عربستان سعودی با کارشکنی مانع خروج پاکستان از لیست خاکستری FATF شد

89

1399/8/2

14:05


در حالی که لابی هندی و آمریکایی در تلاش هستند تا پاکستان وارد لیست سیاه این گروه شود ولی حمایت نکردن کشورهایی مانند عربستان باعث شد اسلام آباد برغم تلاش بسیار نتواند از لیست خاکستری FATF خارج شود.

عربستان سعودی با کارشکنی مانع خروج پاکستان از لیست خاکستری  FATF شد

 مقامات  پاکستان  که به خارج شدن نام کشورشان از لیست نظارت ویژه گروه ویژه اقدام مالی امیدوار بودند نتوانستد حمایت کافی کشورهای عضو را به دست آوردند. 

در حالی که لابی هندی و آمریکایی در تلاش هستند تا پاکستان وارد لیست سیاه این گروه شود ولی حمایت نکردن کشورهایی مانند عربستان باعث شد اسلام آباد برغم تلاش بسیار  نتواند از لیست خاکستری FATF خارج شود.

پاکستان در حال حاضر یکی از کشورهایی است که در لیست نظارت ویژه و خاکستری FATF قرار دارد و تلاش زیادی می کند تا با جلب نظر اعضا این گروه، از این لیست خارج شود.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از الکوثر، کارشکنی برخی کشورهای عضو گروه ویژه اقدام مالی به خصوص عربستان در روند خروج نام  پاکستان از لیست خاکستری این گروه نشان می دهد که مقامات ریاض همچنان از تصمیم اسلام آباد برای عدم مشارکت در جنگ یمن بشدت خشمگین هستند.

در حدود پنج سال گذشته بارها عربستان از پاکستان خواسته است در ائتلاف شکست خورده ریاض علیه یمن شرکت کند که این مسئله با واکنش منفی مقامات دولت ،پارلمان،احزاب و مردم پاکستان روبرو شد و به همین دلیل تنش هایی در مناسبات دو کشور بروز کرده است.

با روی کارآمدن عمران‌خان در سال 2018 در پاکستان، مقامات ریاض امیدوار بودند بتوانند در قبال ارائه کمک‌های اقتصادی و مالی به این کشور، اسلام آباد را به حضور در جنگ یمن وادار کنند که مجددا عربستان در این مسیر ناکام ماند.

عربستان سعودی با کارشکنی مانع خروج پاکستان از لیست خاکستری  FATF شد

البته عربستان هم در اقدامی تلافی جویانه ،برغم درخواست دولت پاکستان برای محکوم کردن اقدامات هند در لغو خودمختاری ویژه کشمیر تحت کنترل هند و سیاست های سرکوبگرانه دولت این کشور علیه مسلمانان کشمیر  در مقابل این اقدامات، سکوت کرده است.

اقدام تازه عربستان در عدم حمایت از طرح خروج پاکستان از لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی نیز در چارچوب سیاست تلافی جویانه ریاض در قبال عدم مشارکت اسلام آباد  در جنگ یمن ارزیابی می شود که می تواند  به تداوم و تشدید تنش در روابط آنان منجر شود.

برخی منابع درپاکستان تایید کرده اند که در بیش از دو سال گذشته، اجرای بخشی از وعده های کمک مالی عربستان به پاکستان نیز در چارچوب عدم مشارکت در جنگ یمن متوقف شده است.

پاکستان که قرار گرفتن نام خود در لیست خاکستری گروه  ویژه اقدام مالی را عاملی منفی در جذب سرمایه گذاری خارجی و حتی دریافت وام ازنهادهای مالی بین المللی می داند در ماه های اخیر تلاش های گسترده ای برای خروج از این لیست انجام داد که تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

از نظر پاکستان،خارج نشدن نام این کشور از لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی و حتی تلاش برخی کشورها از جمله هند و آمریکا برای قرار گرفتن پاکستان در لیست سیاه کاملا سیاسی است و این گروه به ابزاری برای اعمال فشاربر برخی کشورهای مستقل تبدیل شده است.

البته استفاده ابزاری آمریکا و برخی قدرت های بزرگ از گروه ویژه اقدام مالی برای اعمال فشار بر برخی کشورها تنها محدود به پاکستان نیست و در سال های گذشته،کاخ سفید کشورهایی همچون ایران را نیز با اهرم این گروه تحت فشارهای سیاسی قرار داده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو