اختصاصی| چرا کودکان در شرایط کرونا لجبازتر شده‌اند؟

49

1399/7/22

08:57


فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان با اشاره به افزایش دو برای لجبازی و بیش فعالی کودکان در شرایط کرونا گفت: کودکان و نوجوانان زیر بار آموزش‌های والدین در شرایط بازگشایی مجازی مدارس نمی‌رود و این موضوع سبب آسیب‌های زیادی به آنها شده است.

اختصاصی| چرا کودکان در شرایط کرونا لجبازتر شده‌اند؟

دکتر مهشید رابطیان، فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت نیوز درباره وضعیت سلامت روان در کودکان و نوجوانان با توجه به وضعیت شیوع کرونا اظهار داشت: با ادامه بروز و شیوع این بیماری وضعیت اختلالات روانپزشکی در میان کودکان به ویژه وسواس و اختلال اضطراب افزایش یافته است.

وی افزود: ابتدای شیوع این بیماری به دلیل تعطیلی مدارس کودکان و نوجوانان به این موضوع مانند قضیه تعطیلات نگاه می‌کردند ولی باعث استمرار شرایط موجود و افزایش مرگ و میرها شرایط متفاوت شد و اختلالات اضطرابی افزایش یافت.

این روانپزشک کودکان و نوجوانان بیان داشت: همچنین شیوع کرونا باعث متوقف شدن کاردرمانی، بازی درمانی و گفتار درمانی در میان کودکان گرفتار اختلالات روانی پزشکی شد ولی به تدریج با ویزیت آنلاین این موضوع کمی به حالت قبل برگشت.

دکتر رابطیان با اشاره به اینکه شیوع برخی اختلالات روانپزشکی به مرز هشدار رسیده است، خاطرنشان کرد: همچنین بیش فعالی و اختلالات لجبازی در کودکان نیز به دلیل اختلال در ساعات خواب و بیداری نسبت به قبل از شیوع کرونا بیشتر و دوبرابر شده و کودکان شب هنگام دیر به خواب می روند و روزها دیرتر از خواب بیدار می‌شوند و به عبارتی کیفیت زندگی یا لایف استایل آنها تغییر کرده و این موضوع سبب شکایت بیشتر والدین و مراجعه بیشتر به روانپزشکان کودکان جوان شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات شایعی که والدین برای کودکان خود به روان‌پزشکان مراجعه می کنند حرف نشنوی آنها درباره آموزش‌های آنلاین است به عبارتی کودکان و نوجوانان زیر بار آموزش‌های والدین در شرایط بازگشایی مجازی مدارس نمی‌رود و این موضوع سبب آسیب‌های زیادی به آنها شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر جنگ و دعوا بین والدین و کودکان در شرایط آموزش مجازی افزایش یافته و در مواردی که قبلاً با دوز درمانی کمتر مداوای کودکان گرفتار اختلالات روانپزشکی انجام می‌گرفت در حال حاضر نیاز به دوز بیشتری از دارو است.

این متخصص روانپزشکی کودکان و نوجوان تصریح کرد: والدین حتماً باید نسبت به رعایت نظم و انضباط در کودکان خود حساس باشند و شرایط آموزش مجازی را با آموزش حضوری  تطابق دهنده و همان برنامه ریزی هایی که در زمان آموزش حضوری داشتند را مد نظر قرار دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو