علل و روش های درمان خارش دوران بارداری

علل و روش های درمان خارش دوران بارداری


منبع: آرگا

191

1399/4/28

19:34


خانم های باردار پس از دوران حاملگی و یا در طی آن به نشانه و عوارض بسیاری مبتلا می شوند که در این مطلب به معرفی برخی از آن ها پرداخته شده است. برای آشنایی بیشتر با عارضه خارش دوران بارداری در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

عواقب پس از دوران حاملگی آنچنان که فکر می کنید، سخت و پیچیده نیست. خانم های عزیز می توانند با رعایت برخی نکات و توصیه هایی که در این مطلب مطالعه می کنند، از برخی عوارض آزار دهنده پیشگیری کنند.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا مطالبی مهم راجع به عوارض و علت خارش دوران بارداری و کاهش و درمان آن برایتان بیان کنیم.

نشانه های خارش دوران بارداری

خارش دوران بارداری

در بیشتر مواقع می توان خارش را در نواحی همچون اطراف پستان و شکم که در حال تغییر سایز ناگهانی هستند، احساس کرد. در این شرایط پوست در حال جای دادن حجم های اضافه شده می باشد، از این رو پوست شروع به رشد و کشیدگی می کند. قابل به ذکر است که تغییرات هورمونی نیز در این تغییرات و خارش دوران بارداری بی تاثیر نمی باشد. برخی از زنان در کف پا تورم و قرمزی مشاهده می کنند ک علت آن را می توان به افزایش استروژن مربوط ساخت. همچنین در برخی مواقع افرادی که دچار خارش شده اند به علت پوست خشک بدنشان بوده است، که در زمان حاملگی بیش از دیگر افراد به خارش دوران بارداری مبتلا شده اند.

در برخی موارد اگزما نیز پدید می آید و در دیگر موارد نیز بر اثر خارش های بسیار پسوریازیس رخ می دهد. خانم های بارداری که به عارضه خارش مبتلا می شوند باید با کنترل آن سعی کنند که وضعیت را بدتر یا حتی شدید تر نکنند.

راه های کاهش خارش پوست

روش های کاهش خارش دوران بارداری با توجه به شدت آن متغیر می باشد. گفتنی است که اگر خارش های احساس شده بر سطح پوست به علت کشیدگی و یا خشکی های غیر معمول باشد، می توان از روش های زیر برای کاهش و رفع آن کمک گرفت.

  1. از حمام های با آب داغ به شدت دوری کنید، چرا که سبب خشکی پوست و در نهایت افزایش خارش می شود.
  2. در رابطه با شوینده ها، بهتر می باشد از صابون و عطر غیر معطر استفاده کنید چرا که برخی از آن ها با تحریک پوست به خشکی و خارش های بسیار منجر می شود. همچنین در صورت استفاده از پاک شدن کامل آن بر سطح پوست اطمینان حاصل کنید.
  3. در روشی دیگر می توان از  کمپرس آب سرد و مرطوب در نواحی مورد نظر کمک گرفت.
  4. گرما سبب تحریک پوست و ایجاد خارش ها بسیار در محل می شود، پس از بیرون رفتن در روزهای گرم خودداری کنید.
  5. حتما از لباس های نخی و آزاد را برای پوشش استفاده کنید.

آشنایی با خارش دوران بارداری

 بروز خارش بارداری به علت وجود مشکل می باشد؟

این سوالی است که شاید بسیاری از خانم های باردار راجع به آن سوال کنند. از این رو در ادامه این مطلب به بررسی پاسخ به این سوال پرداخته ایم، پس با ما همراه شوید.

گفتنی است که خارش دوران بارداری در سه ماهه دوم و سوم به علت ایجاد مشکلات کبدی در این زمان می باشد. این مشکل را حدود ۱ درصد از خانم ها باردار آمریکایی تجربه کرده اند. زمانی که صفرا در مجرای کوچک کبد جریان خوبی نداشته باشد، با تجمع نمک در صفرا، پوست شروع به خارش های غیر طبیعی می کند. همچنین بسیاری از این خارش ها در نواحی کف دست و پا بسیار مشاهده می شود، که شدت آن در شب نیز افزایش می یابد.

در این رابطه برخی از خانم ها علاوه بر احساس خارش به حالت های دیگری همچون از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ، ضعف مبتلا می شوند. گفتنی است که اگر احساس جدی بودن مشکل را دارید، بهتر است به پزشک معالج مراجعه کنید و یا با آن تماسی در جهت مشورت داشته باشید.

  • توصیه های قابل توجه

در این شرایط بهتر می باشد بیش از قبل به تمامی موارد توجه داشته باشید چرا که این عامل احتمال تولد نوزاد مرده را افزایش می دهد، از این رو پس از مراجعه به پزشک باید به سونوگرافی بروید. همچنین با کمک آزمایش خون می توان تمامی جوانب و مشکلات کبدی را در نظر گرفت که در این رابطه قرص های مربوطه برای بهبود عملکرد های کبد و کاهش خارش دوران بارداری تجویز می شود. اگر در سونو مشکل خاصی مشاهده شد، باید هرچه سریع تر اقدام به زایمان شود اما در دیگر موارد نیز مشاهده شده که می توان مادر و جنین را در شرایط منحصر نگه داری کرد. اما در بسیاری از مواقع دیده شده که زایمان زودتر از موعود در جهت سلامت مادر و جنین صورت می گیرد.

خارش دوران بارداری چگونه است؟

عواملی که در خارش بارداری تاثیر گذار است

گفتنی است که عوامل بسیاری در بروز خارش دوران بارداری تاثیر گذار می باشد. در برخی موارد نشانه های بروز این خارش ها بسیار مشابه می باشد و نمی توان به تشخیص خوب و مناسبی از آن پرداخت. در ادامه برخی از احتمالات موجود را مطالعه می کنید.

  • خارش های کهیری و پلاک بارداری

این مشکل در یک درصد از خانم های باردار مشاهده شده است که اغلب با خارش، قرمزی و ایجاد تکه های بزرگ کهیر بر روی شکم همراه می باشد. این مشکل که در اکثر موارد در سه ماهه دوم بارداری شروع می شود در خانم هایی که دو قلو باردار هستند خیلی بیشتر دیده می شود. این خارش ها به طور اغلب بر روی شکم و مناطق کششی بدن مشاهده می شود که به نواحی همچون ران، باسن، پشت بازو ها و پاها نیز به مرور زمان می رسد. در این رابطه پزشک، پمادی در جهت تسکین و رفع درد تجویز می کند که بهترین آن در این شرایط آنتی هیستامین است. در شرایطی حاد تر نیز مجبور به مصرف استروئید خوراکی هستید. خوشبختانه این عارضه برای مادر و جنین خطری به حساب نمی آید و چند روز پس از زایمان از بین می رود.

  • خارش بارداری

این عارضه خیلی کمتر از دیگر موارد بروز پیدا می کند، به این صورت که شکل ظاهری آن به مانند برجستگی های کوچک همانند گزش حشره می باشد.این خارش ها در اغلب موارد با رسیدن به ماه های آخر بارداری بروز پیدا می کند. در بیشتر مواقع این خارش ها را با مصرف آنتی هیستامین و استروئید خوراکی کنترل و رفع می شود. این عارضه نیز پس از زایمان از بین می رود و به طور طبیعی برای مادر و حنین مشکلی ایجاد نمی کند.

علت بروز خارش دوران بارداری

  • پمفیگویید حاملگی

احتمال بروز این عارضه بسیار کمتر از دیگر موارد می‌باشد. گفتنی است که در این حالت خانم حامله از شدت خارش های کهیر مانند کم کم آنها را به تاول تبدیل می کند.این مشکل پوستی که پمفیگویید بارداری نام گرفته است در سه ماه دوم و سوم حاملگی بروز پیدا می‌کند. این مشکل در اکثر موارد این مورد در اطراف ناف شروع و به مرور زمان به دیگر مناطق بدن انتقال پیدا می‌کند.

گفتنی است که در این شرایط برای رفع و درمان می توان از استروئید های خوراکی استفاده کرد. این بیماری نیز در طول بارداری بروز و بعد از زایمان از بین می رود، که می‌توان با تغذیه مناسب این بیماری را خیلی زودتر نیز کنترل و درمان کرد. قابل به ذکر است که این عارضه سبب افزایش خطر زایمان زودرس و ایجاد مشکل در رشد جنین و همچنین مرده زایی می شود.

  • زرد زخم

این مشکل پوستی نیز نسبت به دیگر موارد خیلی کمتر پیش می‌آید، که اتفاق بیفتد. این عارضه را می توان به ویروسی تبخال و یا زرد زخم معرفی کرد. این عارضه که نوعی عفونت باکتریایی پوستی می باشد، به طور معمول در سه ماهه دوم بارداری بروز پیدا می‌کند. زرد زخم با ایجاد نقاط قرمز و گستردگی و برجستگی خود را بر روی پوست نمایان می کند، و در بیشتر مواقع این نقاط قرمز را می توان بر روی ران، زیر بغل و کشاله ران مشاهده کرد، همچنین در اطراف ناف و سینه نیز در موارد بسیار نادر دیده شده است.

این بیماری از نظر آزار و اذیت بسیار دردناک می باشد، اما گفته شده که دارای خارش خاصی نمی باشد. این بیماری به طور کلی با حالت تهوع استفراغ، اسهال و تب و لرز همراه می باشد که با توجه به وضعیت شما پزشک قرص هایی را در جهت درمان و کاهش آزار تجویز می ‌کند.

روش های درمان خارش دوران بارداری

روش های درمان خارش دوران بارداری

قابل به ذکر است که استفاده از داروهای گیاهی می تواند خارش پوست را با حداقل عوارض جانبی قرص و داروهای شیمیایی کاهش دهد. همچنین در این رابطه توصیه می‌شود که قبل از مواردی که در ادامه مطالعه می کنید، حتما از نسخه های گیاهی طبیعی و عدم وجود حساسیت آن اطمینان حاصل کنید.

  • آب گیاهان

از خواص آب گیاهان می توان به دفع و تصفیه سموم بدن اشاره کرد که با وجود عدم کافی بودن آب سبزیجات در بدن، می توان بسیاری از بیماری‌های پوستی را درمان کرد. در این رابطه توصیه می شود که از مصرف آب میوه های تازه غافل نشوید و در سه ماهه دوم بارداری از خواص آن بهره مند شوید.

  • ریشه قاصدک

ریشه قاصدک از روش های طبیعی و سنتی برای از بین بردن سموم کبد و خون به شمار می آید. بسیاری از زنان مبتلا به عارضه های پوستی می‌توانند به واسطه استفاده از چای و یا کپسول های این گیاه مراحل درمان را به خوبی طی کنند. در این رابطه گفتنی است که ریشه گل قاصدک از عملکردهای کبد به خوبی حمایت می‌کند و با دارا بودن خاصیت آنتی هیستامین سبب از بین بردن التهاب و کم خونی در بدن مادر می شود.

تاثیر ریشه قاصدک در بارداری

در این رابطه می‌توان از چای‌های کیسه‌ای گیاهی ریشه قاصدک استفاده کنید، که روش دم آن به صورت ۱۰ دقیقه جوشانده شدن و ۱ ساعت خیسی در آب است.

  • گیاهان دارویی ضد التهاب

در این رابطه می توانید از خواص موضعی عصاره بابونه، گل همیشه بهار و اسکاکپ چینی برای رفع و کاهش التهابات استفاده کنید. همچنین با ترکیب آلوئه ورا، عنبر سائل و دیگر لوسیون ها در طی روز می توان به رفع و درمان این عارضه های پوستی منجر شد.

  • وان حمام جو

قرار گرفتن در وان حمام جو خارش ها را تا میزان چشم گیری کاهش می دهد و با رطوبت رسانی به سطح پوست به نرم و زیبایی آن می پردازد. در این رابطه یک فنجان جو و یک فنجان چای بابونه را بردارید و آن را در درون پارچه قرار دهید و آن را ببندید. حالا آن را در درون یک وان پر از آب ولرم رها کنید کنید اجازه دهید که چند ساعتی باقی بماند.

قبل از وارد شدن به وان بهتر می باشد که پارچه را به خوبی فشار دهید تا عصاره شیره مانند جو به آب وان اضافه شود.

  • ادپتوژنیک

ادپتوژنیک دارای ترکیبی موثر از جینسینگ، ریسه شیری بیان و ریحان می باشد که با تقویت سیستم ایمنی بدن به رفع بسیاری از عارضه های پوستی در دوران بارداری کمک موثر می کند. گفتنی است که ریش شیرین بیان نیز از دیگر ترکیبات این محصول به حساب می آید که در صورت استفاده منظم به بهبود عملکرد های بدن منجر می شود.

تاثیر روغن افتاب گردان بر پوست بدن

قابل به ذکر است که برخی افراد علاوه بر بابونه به دیگر موارد مشابه نیز حساسیت دارند. عوامل حساسیت زا مشابه با بابونه، می تواند شامل موارد زیر باشد؛

  1. آفتاب گردان
  2. ابروسیا
  3. گل داوودی
  4. گل جعفری

برای حصول اطمینان از عدم حساسیت بدن به این موارد، بهتر می باشد که با پزشک مشورت کنید.

  • روغن دانه کتان

از خواص روغن دانه کتان می توان به کاهش درد و از بین بردن آثار سوختگی اشاره کرد. در این رابطه باید ۲ قاشق چایی خوری روغن را با ۱ فنجان شیر و دیگر نوشیدنی ها ترکیب و سپس میل کنید.

  • تسکین اعصاب

عارضه های پوستی و خارش دوران بارداری سبب ایجاد بی قراری و نا آرامی در خانم های باردار می شود که در این رابطه بهتر می باشد در شب به مصرف چایی بابونه و اسطو خودوس برای استراحت و تسکین اعصاب بپردازند. مصرف نوشیدنی های آرام بخش در طول روز به آرامی و بهبود کیفیت خواب کمک بسیاری می کند.

  • کمپرس آب سرد

کمپرس آب سرد از تسکین دهنده های بسیار موثر به حساب می آید، که در این رابطه می توانید ۱ حوله و یا پارچه نخی را در آب سرد آغشته کنید، سپس با فشار بر آن آب های اضافی اش را بگیرید و آن را بر روی پوست خود قرار دهید.

تاثیر نعناع در دوان بارداری

  • نعناع

گفتنی است که نعناع دارای مقدار بالایی از متانول می باشد. طبق تحقیقات انجام شده متانول در کاهش خارش دوران بارداری تاثیر به سزایی را دارا می باشد، از این رو برای مصرف بهتر می باشد که با آب در جهت رقیق تر شدن، ترکیب شود. همچنین از نعناع می توانید در جهت محصول موضعی برای کاهش عارضه های پوستی استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو