کرونا نفس‌ «آی.سی. یو» را هم گرفت

79

1399/4/14

14:54


کرونا نفس‌ «آی.سی. یو» را هم گرفت

سلامت نیوز: در حالی که برخی از کشورها مانند چک پابان کرونا را جشن می‌گیرند، این ویروس در کشور ما اوج گرفته و روزانه صدها قربانی می‌گیرد، به نحوی که آمار رسمی قربانیان از یازده هزار نفر نیز عبور کرد‌.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، شمار مبتلایان کرونا نیز همچنان بالای ۲هزار نفر در روز گزارش می‌شود و بستری شدن بیماران جدید در بسیاری از استان‌ها از جمله پایتخت سیر صعودی به خود گرفته و خبرها نیز از افزایش موارد بستری جوانان زیر ۳۰سال حکایت دارد. علاوه بر وضعیت بغرنج پایتخت از حیث شیوع کرونا، ۱۳ استان از نظر شیوع کرونا در شرایط نامطلوبی قرار دارند.

به گفته سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت استانهای خوزستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، فارس، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان و البرز در وضعیت هشدار قرار دارند. شیوع کرونا در کشور آن چنان سرعت گرفته که برخی از استان‌ها با کمبود تخت آی‌سی‌یو مواجه شدند. محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفته: «به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و مرگ و میر بر اثر این بیماری در استان تقاضای افزایش تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) و دستگاه‌های ونتیلاتور (کمک تنفسی) را داریم.»

دیروز نیز دکتر علوی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان لقمان تهران در مورد اشغال تخت‌های آی‌سی‌یو ابراز نگرانی کرده و به رسانه‌ها گفته:«روند فزاینده شیوع کرونا همچنان وجود دارد و به دنبال همین موضوع در مواجه با موارد شدید بیماری نیز در بین افراد هستیم. بیماران همچنان نیاز به آی‌سی‌یو دارند تا جایی که هر روز تقریبا یک بخش جدید به آی‌سی‌یو اضافه می‌کنیم و بازهم هر روز نگران این هستیم که مانند زمانی شویم که تعداد تخت بسیار بالایی به بیماران اختصاص دهیم.» مینو محرز، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی، نیز دیروز از ابتلاهای خانوادگیِ کرونا و شلوغی دوباره بیمارستان‌ها خبر داد.

وی به ایسنا گفت: «در حال حاضر شرایط ابتلا به گونه‌ای است که خانواده‌ها درگیر می‌شوند. زیرا خانواده‌ها رفت‌وآمدها را آغاز کرده و ماسک هم نمی‌زنند. در ایام عید مردم رعایت می‌کردند و در خانه ماندند، اما اکنون فکر کردند که کرونا تمام شده و رفت‌وآمدها و دید و بازدیدها را آغاز کرده‌اند و همه با هم مبتلا می‌شوند.» محرز ادامه داد: «از طرفی کادر درمانی طی چند ماه اخیر واقعا خسته شده‌اند و حالا دوباره بیماری اوج گرفته و دچار خستگی مفرط شده‌اند. به هر حال به راحتی هم نمی‌توان نیروهای درمانی با تجربه و تحصیل‌کرده را جایگزین کرد. بنابراین کادر درمانی خسته می‌شوند و برایشان سخت است. مردم واقعا باید رعایت کنند.»

به دنبال اعمال برخی از محدودیت‌ها در اسفند سال گذشته و فروردین ماه امسال، شیوع ویروس کرونا در کشور در اردیبهشت ماه رو به کاهش گذاشت، اما با برداشتن بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده، در روزهای آخر اردیبهشت بار دیگر آمار ابتلای روزانه به بیش از ۲هزار نفر رسید. آمار رسمی ابتلای روزانه در تاریخ ۱۵خرداد با ثبت ۳هزار و ۵۷۴نفر به نقطه اوج خود رسید. در روزهای اخیر نیز میانگین ابتلای روزانه ۲۵۰۰نفر است.

همین دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از مبتلا شدن ۲۵۶۶ بیمار جدید به کرونا و مرگ ۱۵۴ نفر طی ۲۴ ساعت خبر داد. دکتر لاری در بیان آخرین آمارهای کرونا در کشور گفت: تا ظهر ۱۳ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۴۸۳ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۳۵ هزار و ۴۲۹ نفر رسید.

وی افزود: متاسفانه ۱۵۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر رسید. لاری ادامه داد: خوشبختانه تا کنون ۱۹۶ هزار و ۴۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۳۱۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون یک میلیون و ۷۴۴ هزار و ۹۵۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد ایران در میان کشورها از لحاظ موارد ابتلا مقام دهم و از لحاظ شمار قربانی‌ها مقام نهم را دارد.

به دنبال افرایش شدید مرگ و میر روزانه و قرمز شدن وضعیت برخی استانها و افزایش بیماران کرونایی در کشور، ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا از اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی خبر داده است.حسن روحانی، نیز روز هشتم تیر اعلام کرد که از هفته آینده ماسک زدن در مکان‌های همگانی الزامی خواهد شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی پویشی تحت عنوان «من ماسک می‌زنم» را شکل داده و عکس‌های ماسک زده خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند به این امید که موجی ایجاد شود که به قطع زنجیره کرونا کمک کند.
به گفته کارشناسان حوزه بهداشت استفاده از ماسک و دستکش 70درصد از خطر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد و دستورالعمل استفاده از ماسک تصمیمي جهانی برای مبارزه با شیوع این ویروس است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو