بازیگر آران و بی حاشیه دلدادگان که با این سریال به تلویزیون معرفی شد و به اوج شهرت رسید به قول خودش پله پله به جایگاه اکنون بازیگری اش رسیده و بعد از تحصیلات در دانشگاه و حضور در کلاس های بازیگری با تئاتر درخشیده و بعد از آن به تلویزیون معرفی شده است. در این مطلب جزئیات بیشتر درباره زندگی سانیا سالاری و عکس های از این بازیگر جوان را در پرشین وی مشاهده کنید.
زندگی سانیا سالاری
سانیا سالاری متولد ۲۰ تیر ۱۳۶۸ در بوشهر بازیگر تئاتر و تلویزیون می باشد. وی فارغ التحصیل کارشناسی رشته تدوین و کلاس های بازیگری را زیر نظر مهتاب نصرپور و کارگاه های هنری محمد رحمانیان گذرانده است. وی ازدواج نکرده و مجرد می باشد.
شروع فعالیت هنری سانیا سالاری
او کار بازیگری خود را با تئاتر «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» به کارگردانی بهرام بیضایی آغاز کرد.
اولین جایزه بازیگریاش را از جشنواره نمایشنامهخوانی «نیمکت» که داوران آن خانم نصیرپور،
آقای رضایی و حسن معجونی بودند، برای خوانش نقش بندار در نمایشنامه «بندار بیدخش»
دریافت کرد. وی به واسطه علی سخنگو (بازیگر نقش پارسا در دل دادگان) برای نقش
«ارغوان» در این سریال انتخاب شد.
سانیا سالاری در نمایش مجلس ضربت زدن به کارگردانی بهرام بیضایی یکی از سخت ترین نقش های زندگی اش را ایفا کرد و در قالب دو شخصیت نویسنده و قطام جلوی دوربین رفت و با وجود اینکه اولین تجربه بازیگری اش بود به خوبی توانست از عهده این نقش برآید.
خانواده سانیا سالاری و دلنوشته او برای پدر مرحومش
پدر مرحومش وکیل و اهل بیرجند است و مادرش اهل آبادان. پدربزرگ و مادربزرگ مادری اش
عرب اهل سوریه هستند. یک خواهر دارد و تا ۲ سالگی در بوشهر زندگی کردند
و سپس به مشهد رفتند و نزدیک به ۱۲ سال در این شهر زندگی کردند سپس به گرگان نقل مکان
کردند. بعد از قبولی او در دانشگاه، به همراه خانواده به تهران آمدند.
سانیا سالاری با انتشار نقاشی از پدرش نوشت: روح شما در آرامش پدر جان….می دونم که کنارمونین و بر همه چیز شاهدین. و مثل همیشه از ما محافظت می کنید یگانه ی من
سانیا سالاری در دلدادگان
سانیا سالاری مرداد سال ۹۷، برای اولینبار با سریال «دلدادگان» به کارگردانی منوچهر هادی،
در تلویزیون دیده شد. این بازیگر پیش از «دلدادگان»، تجربه بازی در یک فیلم سینمایی
و تئاتر را داشت، اما بازی در نقش «ارغوان» در این مجموعه، باعث شد او تبدیل به چهره
شناخته شدهای شود و اولین حضورش در تلویزیون موفقیت آمیز باشد.
این بازیگر، پس از سریال «دلدادگان»، همچنان حضور خود را در تئاتر حفظ کرده، اما در فیلم یا
سریال دیگری بازی نکرده است. او سال گذشته تنها در مستند داستانی «مدگ ها»
که به زبان بلوچی یعنی «ملخ ها»، در نقش کاراکتری به نام «بهار» حضور داشت.
سالاری تنها بازیگر شناخته شده این مستند است و بقیه بازیگران آن بومی هستند.
زندگی سانیا سالاری در گیسو
فصل دوم سریال «عاشقانه» به تهیه کنندگی هومن کبیری و کارگردانی منوچهر هادی می باشد و به نظر می رسد سانیا سالاری در این مجموعه ایفاگر نقش درسا با بازی بهاره کیان افشار می باشد و این دومین همکاری وی با منوچهر هادی بعد از سریال دلدادگان است.
«گیسو» درامی معمایی با رویکردهای اجتماعی است و برخی بازیگران مطرح فصل اول
«عاشقانه» در کنار بازیگران جدید در این فصل حضور خواهند داشت. این سریال پیش تولید
مفصل تر و طولانی تری نسبت به فصل قبل داشته و فیلمبرداری آن آغاز شده است.
هومن سیدی ,محمدرضا گلزار و حسین یاری و ساره بیات بازیگرانی هستند که حضورشان در این سریال قطعی است اما بازیگرانی چون مهناز افشار , پانته آ بهرام و بهاره کیان افشار در این فصل حضور ندارند.
هانیه توسلی و سانیا سالاری بازیگران زن جدیدی هستند که به سریال اضافه شده اند.
همچنین فرزاد فرزین نیز به دلیل تشابه نقشش در این سریال با سریال مانکن از
حضور در این سریال انصراف داد.
داستان گیسو درامی معمایی با رویکردهای اجتماعی از جمله پولشویی است و با توجه به ساخت سریال های مختلفی که روابط رومانتیک در آنها محور اصلی بوده، در این فصل در جهت ارتباط با مخاطب، تحولی اساسی در داستان صورت گرفته است؛ به طوری که فیلمنامه این سریال بیش از ۱۰ بار بازنویسی شده و هم چنان بازنویسی طرح نهایی آن در حال انجام است.
زندگی سانیا سالاری و گفتگویی متفاوت با وی
پلهپله به جایگاه فعلی ام رسیده ام
سانیا سالاری بازیگری است که برای نخستین بار مقابل دوربین رفته و با وجود تجربه کمش
در عرصه تصویر، توانسته از پس نقش برآید و شخصیتی باورپذیر را به تصویر بکشد.
سانیا سالاری که بازیگری را در آموزشگاه آزاد فرا گرفته و در چند اثر نمایشی نیز حضور
داشته که گفتگویی با ویز صورت گرفته است.
شما در آموزشگاه آزاد، بازیگری آموخته اید. این آموزش چقدر بر نوع و کیفیت بازی شما تاثیر گذاشته و کلا آموزش را چقدر برای بازیگر لازم و موثر می دانید؟
من تحصیلات آکادمیک دارم و در دانشگاه سینما خوانده ام و گرایشم تدوین است،
به اضافه این که در کلاس های خانم مهتاب نصیرپور و محمد رحمانیان بازیگری آموخته ام.
تنها راهی که بلدم همین است و تنها راهی که می توانم به دیگران پیشنهاد دهم نیز حضور
در کلاس های آموزشی است و البته تنها راهی که می تواند خروجی مثبتی داشته باشد
و به نتیجه برسد همین حضور در کلاس های بازیگری است.
گفتگو با بازیگر نقش ارغوان در دلدادگان
گفتید زیر نظر محمد رحمانیان و مهتاب نصیرپور آموزش دیده اید. به نظرتان یک آموزشگاه خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا علاقهمندان با طی کردن روند آموزش به نتیجه مطلوب برسند؟
تنها مطلبی که می توانم بگویم این است که علاقه مندان راجع به آن کلاس ها و شخصی
که قرار است به آن ها بازیگری بیاموزد، تحقیق کنند و پیشینه اساتید مورد نظر را
مورد ارزیابی قرار دهند؛ این که او چگونه شروع کرده و چگونه در این عرصه طی مسیر
کرده و زیر نظر چه کسانی آموزش دیده و کارنامه او چه کیفیتی دارد.
چه شد که به پروژه «دلدادگان» پیوستید و آیا براساس ارتباط با عوامل این اتفاق افتاد یا اینکه آقای هادی براساس توانمندی ها شما را انتخاب کردند؟
من با زحمت و تلاش و پلهپله به جایگاه فعلی ام رسیده ام و تنها این مسیر را بلد بودم.
این روند را از پنج سال پیش با حضور در کلاسهای بازیگری خانم نصیرپور آغاز کردم و
همان جا عضو گروه تئاتر آقای محمد رحمانیان شدم و پس از آن در بیش از
ده تئاتر حرفه ای ایفای نقش کرده ام؛ نمایشهایی که در بهترین و حرفهای ترین
سالن ها اجرا رفته اند.
جدا از نمایشنامه خوانی هایی که همه آن ها به کارگردانی آقای رحمانیان بوده و در آن ها حضور داشته ام، نخستین اثر حرفهای ام نمایش «مجلس ضربت زدن» نوشته استاد بهرام بیضایی بود که کارگردانی آن را آقای محمد رحمانیان به عهده داشتند و در آن ایفاگر نقش قطامه بودم و امیر جعفری نقش ابن ملجم را داشت و خانم مهتاب نصیرپور نیز ایفاگر نقش نویسنده بود. این شانس را داشتم که آقای منوچهر هادی بازی مرا در این نمایش ببینند و مرا برای نقش ارغوان انتخاب کنند.
زندگی سانیا سالاری بازیگر معروف تئاتر
پس به این ترتیب با لابیگری و رابطه به تلویزیون راه پیدا نکردهاید!
خیر، به همه آن هایی که فکر می کنند با پارتی و لابی گری وارد این عرصه شده ام باید بگویم اگر به کارنامه من نگاهی بیندازند خواهند دید که فقط براساس زحمت و تلاش خودم پیش رفته ام.
من چهار سال پیش از جشنواره نمایشنامه خوانی «نیمکت» برای خوانش نقش بندار در نمایشنامه
دشوار و سخت «بندار بیدخش» که نوشته استاد بهرام بیضایی است، جایزه اول بازیگری زن
را گرفته ام؛ آن هم در حالی که حبیب رضایی، مهتاب نصیرپور و آقای حسن معجونی
داوری آثار را به عهده داشتند.
به جز این در نمایش های «نام تمام مادران»، «ترانه های قدیمی؛ پیکان جوانان»، «سلفی، زن افغان» و «لیلا و چند مسافر» که کارگردان همه آن ها آقای رحمانیان بوده اند، نقش های متفاوتی را ایفا کرده ام.
پس خاک صحنه خوردهاید. تئاتر چقدر میتواند در کیفیت بازی بازیگر موثر باشد؟
صحنه ویژگی های خودش را دارد. بازیگری که از تئاتر می آید زحمتکش است. اتفاقات روی صحنه زنده هستند و جای اشتباهی وجود ندارد. مبنای صحنه براساس توانایی های بازیگر یعنی بدن و بیان اوست و قطعأ زمانی که بازیگر آزمون صحنه را پشت سر میگذارد با توانایی بیشتری جلوی دوربین میرود و با تسلط بیشتر به ایفای نقش می پردازد.
زمانی که برای اولین بار جلوی دوربین رفتید با چه تفاوت هایی مواجه شدید؟
منظورم نوع بازی است و مواجهه با همان اصطلاحی که سینمایی ها و تلویزیونی ها
به کار می برند و می گویند فلان بازیگر «گل درشت» و تئاتری بازی می کند.
در ابتدا معتقدم که یک بازیگر باید تمام خودش را، حس، بدن و بیان خودش را در خدمت
نقش به کار بگیرد. من اصطلاح تئاتری بازی کردن را اصلا قبول ندارم؛ زیرا بازیگری
بازیگری است و فقط مدیوم ها تغییر می کند. من زمانی در مدیوم تئاتر بازی می کردم
و هنوز هم این کار را می کنم و حال در مدیوم تلویزیون ایفای نقش کرده ام.
مصاحبه با سانیا سالاری بازیگر دلدادگان
و البته تکنیک بازی مقابل دوربین را نیز نباید فراموش کرد. منوچهر هادی چقدر در طول پروژه با شما همراهی کرد؟
آقای هادی کمک های زیادی به من کردند. یعنی در برخی از سکانس ها بدون آن که متوجه
شوم بسیار هوشمندانه و آگاهانه مرا و بازی ام را کنترل می کردند و بابت این موضوع از ایشان ممنونم.
منوچهر هادی کارگردان خوشنامی است و آن هایی که با او همکاری کردهاند شیوه و روشش را در هدایت بازیگر قبول دارند.
بله، گاهی کارگردان به بازیگر می گوید که این گونه بازی کن؛ اما آقای هادی، هم به طور
مستقیم و هم غیرمستقیم بازیگر را به نقش نزدیک می کند و زمانی که خروجی
را می دیدم، می گفتم احسنت! و حال نیز خدا را شکر می کنم که در نخستین قدم،
با کارگردانی کاربلد و گروهی حرفه ای همکاری کرده ام.
بله، در این زمینه بسیار خوش شانس بوده اید؛ زیرا هم ایرج محمدی تهیه کننده اثر و هم منوچهر هادی و عواملش جزو حرفه ای های سینما و تلویزیون هستند.
همین طور است. در حین تولید نیز پشت صحنه آرامی داشتیم و همه به یکدیگر کمک می کردند
و همان افراد که پیش از حضور در پروژه آن ها را نمی شناختم حالا تبدیل به عزیزترین
دوستانم شدهاند؛ از طراح گریم گرفته تا طراح لباس و آقای افسری مدیر فیلمبرداری
و باقی دوستان. در کل همه صادقانه به کار و فعالیت می پرداختند.
آیا پیش از حضور در پروژه «دلدادگان» فیلمنامه را خوانده بودید؟
بله، پیش از حضور فیلمنامه را خواندم و نویسندگان آن آقای بابک کایدان و مهدی محمدنژادیان را تحسین می کنم؛ زیرا این اثر درام قدرتمندی دارد و پرفراز و نشیب است و در شیوه روایت موفق عمل کرده است. بی شک همه این ویژگی ها به کیفیت بازی بازیگر کمک می کند تا توانایی هایش را نشان دهد.
زندگی سانیا سالاری بازیگر جوان تئاتر و تلویزیون
درباره شخصیت ارغوان کمی توضیح دهید. از ویژگی های نقش بگوید و اینکه چقدر با نقش های دیگرتان تفاوت دارد؟
هر نقشی با نقش های دیگر فرق می کند و ویژگی مهمی که ارغوان دارد این است که شخصیتش دارای فراز ون شیب است و پیچیدگی های روحی و اخلاقی بسیاری دارد. ارغوان شخصیتی غیرقابل پیش بینی است. در کل ارغوان از آن نقش هایی است که هر بازیگری دوست دارد آن را بازی کند.
شیوه مشخصی که در بازیگری به آن اعتقاد دارید چیست؟
معتقدم که بازیگر باید نقش را زندگی کند. چه ارغوان و چه قطام نمایش «مجلس ضرب زدن»
و چه کاراکترهای دیگر. در سریال «دلدادگان» باید اغوان را زندگی می کردم و واقعا این گونه بود.
در طول تولید سانیا سالاری نبودم، بلکه تلاش می کردم ارغوان باشم.
به طور مثال اگر ارغوان غصه دارد و غمگین است به تمامی ارغوان است
و سانیا سالاری نیست. در اثر قبلی نیز همین طور بود.
با توجه به این که بازی تان در سریال «دلدادگان» دیده شده، از این پس شیوه انتخاب شما به چه صورت است و چه فاکتورهایی را در نظر خواهید گرفت؟
اگر خدا کمک کند تئاتر سر جای خودش خواهد بود؛ زیرا از تئاتر آمده ام و تئاتر خانه من است؛
اما در پیشنهادهای بعدی نقش و کاراکتر بسیار مهم خواهد بود؛ اینکه مرا به چالش بکشد
و باعث شود با او دست و پنجه نرم کنم، پس از آن، کارگردان و فیلمنامه برایم مهم خواهند بود.
بازخورد مخاطبان را نسبت به سریال چگونه دیدهاید؟
بازخوردهای متفاوتی دیدهام؛ اما سریال بسیار دیده شده و مخاطبان بسیاری دارد. میبینم که در فضای مجازی و صفحه های خودم مردم می آیند و اثر را تحلیل می کنند و پاسخ یکدیگر را می دهند. آن ها سریال و قصه را دنبال می کنند و به پیشبینی اتفاقات بعدی می پردازند.
و سخن آخرتان؟
از استادم و کسی که بازیگری را از او آموختهام یعنی خانم مهتاب نصیرپور تشکر می کنم.
همچنین از آقای محمد رحمانیان ممنونم. به نظرم، اولین گام ها و اولین اعتمادها خیلی
مهم است؛ زیرا همه آدم ها توانایی های بسیاری دارند، اما تا کسی به ما اعتماد نکند
و میدان ندهد، مجالی برای بروز توانایی هایمان نخواهیم داشت و آقای محمد رحمانیان
اولین فرصت را به من دادند و همیشه از ایشان ممنونم.
از آقای منوچهر هادی هنرمند ارزنده نیز بسیار ممنونم که اولین فرصت حضور در تلویزیون را به من دادند و بهطور کامل و تمام قد پای من ایستادند، همواره منت گذار و مدیون لطفشان هستم و همیشه از ایشان سپاسگزار و قدردانشان خواهم بود.
روزنامه خراسان , سلام سینما , ایمنا , خبرگزاری صبا , آریا پیکس