شربت زینک پلاس و کاربردها و عوارضی که باید بشناسید

شربت زینک پلاس و کاربردها و عوارضی که باید بشناسید


منبع: آرگا

120

1399/7/23

13:08


فرآیند رشد کودکان و درست پیش رفتن این فرآیند از دغدغه های همیشگی والدین است. گاهی رشد والدین متوقف شده و یا با بیشتر شدن سن کودکان روند آن کند می شود, در این موارد گاهی از داروهای کمکی برای کمک به رشد استفاده می شود. یکی از این داروها شربت زینک پلاس است که علاوه بر رشد کودکان برای رویش مو و ناخن در بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

شربت زینک پلاس و کاربردها و عوارضی که باید بشناسید

از شربت های زینک پلاس و قرص آن جهت رشد و تقویت اندام های بدن خصوصا در دوره بلوغ استفاده می شود. رشد قد کودکان و نوجوانان و رویش طبیعی مو یکی از مواردی است که برای مصرف این دارو گفته می شود. سوالی که شاید ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کند این است که این دارو تا چه حد می تواند برای موارد گفته شده موثر باشد. در ادامه این مطلب به طور کامل در مورد این دارو, نحوه مصرف آن, عوارض و تاثیر آن بر بدن صحبت می کنیم.

قرص زینک پلاس

موارد مصرف شربت زینک پلاس

همانطور که گفته شد عمده مصرف شربت زینک برای افزایش روند رشد جسمی و ذهنی کودکان و نوجوانان است. اما این دارو برای مصارف دیگری مانند تقویت حافظه, افزایش اشتها, تقویت میل جنسی و دستگاه تولید مثل, تقویت سیستم دفاعی بدن, درمان آرتروز, کمک به ترمیم زخم ها, درمان سرما خوردگی و جلوگیری از آن, برای رشد ناخن, رویش مو و حفظ سلامت پوست موثر است.

ویتامین های موجود در این شربت

این شربت حاوی روی, مواد معدنی, ویتامین های گروه B و C است. روی یکی از عناصر ضروری بدن است که نقش موثری در حفظ ساختار بدن دارد. روی در بافتها و مایعات بدن وجود دارد. کمبود روی ممکن است سبب توقف رشد خصوصا در کودکان, کاهش وزن, کاهش قدرت بینایی, کاهش قدرت چشایی, کاهش اشتها, اسهال مزمن, ابتلا به انواع عفونت ها و ریزش مو شود.

عوارض شربت زینک پلاس

ویتامین B نقش تعیین کننده ای در رشد و سلامت مو, ناخن و پوست دارد. و در فرآیند سوخت و ساز بدن و متابولیسم نیز موثر است. کمبود این ویتامین ممکن است سبب یبوست, کاهش اشتها, کم خونی و خستگی بدن شود.

ویتامین c محلول در آب است. این ویتامین از طریق مواد غذایی جذب بدن می شود زیرا بدن انسان توانایی ساخت این ویتامین را ندارد. از فواید ویتامین ث می توان به آنتی اکسیدان بودن آن و جذب بهتر آهن اشاره کرد. کاهش این ویتامین در بدن ممکن است سبب بیماری یا عوارض خطرناکی مانند خشک شدن و از دست رفتن رطوبت پوست و مو, متورم شدن مفاصل, خونریزی بینی, طولانی شدن زمان بهبود زخم ها, خونریزی لثه شود. همچنین ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن, اضافه وزن و کم خونی از عوارض کمبود ویتامین ث می باشد.

نحوه مصرف

مقدار مصرف زینک در بزرگسالان و کودکان متفاوت است. بزرگسالان می توانند در طی روز یکبار از این دارو همراه غذا استفاده کنند. اما در کودکان با توجه به رده بندی سنی شان متفاوت است. به عنوان مثال به کودکانی که بین ۱ تا ۷ سال دارند باید حدود یک قاشق مرباخوری در طی روز از این شربت خوراند. به کودکانی که ۷ تا ۱۳ سال دارند نیز دو مرتبه در طی روز و یک قاشق مربا خوری از این شربت داده شود, و نوجوانان بالای ۱۳ سال باید سه مرتبه در روز و یک قاشق مربا خوری میل کنند.

نحوه مصرف

عوارض جانبی

هر دارویی در کنار فواید درمانی ممکن است دارای عوارضی نیز باشد. شربت زینک پلاس نیز در کنار فواید فراوان بویژه برای رشد کودکان ممکن است سبب بوجود آمدن اختلالاتی نیز در بدن شود. لازم به ذکر است که گفته شود از مصرف بدون نسخه این دارو خودداری و بعد از طی دوره درمان مصرف آن را قطع کنید.

از قرص یا شربت زینک پلاس نباید به مدت طولانی استفاده شود, زیرا مصرف مداوم آن ممکن است باعث کاهش آهن و کم خونی شود. بنابراین توصیه می شود که بعد از یک ماه مصرف این شربت دو هفته مصرف آن را قطع کرده و در طی این دو هفته قرص آهن مصرف شود.

به والدین توصیه می شود که در زمان رشد کودک به رژیم غذایی آنها توجه ویژه داشته باشند تا رشد کودکان سیر طبیعی را طی کند و نیازی به استفاده از داروهایی مانند شربت زینک پلاس نباشد. استفاده از گوشت پرندگان, ماهی, سبزیجات, عسل, مغز ها, میوه ها و آب میوه های طبیعی که سرشار از ویتامین های مختلف هستند نیز توصیه می شود.

مصرف شربت زینک پلاس

مصرف زینک پلاس در بارداری

مصرف شربت یا قرص زینک پلاس، در دوره بارداری ممنوع بوده و عوارض خطرناکی را به همراه دارد. در دوره شیر دهی نیز باید با تایید پزشک مصرف شود, مواد موجود در این دارو ممکن است از طریق شیر به کودک منتقل شده و اثرات منفی در رشد و سلامت آن داشته باشد.

تداخل دارویی

آنتی بیوتیک ها؛ استفاده از مکمل های روی موجب کاهش جذب میزان آنتی بیوتیک ها در بدن می شوند، از این رو لازم است دو ساعت قبل از مصرف روی و یا چهار ساعت بعد از مصرف آن، دارو های آنتی بیوتیک را مصرف نمایید.

شربت زینک پلاس+عکس

پنی سیلامین؛ مصرف روی خوراکی به همراه داروی روماتوئید آرتریت پنی سیلامین می تواند موجب کاهش توانایی دارو در کاهش علایم آرتریت شود، بنابراین مصرف روی دو ساعت قبل یا بعد از استفاده این دارو، احتمال دارد این اثر را به حداقل برساند.

نکاتی دیگر در مورد مصرف این دارو

  • زینک پلاس برای درمان، تشخیص و یا پیشگیری از بیماری کاربرد ندارد.
  • دارو را دور از دسترس اطفال و دور از نور خورشید در جای خنک نگهداری کنید.
  • بعد از باز کردن درب بطری حتما آن را در یخچال نگهداری کنید.
  • قبل از مصرف دارو، آن را خوب تکان دهید.

فواید مکمل های روی

کمبود روی می تواند عوارض جانبی عمیقی روی سلامت کودکان داشته باشد؛ برخی علائم کمبود روی در کودکان شامل اسهال، کندی یا توقف رشد، کاهش وزن، کاهش اشتها، ریزش مو، ابتلا به عفونت ها، کاهش قوه بینایی و چشایی می باشد، حال استفاده از مکمل های روی می تواند این مشکلات را بر طرف کرده و مانع از بروز برخی بیماری هایی همچون سرماخوردگی، التیام زخم و اسهال شود.

داروی زینک پلاس

همانطور که گفتیم؛ مصرف روی در پیشگیری و بهبود سریع سرماخوردگی تاثیر بسزایی دارد، برخی مطالعات انجام گرفته در زمینه تاثیر روی در کاهش طول مدت سرماخوردگی نشان داده است که مصرف آن در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از ابتلا منجر به بهبود سریعتر و کاهش علایم بیماری می شود، توجه داشته باشید که هیچگاه از روی در داخل بینی استفاده نکنید زیرا منجر به از بین رفتن حس بویایی به صورت موقت یا دائمی خواهد شد.

مصرف مکمل های روی همچنین در تسریع روند بهبود و التیام زخم نیز مؤثر می باشند، همینطور مصرف مکمل های روی برای کودکانی که دچار سوء تغذیه ناشی از کاهش ریز مغذی های روی هستند و از اسهال رنج می برند، می تواند موثر واقع شود، البته برای کودکانی که دارای رژیم غذایی سالم و متنوع می باشند، مصرف روی برای درمان اسهال تاثیری ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو