مشاوره قبل از بارداری، شامل چه کارهایی است؟

منبع: نی نی بان

86

1399/7/23

07:35


منظور از مشاوره قبل از حاملگی ؛ مشاوره در راستای حفظ سلامت جنین و مادر در دوران قبل از بارداری ، جهت سهولت در سپری نمودن دوران بارداری و تولد نوزادی سالم می باشد.

مراجعه به متخصص زنان و زایمان
هر خانمی که تصمیم به بارداری می گیرد ، می بایست حداقل از ۳ ماه پیش از اقدام به حاملگی جهت دریافت مشاوره به متخصص زنان و زایمان مراجعه نماید تا به این ترتیب برای باردار شدن به آمادگی کافی دست یابد.
به طور کلی مشاوره قبل از حاملگی ؛ به منظور شناسایی خطرات احتمالی بارداری می باشد که ممکن است سلامت جنین و مادر را در طول دوران حاملگی به مخاطره بیاندازد و به این ترتیب مادر را در راستای تجربه یک بارداری سالم یاری می کند.

اولین مشاوره قبل از حاملگی
در اولین مشاوره قبل از بارداری ، بررسی موارد زیر صورت می پذیرد :
- انجام بررسی ها و معاینات لازم پیش از حاملگی
- انجام آزمایشات ضروری قبل از بارداری
- تعیین روز تخمک گذاری
- معاینه دندانپزشکی
از دیگر مواردی که در اولین مشاوره قبل از حاملگی ، مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از :
بررسی سابقه حاملگی
در جلسه مشاوره ؛ متخصص زنان در رابطه با سوابق بارداری شما ، سیکل قاعدگی تان ، راهکارهای مورد استفاده شما جهت پیشگیری از بارداری ، نتیجه تست پاپ اسمیر ، عفونت واژینال و بیماری هایی که ممکن است از طریق رابطه جنسی به آن مبتلا شده باشید ؛ پرسش هایی را مطرح می کند تا در این زمینه به اطلاعات جامعی دست یابد.
سوابق پزشکی 
پزشک زنان در ارتباط با ابتلا به مشکلات سلامتی و همچنین بیماری هایی که سابقا به آن مبتلا بوده اید ، شما را تحت بررسی قرار می دهد.
سابقه جراحی 
چنانچه قبلا هر گونه عمل جراحی بخصوص جراحی های زنان انجام داده اید ، سابقه بستری شدن در بیمارستان یا سابقه انتقال خون دارید ؛ حتما باید این موضوع را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.
داروهای مصرفی 
برخی داروها و مکمل های غذایی ، سبب ایجاد نقائصی در جنین می شوند ؛ بنابراین بنا به تشخیص پزشک متخصص زنان ، ممکن است که نیاز به قطع مصرف این داروها باشد.
از این رو شما باید در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید ، حتما در جلسه مشاوره این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید.
سابقه بیماری های خانوادگی
شما باید در رابطه با وضع سلامتی تان و سابقه ابتلا به برخی بیماری ها همچون فشار خون و دیابت یا سابقه نوزاد ناهنجاری با بیماری ژنتیکی ؛ در اقوام درجه یک خود ، اطلاعات لازم را در اختیار پزشک تان قرار دهید.
وزن
به توصیه پزشک متخصص زنان ؛ شما می بایست قبل از حاملگی ، وزن خود را به حد نرمال برسانید.
سبک زندگی 
در مشاوره قبل از بارداری ؛ چنانچه شما یا همسرتان عادات نادرستی نظیر مصرف سیگار و هر نوع ماده مخدر و همینطور مصرف الکل داشته باشید از سوی پزشک ، مورد بررسی قرار می گیرد.
این کار با هدف قطع عاداتی که بر بارداری سالم تاثیر منفی می گذارند ، انجام می شود.
رژیم غذایی 
در دوران حاملگی باید در رژیم غذایی خود مصرف مواد غذایی سالم مانند فیبر ، کلسیم به میزان کافی ، فولیک اسید و غیره را بگنجانید.
- کافئین : کافئین در مواردی همچون قهوه ، شکلات ، چای ، نوشابه و برخی داروها یافت می شود.
در دوران بارداری ، میزان کافئین دریافتی روزانه باید به کمتر از ۳۰۰ میلی گرم کاهش یابد.
- ویتامین ها :خانم ها قبل از اقدام به حاملگی می بایست حداقل به مدت ۳ ماه از فولیک اسید استفاده کنند ، چرا که با مصرف آن ریسک نقص لوله عصبی در نوزاد بسیار کاهش می یابد.
لازم به ذکر است که پروسه مصرف فولیک اسید از ۳ ماه قبل از بارداری تا ۴ ماه بعد از آن باید صورت پذیرد.
واکسیناسیون 
در صورتی که خانمی واکسیناسیون آبله مرغان و سرخجه انجام نداده باشد ، امکان دارد که پزشک انجام آن را درخواست کند و از شما بخواهد که حاملگی تان را یکماه به تعویق بیاندازید.
قابل توجه است که چنانچه از زمان آخرین واکسن دوگانه یا به عبارتی دیفتری – کزاز شما ؛ بیش از ۱۰ سال ، گذشته باشد بایستی نسبت به تزریق واکسن یادآوری دوگانه اقدام نمایید.این اقدام در بهترین مرکز درمان ناباروری در تهران قابل انجام می باشد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو