یک قلم از داروهای کشف شده در عراق، ایرانی نبود/تامین ارز انسولین قلمی/کاهش کمبودهای دارویی در کشور

89

1399/8/10

14:26


یک قلم از داروهای کشف شده در عراق، ایرانی نبود/تامین ارز انسولین قلمی/کاهش کمبودهای دارویی در کشور

سلامت نیوز:رییس سازمان غذا و دارو با رد خبر ایرانی بودن داروهای مکشوفه در عراق از اختصاص ارز برای تامین انسولین خبرداد.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر شانه ساز در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« علیرغم تمام مشکلاتی که دشمنان می خواهند در روند تامین دارو و تجهیزات پزشکی در کشورمان ایجاد کنند از نیمه دوم شهریور ماه با تسهیل روند تخصیص ارز، نگرانی هایمان درباره تامین کاهش دارو و تجهیزات پزشکی کاهش پیدا کرد. بسیاری از اقلامی که نگران بودیم در ماه های آینده با کمبود مواجه شویم به ذخایر اطمینان بخش برگشت. امروز می توانیم به بیماران اطمینان دهیم که از بابت دارو و تجهیزات پزشکی نگرانی نداشته باشند.»


وی در ادامه گفت:« با ارزی که برای تامین اقلام درمان بیماران مبتلا به کرونا تخصیص پیدا کرد ضریب اطمینان ما بسیار بالاتر هم خواهد رفت. امروز علیرغم اینکه متاسفانه شاهد افزایش تعداد بیماران در بیمارستان ها هستیم در تامین دارو و تجهیزات هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد آنچه درخصوص کمبود داروهای درمان کرونا می شنویم به حوزه غیربیمارستانی مربوط می شود.»


وی درباره قیمت ماسک در داروخانه ها گفت:« قیمت ماسک را ظرف دو سه هفته گذشته به قیمت رسمی برگرداندیم و ماسک با قیمت ۱۳۰۰ تومان در همه داروخانه های کشور قابل دسترسی است. در مورد تامین اکسیژن به دلیل بالارفتن بار بیماری ها نگرانی هایی وجود داشت که خوشبختانه امروز هیچ نگرانی در این زمینه نداریم و قیمت آن رسما توسط کمیسیون قیمت گذاری دارو تعیین شده است و با کمک سازمان حمایت این مورد هم برطرف شد.»


دکتر شانه ساز افزود:« در حال حاضر پیگیری می کنیم قیمت انسولین قلمی کاهش پیدا کند. قیمت انسولین قلمی در کشور بالاتر از نُرم بین الملی و کشورهای منطقه عرضه می شود که با پیگیری ها انسولین را با رقم های پایین تری تامین می کنیم. بسیاری از حواشی که به کمبود انسولین دامن می زند موضوع اصلاح قیمت انسولین است و در زمینه تامین انسولین قلمی امروز بیش از سال گذشته تخصیص و تامین ارز داشته ایم و جلوی قاچاق این اقلام تا حد زیادی گرفته شده است.»


وی تاکید کرد:« امروز شاهدیم یک شیطنت رسانه ای توسط شبکه های معاند شکل می گیرد. این شبکه ها سالهاست شاهد این هستند که ملت ما در زمینه دارو و تجهیزات تحریم هستند اما کوچکترین خبری از این رفتار غیرانسانی را منعکس نمی کنند ولی برای خبری کذب مثل کشف داروهای ایرانی در عراق اخباری را به صورت گسترده منتشر می کنند در حالی یک قلم از آن داروها ایرانی نبود. این ۱۹ کامیون حاوی دارو که در عراق کشف شد علیرغم که اینکه گمرک و نیروی انتظامی تاکید کرد هیچکدام ایرانی نبوده اخبار زیادی علیه آن منتشر شد، اطمینان می دهم هیچ کدام از داروها ایرانی نبوده است و دستگاه های متولی قاچاق این بحث را با دقت رصد کردند و امروز این مسله ثابت شده است.»


وی خاطرنشان کرد:« ما امروز به دلیل کم شدن مسافرت های بین ایران و کشورهای منطقه به دلیل کرونا، حتی دیگر خروج دارو را به صورت مسافری کمتر شاهد هستیم. سامانه تی تک می تواند هر دارویی را در هر نقطه شناسایی کند و بلافاصله به ما اطلاع دهد که دارو و تجهیزات از کدام بخش از زنجیره تولید خارج شده است. امروز به امکانات و تکنولوژی جدیدی دسترسی یافتیم که می توانیم در این زمینه با اطمینان بیشتر صحبت کنیم. در خصوص کمبودهای دارویی آمار کمبودها کاهش یافته است. درباره واکسن آنفلوانزا یک میلیون و هفتصد هزار دوز تامین شده که از طریق مراکز بهداشتی و درمانی در دسترس قرار می گیرد.»

وی در واکنش به استاندارد نبودن ماسک های ۱۳۰۰ تومانی داروخانه ها و گرانفروشی ماسک گفت:« قیمت ماسک ۱۳۰۰ تومان است اتفاقا در حال حاضر به دلیل نظارت ها قیمت خرید داروخانه و سایر فروشگاه های زنجیره ای و تجهیزات پزشکی کاهش هم پیدا کرده است. بعضا داروخانه ها می گویند که فاکتور گران خرید دارند ما نامه نوشتیم یا باید ماسک های قیمت بالا را مرجوع کنند یا فاکتورهایشان اصلاح شود و فروش بالای ۱۳۰۰ تومان ماسک گران فروشی و تقلب محسوب می شود و با فرد خاطی برخورد تعزیراتی انجام خواهند شد.»


وی افزود:« باید موارد تخلف و گرانفروشی ماسک به سامانه ۱۹۰ اطلاع رسانی شود. چنین نیست که کمبود ماسک داریم. تولیدات ماسک ما بسیار بالاست حتی روز به روز بالاتر هم می رود و نمی شود به دلیل کمبود ماسک گران فروشی کنند.»


رییس سازمان غذا و دارو درباره فروش داروهای بیمارستانی فاویپیراویر و رمدسیویر در ناصرخسرو گفت:« در بحث داروهای کرونایی طبق پروتکل ها و دستورالعمل ها این داروها باید در بیمارستان ها تجویز و مصرف شوند تجویز این داروها در بیرون بیمارستان ها مخالف دستورالعمل ها است البته برای تامین این اقلام برای بخش های غیر بیمارستانی هم مشکلی نداریم. حتی روزهایی که بحث رمدیسیویر به عنوان درمان کرونا اعلام شد آنتی بیوتیک معمولی تزریقی را در ناصر خسرو به اسم رمدسیویر با قیمت های ۵۰ یا ۶۰ میلیون تومان عرضه می کردند. از همکاران پزشک خواهش می کنم تجویز این داروها را در خارج از بیمارستان انجام ندهند به دلیل محدودیت هایی که الان در حوزه درمان است افراد مجبور می شوند از ناصر خسرو داروها را تامین کنند.»


وی درباره آخرین وضعیت تولید داروی رمدسیویر ایرانی گفت:« سه کمپانی تولید دارو در کشور در این زمینه فعال هستند یکی دو کمپانی دیگر هم متقاضی تولید رمدسیویر هستند در حال حاضر سه کمپانی فعال برای تولید این دارو در کشور داریم که به زودی تعداد آنها به پنج تولید کننده خواهد رسید. مشکلی برای تامین این دارو در کشور نداریم اما باید طبق دستورالعمل ها در بیمارستان ها تجویز شود.»


وی در پاسخ به سوالی درباره نوسان قیمت شیرخشک در کشور گفت:« بخشی از تولیدات داخل در حوزه دارو و شیرخشک و تجهیزات پزشکی ارز ۴۲۰۰ تومانی و بخش عمده تر آن از ارز نیمایی استفاده می کنند. علیرغم اینکه تلاش می کنیم این نوسان به حداقل برسد به خاطر افزایش قابل توجهی که ارز نیمایی داشته تولید شیرخشک ها امکانپذیر نبود لذا قیمت ها بازنگری شد. اگر قیمت شیرخشک خارج از قیمت سازمان باشد تخلف و تقلب محسوب می شود.»


وی درباره جایگاه ایران در حوزه دارو در دنیا گفت:« در حوزه دارو یک جایگاه اطمینان بخش را در حوزه کرونا داریم. نه تنها در منطقه داروسازی ایران به لحاظ توانمندی می تواند نیازهای کشور را بیش از ۹۷ درصد برطرف کند از جایگاه علمی بالایی نیز برخوردار است. هر دارویی که کاندیدای درمان کرونا می شود بلافاصله ما آن دارو را در کشور تولید کردیم که نشان دهنده عمق داروسازی کشورمان است که این یکی از مظاهر ظهور اقتصاد مقاومتی در صنعت داروسازی ما بود. به دلیل تعدد دانشکده های داروسازی و تعداد متخصصین داروسازی این امکان فراهم شد که در حوزه عرضه دارو شاهد کمترین نتنش ها باشیم. کشورهای که اقتصاد قوی تری از کشور ما دارند در خصوص تامین اقلام در داروخانه هایشان با مشکل مواجه هستند اما در کشور با کمترین تنش و در کوتاهترین زمان توانستیم بر مشکلات فائق شویم و وضعیت خوبی داریم.»


وی افزود:« ظرف چند ماه گذشته در سازمان تمام اقلام دارویی که در کشور تولیدکننده ندارد را در سایت سازمان اعلام کردیم حتی مکمل های تغذیه ای و ورزشی و مکمل های دارویی را در سایت اعلام کردیم. متقاضیان زیادی برای تولید این اقلام اعلام امادگی کردند.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره نایاب شدن شیرخشک های رژیمی در کشور گفت:« در داروهای تولید داخل نایاب شدن نداریم و کمبود داشتیم که یک بخشی مربوط به مشکلات تامین ارز بود که با برطرف شدن این مشکل این نگرانی برطرف خواهد شد. در تامین برخی شیرخشک های متابولیک و بیماران خاص مشکلات تامین و انتقال ارز داشتیم که با تامین ارز امیدواریم بزودی این نگرانی کاملا برطرف شود به روال عادی خود برگردد.»


وی درباره دلیل گرانی قیمت داروی رمدیسیویر ایرانی گفت:« رمدیسیویر علیرغم اینکه ارز نیمایی به آن تعلق گرفته قیمت آن ده تا پانزده درصد نُرم بین المللی است این دارو داروی گران قیمتی است. به دانشگاه ها اعلام کردیم هیچ بیماری دست خالی برنگردد ما حتی یک بخشی را در اعتبارات خودمان با دستور وزیر بهداشت در نظر گرفتیم که علیرغم اینکه این دارو پوشش بیمه ای ندارد بیمارستان ها و دانشگاه ها ی ما این دارو را تامین کنند و به دلیل نداشتن پول دسترسی هیچ بیماری به این دارو قطع نمی شود.»


وی درباره وضعیت تولید کیت کرونا در کشور گفت:« به سرعت ظرفیت تولید داخل در انواعی از کیت ها افزایش پیدا کرده است به طوری که تقاضا برای صادرات کیت کرونا وجود دارد. نگرانی هایی درباره برخی کیت ها وجود دارد که تولیدکنندگان نتوانند ظرفیت تولید را به میزان لازم بالا ببرند لذا افزایش ظرفیت واردات تعداد بالای کیت کرونا را پیش بینی کرده ایم و از بابت تامین کیت نگرانی خاصی وجود ندارد.»


وی گفت:« در مورد بحث تخصیص ارز برای تجهیزات پزشکی از نیمه دوم شهریور ماه با بهبود روند تخصیص ارز نگرانی ها برطرف شده است. اولویت ارز با تولیدکنندگان داخلی است. استمرار تامین ارز ضامن خواهد بود که مشکلی به وجود نیاید امیدواریم با پیگیری هایی که در بانک مرکزی انجام می گیرد تخصیص ها صورت گیرد.به بیماران قول می دهیم نگرانی بابت دارو و تجهیزات احساس نکنند.»


وی درباره کمبود داروی Ivig گفت:« هیچ مستند علمی برای اینکه این دارو درمان کننده کرونا است وجود ندارد. این دارو وارداتی است و یکی از شرکت های داخلی این دارو را تولید کرده است که این شرکت فعلا می تواند ۲۰ درصد نیاز کشور را در شرایط معمول برطرف کند. در مورد Ivig مراکز علمی متفق القول هستند که فایده ای برای درمان کرونا ندارد ولی این دارو طی چند ماه گذشته تجویز شده که مصرف ما را چندین برابر کرده است. این دارو ارزبری بالایی دارد و طبیعی است که تقاضای القایی کاذبی ایجاد شده است. این دارو جزو لیست کمبود است و نایاب نیست و یک عده سودجو مترصد هستند این دارو را با قیمت چندین برابر به بیماران بفروشند. ما چندین بار با نظارم پزشکی مکاتبه کردیم که به پزشکان در خصوص تجویز این دارو اطلاعات علمی کافی داده شود ولی متاسفانه هنوز هم مشکل آن را حس می کنیم .»

وی درباره عدم پایبندی یک شرکت تولید کننده انسولین به تعهداتش برای تولید گفت:« این شرکت خارجی اصرار دارد دارو را با قیمت سه برابر عرف در دنیا عرضه کند. براساس قیمت و اطلاعاتی که از تمام کشورها داریم این قیمت منطقی نیست. فعلا به صورت فوریتی انسولین قلمی را وارد کردیم البته این شرکت هم قبول کرده که قیمت را به نصف تقلیل دهد.»


وی درباره استفاده از داروهای طب سنتی برای درمان کرونا گفت:« تایید یک دارو به عنوان یک کالای سلامت محور که هم سلامت و ایمنی آن مورد تایید قرار گیرد و هم اثربخشی آن در طی مطالعات بالینی بر روی مصرف کننده به اثبات برسد پروتکل های خاص بین المللی دارد. گزارشات زیادی درباره داروهای طب سنتی برای درمان کرونا داشتیم که ممکن است این داروها بی اثر نباشد ولی چون فرایند علمی را برای کسب مجوزهای لازم طی نکرده است به نتیجه ای نرسیده است. البته سه داروی گیاهی برای درمان کرونا مجوز گرفتند بقیه اقلام هم اگر این مسیر و روش استاندارد بین المللی را طی کنند یقینا در صورت تایید نتایج مجوز می گیرند.»


وی تاکید کرد:« بر این باور هستیم در طب سنتی و ایرانی ظرفیت های بالقوه فراوانی وجود دارد. صاحب نظران باید با دستورالعمل های استاندارد خودشان را اثبات کنند نه اینکه به صورت مخفیانه دارورا برای عده ای تجویز کنند و بگویند دارو اثربخش است در هیچ جای دنیا این روش وجود ندارد. باید طبق دستورالعمل ها عمل شود. باید خود را به مراکز دانشگاهی وصل کنند تا صحت ادعایشان مشخص شود.»


وی درباره احتکار انسولین قلمی گفت:« هیچ احتکاری صورت نگرفته است برای ما هم جای تعجب بود چطور موردی که نه به سازمان غذا و دارو و نه به معاونت اطلاع رسانی نشده ، خبررسانی شده است. محموله‌ای از انسولین قلمی مربوط به یکی از شرکت‌های بزرگ وارد کننده اتفاق افتاده بود که انحراف دمایی داشت و آن شرکت از دو هفته قبل نیز به اداره کل دارو اعلام کرده بود که می‌خواهد آنها را به شرکت سازنده عودت بدهد. برای این‌که مطمئن شویم این داروها مشکل ندارند دستور بررسی مجدد کیفیت آنها را دادیم. این داروها به اشتباه به عنوان داروی احتکاری اعلام شده و تمام مستندات آن نیز موجود است.»


وی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح نسخه الکترونیکی در کشور گفت:« داروخانه ها و آزمایشگاه ها در این زمینه پیشرو هستند ولی باید از ابتدا یعنی نوشتن نسخه باید به صورت الکترونیکی باشد تا این نسخه پیچی الکترونیک به سرانجام برسد. داروخانه ها اعتراض دارند که الکترونیکی شدن نسخه ها برای آنها هزینه هایی به دنبال دارد که هیچ جایی برای جبران هزینه های آنها دیده نشده است اگر این مشکل حل شود نسخه پیچی الکترونیک در ادامه نسخه نویسی الکترونیک حل می شود.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو