تدوین کتابی با محوریت زندگی هنری تنها بازمانده تئاتر سنتی

137

1399/4/1

14:02


غلامحسین دولت‌آبادی از تدوین و نگارش کتابی درباره زندگی هنری حسن عظیمی خبر داد.

تدوین کتابی با محوریت زندگی هنری تنها بازمانده تئاتر سنتی

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: غلامحسین دولت‌آبادی پژوهشگر و مترجم، با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: این کتاب که "آقای تئاتر سنتی ایران" نام دارد با محوریت فعالیت هنری حسن عظیمی مهم‌ترین شخصیت و تنها بازمانده واقعی تئاتر سنتی ایران با همکاری اعظم کیان‌افراز تدوین شده است.

او این کتاب را جلد 13 مجموعه "تئاتر ایران در گذر زمان" دانست و ادامه داد: بخش نخست کتاب به مصاحبه مفصل و بلندی با این هنرمند اختصاص دارد و در ادامه هفت نمایشنامه او ارائه شده است. این کتاب که در مرحله ویرایش نهایی است توسط انتشارات افراز نشر می‌یابد.

این استاد دانشگاه، عظیمی را نفر اصلی تئاتر سنتی و سیاه‌بازی دانست و افزود: سعی شده در کتاب "آقای تئاتر سنتی ایران" روایت واقعی از او نشان دهیم و حقش را به عنوان هنرمندی که در قید حیات است ادا کنیم. کتاب با فعالیت عظیمی و نخستین کاری که در اصفهان انجام داده آغاز می‌شود. در ادامه به این موضوع پرداختیم که چه اتفاقی موجب جدایی او از تئاتر اصفهان می‌شود. سپس درباره حضورش در تهران و زندگی سخت این هنرمند گفته شده است. این‌که چگونه پیشرفت می‌کند و به تئاتر حافظ نو می‌رسد که مهم‌ترین بخش تاریخ تئاتر سیاه‌بازی ایران سال 1345 تا 1351 است.

دولت‌آبادی با این توضیح که عظیمی ابتدا به عنوان بازیگر و مدتی به عنوان کارگردان در تئاتر حافظ نو با مدیریت مهدی صناعی شروع به فعالیت می‌کند، اظهار داشت: نقطه عطف و تاریخی کتاب این است که چگونه تئاتر سیاه‌بازی به‌طور جدی منتقل می‌شود به تئاتر لاله‌زار و مشخصا تئاتر دهقان و تئاتر نصر که نقش کلیدی آن را حسن عظیمی بازی می‌کند. بخش دیگر کتاب به بعد از انقلاب و فعالیت تئاتر نصر اختصاص دارد که مسئولیت اصلی اجرایی آن با حسن عظیمی است. در ادامه به این مباحث پرداخته شده که در دوره‌های ریاست‌های این سالن چه اتفاقاتی افتاده و سپس به شکل دقیقی به این موضوع پرداخته می‌شود چه رخدادهایی موجب تعطیلی تئاتر نصر شد.  

او که مدیریت انتشارات یکشنبه را نیز به عهده دارد از آماده‌سازی کتاب "زورق بان" نوشته جز باترورث نویسنده انگلیسی خبر داد و تصریح کرد: حمید دشتی مترجم این نمایشنامه است که در مرحله ویرایش نهایی برای انتشار بسر می‌برد و برای نخستین بار منتشر خواهد شد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو