطر دفن میکنند ، تا مزه آن غلیظ تر و طعم و بوی آن لذیذ تر باشد.

 

کره گاومیش (yak butter)

این کره از نوعی گاومیش در کوهستان های فلات تبت به دست می آید. کشورهایی همچون چین ، هند ، نپال ، مغولستان و تبت از جمله تولید کنندگان این نوع کره می باشند. این کره نسبت به کره گاو از چربی بیشتری برخودار است و بافت آن کمی شبیه به پنیر می باشد. این کره یکی از غذای های اصلی و اقلام تجاری برای کشاورزان آن منطقه می باشد.

Tsampa یک غذای محلی در تبت ، هیمالیا و مغولستان است که از تف دادن کره گاومیش با آرد گندم به دست می آید.

 

چای کره ای

همچنین در نپیال ، هند ، مغولستان ، تبت و هیمالیا از کره ، چای نیز درست میکنند. چای به دست آمده مخلوطی از برگ چای ، کره گاومیش (یا کره گاو) و نمک است که به شدت خوش طعم و مزه دار است. اگر گذرتان به این مناطق بیافتد ، حتما با فروشندگان این چای ها روبه رو خواهید شد. توصیه میشود یک فنجان از این چای را حتما میل بفرمائید.

 

کره در غذاهای فرانسوی

 

اگر گذرتان به کشور فرانسه می خورد به شما پیشنهاد میکنم مشهورترین غذاهای فرانسوی که با کره حیوانی طبخ میشوند را حتما امتحان کنید. البته این غذاها کمی گران نیز میباشند. حلزون تف داده شده ( escargots de bourgogne) در کره به همراه سس ، یکی از غذاهای معروف فرانسویان در کریسمس و جشن ها می باشد. سوپ پیاز فرانسوی که در آن از مقدار زیادی کره استفاده میشود ، نیز یکی از معروفترین سوپ های رستوران های فرانسوی است. کروک موسیو نیز یکی از میان وعده های فرانسوی می باشد که بدون کره اصلا نمی توان آن را تصور کرد. این اسنک خوشمزه ، از ترکیب نان تست ، کره فراوان ، پنیر گودای ذوب شده و ژامبون به دست می آید. شیرینی kouign amann و کیش لورن نیز از سایر خوراکی های خوشمزه فرانسوی بوده که از کره حیوانی به مقدار زیاد در آنها استفاده میشود.

 

جمع بندی

هدف از این نوشتار آشنایی شما با جایگاه کره حیوانی از گذشته های دور تا به امروز در فرهنگ های مختلف بود تا به هنگام گردشگری ، مختصر اطلاعاتی در این باره داشته باشید. کره بعنوان یکی از محبوب ترین چربی ها و فراورده های شیر ، از ارزش بیشتر و قدمت زیادی برخوردار است. امروزه برای تهیه کره از دستگاه های مخصوصی بنام کره گیر استفاده میشود. کره به دست آمده در این دستگاه ها بسیار ارگانیک می باشد. شما نیز میتوانید در منزل خود برای مصارف شخصی  و یا برای کسب درآمد شروع به تولید کره حیوانی کنید.

 

 

پیشنهاد ما به شما استفاده از کره گیر اندیشه سبز می باشد. اندیشه سبز با 26 سال سابقه درخشان در امر تولید تجهیزات صنعتی ، انواع کره گیر خانگی ، کره گیر لبنیاتی و کره گیر صنعتی به تولید میرساند. شرکت اندیشه سبز ، با بیش از 100 نمایندگی فروش در تمامی استان های ایران یکی از بزرگترین تولید کننده تجهیزات لبنیاتی در داخل کشور است. کره گیرهای ساخت اندیشه سبز بر اساس استاندارد ها ساخته شده اند و مورد تأیید سازمان بهداشت کشور نیز می باشند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو