نشانه های درد در نوزادان و نحوه تشخیص درد

نشانه های درد در نوزادان و نحوه تشخیص درد


منبع: آرگا

138

1399/5/28

18:56


تشخیص و پیدا کردن عامل درد در کودکان به عنوان چالش برای مادران وجود دارد. اگر شما هم می خواهید بدون مراجعه به پزشک برای درد های جزئی، به راحتی مشکل نوزاد خود را متوجه شوید،؛ این بخش از مجله آرگا را که به معرفی نشانه های درد در نوزادان پرداخته ایم، مطالعه کنید.

نوزادان به طور طبیعی بعد از تولد بسیار آسیب پذیر و حساس تر هستند، آن ها به راحتی دچار بیماری و عفونت می شوند و گاها به بیماری های مادرزادی دچار می شوند. برای مراقبت های لازم از نوزاد خود باید با مشکلات رایجی که ممکن است برای آن ها پیش بیاید، آشنا شوید تا در زمان قرار گیری در این موقعیت ها بهترین عملکرد را داشته باشید.

در مقابل درد های نوزادان باید چه عملکردی داشته باشیم؟

در این مطالب نشانه های درد در نوزادان، بیماری های رایج در آنان و علت آن را بیان کرده ایم. مواردی که در ادامه گفته می شود شامل اتفاقات طبیعی است، که ممکن است برای هر نوزادی پیش بیاید. در مواقع حاد از بروز نشانه های درد در نوزادان پیشنهاد ما به شما این است که هرچه سریع تر به پزشک مراجعه و با او مشورت کنید.

نشانه های درد در نوزادان

به طور معمول کودکان بزرگ تر که درد دارند، با گریه کردن سعی بر فهماندن این امر به اطرافیان خود می کنند. اما این نشانه همیشه برای نوزادان وجود ندارد و نمی توان آن را به عنوان مشخصه ای برای بیان درد و بیماری در نظر گرفت. علاوه بر گریه، نشانه ها درد در نوزادان بسیار متغیر است که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  • تغییر الگوی صدای گریه کردن

صدای گریه ای که علت آن درد است، به طور معمول با دیگر گریه ها متفاوت است. علاوه بر تغییر صدای گریه نوزاد می توانید از رفتار و دست و پا زدن های او به وجود درد در نوزاد پی ببرید. به عنوان مثال؛ زمانی که نوزاد در حال گریه گردن است و با شیشه شیر و در آغوش گرفتن آرام نمی گیرد، نشان از درد و بیماری می باشد. همچنین بهانه گیر شدن بچه آرام را نیز می توان گفت که به علت وجود درد در بدن او می باشد.

  • گریه کردن در هنگام شیر خوردن

کودک در هنگام شیر خوردن از سینه مادر، با مکیدن سینه به گوش های خود فشار می آورد که گاه با درد همراه است. کودکی که در هنگام شیر خوردن، گریه می کند به احتمال بسیار زیاد به عفونت گوش دچار شده است. اگر این اتفاق به دفعات بالا تکرار شد حتما به پزشک متخصصص گوش برای نوزاد، مراجعه کنید.

علت درد گوش در هنگام شیر خوردن

  • تکرار گریه های طولانی و شدید در طی چند روز

گریه های طولانی مدت با شدت بالا نشان از دردهای همراه با کولیک نوزادی است. این اتفاق در زمان درد شکم رخ می دهد و به طور معمول از هفته دوم تولد شروع می شود. این بیماری در هفته ششم به اوج خود می رسد که نوزاد را با ناراحتی بسیار همراه می کند، و بعد از آن به مرور کاهش می یابد.

  • گریه های شدید به همراه کشیدن پاها به طرف شکم

در این زمان کودک ممکن است به کولیک و بیماری شدید تر به نام آپانیسدیت دچار شده باشد. پیشنهاد ما به شما این است در هنگام مشاهده این نشانه ها حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • گوشه گیری و انزوا طلبی نوزاد

وقوع درد در کودک ممکن است حال و رمق را از نوزاد بگیرد و تمام انرژی او را تحلیل کند. در  این حالت نوزاد توان گریه و بی قراری ندارد و فقط به آرامی مشغول استراحت است، همچنین از دیگر نشانه های درد در نوزادان، درد های مزمن است که می توان به عدم برقراری تماس چشمی اشاره کرد.

معرفی مشکلات رایج در بین نوزادان

علائم وجود درد در نوزدان

نوزاد گاها دچار بیماری و عفونت می شود که با گریه و دیگر نشانه ها سعی بر فهماندن آن به شما دارد.

  1. گریه های بسیار شدید به همراه جیغ و صداهای غیر معمول.
  2. همان طور که گفته شد سکوت همیشه نشانه خوبی برای سلامتی کودک نیس، گاهی نوزاد با برخی بیماری ها در بدن خود دست و پنجه نرم می کند که تمامی توان و رمق را از او می گیرد.
  3. ایجاد حالت های غیر معمول در چهره از دیگر علائم درد در نوزادان است که اغلب با چین خوردن ابرو، با فشار چشم ها را بستن، ایجاد خط و شیار های عمیق در اطراف بینی، در آوردن شکلک های غیر عادی و باز نگه داشتن بیش از دهان همراه است.
  4. قرار گیری بدن در حالت سفت و محکم در حالی که دست و پا خیلی از هم دورند و یا خیبی چسبیده به یک دیگر هستند.
  5. حالت دیگری که از نشانه های درد در نوزادان است، بی رمق و بی حال بودن است. در این حالت اندام نوزاد شل و ول است و در طرفین آزاد افتاده است.
  6. بهانه گیری و بی قراری های کودک که به هیچ روشی آرام نمی شود از نشانه های بیماری و درد در نوزادان است.
  7. به غذا نخوردن و نخوابیدن نوزاد که نشان از برهم خوردن ریتم خواب و غذا می باشد نیز باید به اندازه کافی توجه کرد که باعث بروز مشکل و بیماری نشود.

نشانه های درد در نوزادان چیست؟

معرفی بیماری های رایج در نوزادان

تمامی نوزادان در هنگام خارج شدن از رحم بسیار آسیب پذیر و حساس می شوند. در این زمان آنان باید به خوبی مهارت نفس کشیدن، غذاخوردن و بیان نیاز های خود را یاد بگیرند. در این حالت شش، قلب، کلیه و مغز به دنبال راهی برای هماهنگی و ارتباط درست با یک دیگر هستند. مادران مهربان باید به نشانه های نوزاد دلبند خود توجه های کافی را داشته باشند و در هنگام بروز مشکل سریعا به پزشک مراجعه کنند. نوزادان به طور معمول به یک سری بیماری های شایع دچار می شوند که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  • آسیب های جراحی

بعد از خروج نوزاد از رحم ممکن است آسیب و صدمه های زود گذر به نوزاد وارد شود که بعد از گذشت زمان از بین می رود. در زایمان های سخت و بریچ، نوزادان به علت دارا بودن استخوان های نازک و نرم به سرعت دچار شکستگی می شوند. این شکستگی و آسیب ها در هنگام خارج شدن از کانال رحم که با پنس های مخصوص صورت می گیرد، برای مادر و نوزاد درد آور می باشد. بعد از زایمان پزشکان موظف اند که نوزاد را به خوبی بررسی کنند و در هنگام مشاهده مشکل حاد و شکستگی شدید به درمان نوزاد بپردازند.

نشانه های درد در نوزادان چیست؟

  • یرقان

یرقان با به اصطلاحی زردی از مشکلات رایج در بین نوزادان می باشد. زردی به علت بالا بودن بیلی روبین خون پدید می آید که همین باعث می شود رنگ نوزاد زرد و پریده باشد. این اتفاق به طور طبیعی بعد از گذشت چند مدت از بین می رود، اما در مواقع حاد باید به پزشک مراجعه کرد و توصیه های او را انجام داد. در زمان بروز حاد این مشکل، کبد به خوبی رشد نمی کند و قادر به خارج سازی بیلی روبین از کیسه صفرا نیست.

  • قولنج

یکی از نشانه های درد در نوزادان، گریه مربوط به قولنج می باشد. در این حالت کودک احساس آزار دارد که قدرت بیان آن را ندارد به همین دلیل با گریه سعی بر فهماندن این موضوع بر شما دارد. مشکلات مربوط به قولنج تا بعد از ۳ ماهگی از بین می رود و در طی این زمان باید مشکلات مربوط به شیر خوردن کودک را از بین برد. هنوز نظر قطعی در بیان علت قولنج نوزاد بیان نشده است.

  • نفخ معده

نوزاد تازه متولد شده دارای شکم نرم و باد کرده است. مادران باید توجه بسیاری به شکم نوزاد خود داشته باشند؛ اگر در همگام لمس در شکم او احساس باد و سفتی کردید باید احتمال یبوست و وجود گاز معده را در نظر بگیرید. در این هنگام باید به تغذیه نوزاد به خوبی توجه داشته باشید و این مشکل را هرچه سریع تر با درمان های خانگی مربوطه از بین ببرید. اگر نوزاد بعد از تغذیه دچار ورم شکم و کبودی صورت شد حتما در ارگان های داخلی خود دچار مشکل شده است، که هرچه سریع تر باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت رفع نشدن این مشکلات کوچک، ممکن است در بزرگسالی نوزاد به بیماری های حاد و شدید مبتلا شود.

  • تغییر رنگ پوست به آبی و کبود

به طور طبیعی نوزادان تازه متولد شده دارای رنگ پوستی کبود هستند. با بهتر شدن روند گردش خون در بدن رنگ پوست طبیعی خود را پیدا می کنند اما اگر احیانا با گذشت زمان در اطراف لب نوزاد کبودی هایی مشاهده شد که از بین نمی رفت، باید نوزاد را به پزشک متخصص اطفال نشان دهید. این نشانه به دلیل وجود بیماری های قلبی در کودک است که در مواردی تنفس نوزاد را برای ۱۵ الی ۲۰ ثانیه قطع می کند.

آشنایی با علائم درد در نوزادان

  • استفراغ

از دیگر نشانه های درد در نوزادان استفراغ کردن غذا است. گاهی مادران در هنگام گرفتن آروغ نوزادان با استفراغ مواجه می شوند. این اتفاق زمانی هشدار دهنده است که رنگ استفراغ به رنگ سبز باشد و به مراتب اتفاق بی افتد. گاهی وقتها معده نوزادان به دلیل تحمل نکردن لاکتوز تمام غذا خورده شده را باز پس می فرستد که نیاز به معاینه پزشک و مراقبت مادر دارد. بالا آوردن های مکرر می تواند از نشانه های مشکلات گوارشی در نوزاد باشد.

  • سرفه کردن

در هنگامی که جریان شیر مادر زیاد باشد، نوزاد با سرفه مواجه می شود. ایجاد سرفه و بسته شدن دهان نوزاد از نشانه های بیماری ریه و گوارش می باشد که باید هرچه سریع تر به درمان آن بپردازید. گاها در شب سرفه های پی در پی سراغ نوزاد می آید که مربوط به مشکلات تنفسی می باشد و با نام سیاه سرفه شناخته می شود.

  • درد های تنفسی

این بیماری اغلب به دلیل گرفتگی راه های بینی ایجاد می شود که اکسیژن رسانی را به خوبی انجام نمی دهد. تا زمانی که نوزاد نحوه درست نفس کشیدن را یاد بگیرد با گرفتگی صدا، خر خر کردن، قرمز شدن بینی و کبودی رنگ پوست مواجه می شوید. زمانی که نوزاد به ریتم تنفس و انجام صحیح آن عادت کند مشاهده این نشانه ها طبیعی می باشد.

آشنایی با بیماری عفونت گوش در نوزادان

  • عفونت گوش

عفونت گوش از بیماری های رایج و طبیعی در میان نوزادان است. نوزادان به دلیل بازی کردن بیش از حد با گوش های خود آنان را حساس و دچار عفونت می کنند. عفونت های گوشی که عامل آن ویروس است بسیار اتفاق می افتد و روند درمان آن به چند روز طول می کشد. عفونت هایی که به دلیل باکتری ایجاد می شود به از دست دادن شنوایی منجر می شود و نیاز شدید به مصرف آنتی بیوتیک دارد. عفونت گوش را می توان به خطرناک ترین بیماری هایی که نوزاد ممکن است به آن مبتلا شود، معرفی کرد.

  • تب

نشانه تب در نوزادان به دلیل مبارزه کرن بدن با عفونت است. تب های شدید و ادامه دار که در درجه بالای ۱۰۱ قرار دارد ممکن است حملات جدی و آسیب پذیر به مغز وارد کند. در زمان تب های شدید باید هرچه سریع تر درمان های مربوطه را انجام داد.

  • مشکلات پوستی

زمانی که پوست به جنس پوشک و مواد استفاده کننده واکنش نشان می هد، پوست را دچار التهاب و قرمزی می کند. تعویض هرچه سریع تر پوشک و استفاده از کرم خوب در کاهش این آزار و درد ها بسیار موثر است. به واکنش هایی که نوزاد در حین مصرف چیزی نشان می دهد بسیار توجه کنید. به طور مثال اگر نوزاد شما دارای بیماری کرادل کپ است باید با شامپوهای نرم و ملایم کننده حمام کند و به طور مرتب این عمل انجام شود.

  • کم خونی

این بیماری به دلیل فقدان هموگلوبین خون پدید می آید، در این حالت سطح اکسیژن خون در درجه ای پایین قرار می گیرد و خون رقیق می شود. مادرانی که خود کم خونی دارند، فرزندان کم خون به دنیا می آورند. در صورت برطرف نشدن کم خونی مشکلات جدی و بسیاری برای نوزاد پیش می آید.

بیماری های قارچی مربوط به دهان نوزادان چیست؟

  • برفک دهان

برفک دهان به عنوان یک بیماری قارچی در بین نوزادان شناخته شده است. در هنگام مشاهده نشانه های آن باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرد.

  • سرما خوردگی

این بیماری را تمامی نوزادان و کودکان تجربه می کنند. این بیماری زمانی رخ می دهد که نوزاد در حال وفق دان خود با محیط پیرامون است. در هنگام ابتلا به سرما خوردگی مواظب باشید که در پس آن نوزاد به بیماری ذات الریه مبتلا نشود. باید به نشانه های درد در نوزادان به خوبی توجه کرد و در صورت تشدید آن هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرد.

معرفی نشانه ها در در نوزادان

  • اسهال

اسهال از دسته واکنش هایی است که بدن در مواجه با آنتی بیوتیک ها انجام می دهد. در مواجه با این مشکل بهتر است به نوزاد مقداری آب سرم بدهید و اگر در رنگ و شکل مدفوع کودک هیچ تغییری مشاهده نکردید بهتر است با پزشک مربوطه مشورت کنید. در کنار اسهال، نوزادان به یبوست نیز دچار می شوند که امری عادی و طبیعی تلقی می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو