چند همسری در یک نمایشنامه ایرانی صد ساله / روایت رحمت امینی از نمایش "اوستاد نوروز پینه‌دوز"

95

1398/4/12

09:16


رحمت امینی گفت: اغلب دانشجویان به جز در حد پاسخگویی به سوالات کنکور و دانستن تاریخچه‌ای محدود، نامی از درام‌نویسان قدیمی نشنیده‌اند و با آن‌ها آشنایی ندارند.

چند همسری در یک نمایشنامه ایرانی صد ساله / روایت رحمت امینی از نمایش "اوستاد نوروز پینه‌دوز"

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "اوستاد نوروز پینه‌دوز" نوشته احمد کمال الوزاره محمودی با بازنویسی حامد مکملی و کارگردانی رحمت امینی از 9 تیرماه ساعت 20:30 در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران این اثر کمدی اجتماعی نوید جهانزاده، سارا الهیاری، آیلار نوشهری، مرتضی نجفی، رضا دشتکی، رها آرشید، دلارام ترکی، سحر آقاسی، رامین خطیب، هیوا امینی و عرفان معصومی هستند.

رحمت امینی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تکمیل سه‌گانه نمایشی خود پس از دو نمایش "جیجک علیشاه" و "جعفرخان از فرنگ برگشته" با نمایش "اوستاد نوروز پینه‌دوز" گفت: "اوستاد نوروز پینه‌دوز" سومین اثر نمایشی کلاسیک ایرانی است که پس از دو نمایش "جیجک علیشاه" و "جعفرخان از فرنگ برگشته" به صحنه آوردم. متن این اثر نیز مربوط به یک قرن پیش است و احمد کمال الوزاره محمودی نویسنده این نمایش از پیشگامان درام‌نویسی ایرانی است.   

این استاد دانشگاه درباره جذابیت‌ انتخاب متون مربوط به صد سال پیش به منظور اجرا خاطرنشان کرد: ریشه این موضوع به دانشجویان بازمی‌گردد. طی بررسی درام‌نویسی ایرانی در کلاس ادبیات نمایشی متوجه شدم که اغلب دانشجویان به جز در حد پاسخگویی به سوالات کنکور و دانستن تاریخچه‌ای محدود، نامی از درام‌نویسان قدیمی نشنیده‌اند و با آن‌ها آشنایی ندارند. به این منظور برآن شدم تا به عنوان کار کلاسی صحنه‌هایی از این آثار را برای نمایشنامه‌خوانی به آن‌ها بسپارم و در کنارش خودم نیز آن متون را کارگردانی و روی صحنه آوردم. این کار را با خوانش نمایشنامه "جیجک علیشاه" آغاز کردم و سپس به جشنواره آئینی سنتی وارد شده و آن را در تماشاخانه سنگلج اجرا کردم.

او در ادامه اضافه کرد: پس از خوانش و اجرای این اثر متوجه شدم که این متون با همه نقص‌های طبیعی، به دلیل نبود شناخت درام‌نویسی ایرانی، به لحاظ موضوع و مفهوم جذاب است و ما از آ‌ن‌ها غافل بوده‌ایم. پس از این نمایش با تشویق اساتید این مسیر را ادامه دادم.

امینی درباره موضوع و مضمون "اوستاد نوروز پینه‌دوز" گفت: این نمایش یک اثر کمدی انتقادی است و مسئله آن بحث چند همسری است که بر حسب اتفاق، این موضوع این روزها در جامعه ما بسیار داغ شده است، هرچند که من پیش از این اتفاقات، قصد اجرای این اثر را که مربوط به صد سال پیش است را داشتم.

او داستان نمایش را اینگونه توضیح داد: پینه‌دوزی که 2 همسر در خانه دارد پس از دیدار با زنی علاقمند می‌شود تا ازدواج سوم خود را شکل دهد...

کارگردان نمایش "خدایگان" با بیان اینکه تمرینات نمایش حدود سه ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر نمایشی عنوان کرد: من در اجرای این سه‌گانه مسیر گام به گامی را طی کرده‌ام و طی برنامه‌ای قصد داشتم در گام سوم اجرایی مدرن را به صحنه آورم. "جعفر خان از فرنگ برگشته" یک رئالیسم ایرانی بود اما نمایش "اوستاد نوروز پینه‌دوز" شکل اجرایی مدرنی دارد و حتی در طراحی لباس و ساخت موسیقی فضای رئالیسم ایرانی دیده نخواهد شد. دلیل این موضوع این است که در نظر داشتم ضمن اینکه این اثر را برای تماشاگر امروز اجرا می‌کنم، بضاعت‌های متون قدیمی ایرانی را که این قابلیت را دارد که امروزی شود را نیز به مخاطب نشان دهم.

او ضمن اشاره به اینکه طراحی صحنه با سازه‌های یکسان و چیدمان مختلف چند فضا را به تصویر می‌کشد، درباره طراحی صحنه این اثر نمایشی اظهار کرد: طراحی صحنه نمایش متشکل از سازه‌هایی است که به صورت کاربردی فضای غیررئالیستی دارد. این سازه‌ها برخلاف طراحی نمایش "جعفرخان از فرنگ برگشته" که صحنه یک خانه واحد را به تصویر می‌کشید، با پوزیشن‌های مختلف با قرار گرفتن در کنار هم 8- 9 موقعیت متفاوت را نشان می‌دهد.

این مدرس و کارگردان تئاتر درباره موسیقی نمایش "اوستاد نوروز پینه‌دوز" تصریح کرد: موسیقی نمایش به صورت زنده نواخته می‌شود و تلفیقی از موسیقی گذشته و امروز است و مخاطب تلفیق نواهای قدیم و جدیدی را خواهد شنید.

رحمت امینی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: من در همه کارهایی که به صحنه آوردم از بازیگران تئاتری استفاده کرده‌ام و در این نمایش نیز از تلفیق بازیگران حرفه‌ای و کسانی که به تازگی این حرفه را آغاز کرده‌اند، استفاده کرده‌ام. قائدتاً می‌توانستم از بازیگران چهره در این نمایش استفاده کنم اما به دو دلیل این کار را انجام نداده‌ام؛ نخست اینکه بازیگران چهره کمتر در تمرینات مداوم سه ماه که از ملزومات تئاتر است شرکت خواهند کرد و دوم اینکه استفاده از این بازیگران هزینه بسیاری در بر دارد که این مسئله ضامن کیفیت کار نیست.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: موسیقی نمایشگران: فرزاد برهمن، آرزو لشگری، سمیه شوقیان و مهدی نامجو، مدیر تولید: نوید جهانزاده، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: میلاد حاجی زاده، منشی صحنه: نیلوفر مهاریان، مدیر صحنه: عرفان معصومی و امیرحسین اصفهانی، دستیار صحنه: مهشید موسوی، طراح صحنه: محسن شاملو و علی پوراحمدیان، طراح لباس: سمانه داوودی پارسا، طراح پوستر و بروشور: سارا عبدالملکی، تبلیغات: نوید جهانزاده، گرافیست: نرگس سوداوی، عکاس و فیلمبردار: شیرین جهانزاده، ساخت تیزر: احسان عطار، روابط عمومی: نوید جهانزاده و دلارام ترکی، مشاور رسانه: پژمان دادخواه، دستیار ساخت صحنه: امیرحسین اکبرزاده و فرشید عزیزپور، دستیار لباس: فائزه شریفی، دوخت لباس و اجرای لباس: رکسانا دهری، طراح نور: بابک شاه علیزادگان، مجری نور: میثم خانکی، صدابردار: علیرضا هدایتی، طراح گریم: کامبیز معماری و مجری گریم: کامبیز معماری، علی اصغر گودینی، حمیدرضا قاسمی، عاطفه ابیضی، بهاره اسدی و فرناز مرتضوی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "اوستاد نوروز پینه دوز" را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو