پنجه در پنجه تروریست‌ها از قاب سیما

منبع: برترین ها

99

1399/8/20

09:23


3 سریال‌ «سارق روح»، «ترور خاموش» و «خانه امن» چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

روزنامه خراسان: احمد معظمی کارگردان مجموعه «سارق روح» پس از این سریال که به فرقه‌های انحرافی می‌پرداخت، در سریال «ترور خاموش» سراغ موضوع تولید و قاچاق مواد مخدر رفت و در «خانه امن» مبارزه نیروهای امنیتی با گروه تروریستی داعش و همچنین مفاسد اقتصادی را به تصویر کشیده. گرچه این سریال‌ها هر کدام به موضوع خاصی پرداخته‌اند و نمی‌توان به معنای دقیق کلمه آن‌ها را «سه‌گانه» دانست، اما شباهت‌های غیرقابل انکاری با یکدیگر دارند.

هسته ثابت سازندگان

بسیاری از کارگردانان و تهیه‌کنندگان پس از یک یا دو همکاری، به دلیل درک متقابلی که ایجاد می‌شود و شناختی که از تفکر و کار یکدیگر پیدا می‌کنند، همکاری‌های متعددی در ساخت فیلم و سریال انجام می‌دهند و به عنوان زوج هنری شناخته می‌شوند. احمد معظمی و ابوالفضل صفری پس از اولین همکاری در «سارق روح» به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده، دو مجموعه «ترور خاموش» و «خانه امن» را ساخته‌اند.

پنجه در پنجه تروریست‌ها و جاسوس‌ها از قاب سیما

معظمی و صفری در سریال «سارق روح»، «ترور خاموش» و «خانه امن» نگارش فیلم نامه را به هومان فاضل و حسین تراب‌نژاد سپرده‌اند. فاضل و تراب‌نژاد به ترتیب فیلم نامه «سارق روح» و «خانه امن» را نوشته‌اند و به اتفاق یکدیگر، نگارش فیلم نامه «ترور خاموش» را برعهده داشته‌اند. مرتضی اصفهانی هم که در بسیاری از آثار امنیتی، به عنوان طراح یا مشاور فیلم نامه حضور دارد، در هر سه سریال یادشده، همکاری داشته است.

از موسیقی به سریال‌های امنیتی

احمد معظمی برای موسیقی این سه سریال، با افراد ثابتی همکاری کرده. تیتراژ «ترور خاموش» قطعه‌ای به نام «ارث اجدادی» بود که رضا یزدانی خوانندگی آن را برعهده داشت و مجید بابازاده ترانه‌اش را سروده بود. این خواننده و ترانه‌سرا در مجموعه «خانه امن» نیز همکاری تازه‌ای با احمد معظمی داشته‌اند و رضا یزدانی قطعه «ارث اجدادی 2» را ویژه تیتراژ آن خوانده است. آهنگ سازی هر سه مجموعه را نیز آرش بادپا برعهده داشته است.

پنجه در پنجه تروریست‌ها و جاسوس‌ها از قاب سیما

کاوه آفاق نیز سال 96 قطعه‌ای را ویژه مجموعه «سارق روح» خواند و برای اولین بار خوانندگی تیتراژ یک سریال تلویزیونی را تجربه کرد. او در همکاری تازه با احمد معظمی به عنوان بازیگر در سریال «خانه امن» حضور دارد و نقش یک قاچاقچی ارز به نام «فرزاد صراف» را ایفا کرده. او برای اولین بار با این مجموعه به عنوان بازیگر در تلویزیون دیده شد. آفاق که حضور کوتاهی در سریال داشت دو عنوان از اولین تجربه‌های تلویزیونی‌اش را در همکاری با این گروه به دست آورده است.

تیم بازیگری مشترک

پرویز فلاحی‌پور، حمیدرضا عطایی، سپیده خداوردی و شایسته ایرانی، چهار بازیگر مشترک «ترور خاموش» و «خانه امن» هستند. عطایی در هر دو سریال نقش یک مأمور امنیتی را بازی کرده، اما فلاحی‌پور که در «ترور خاموش» نقش تولیدکننده مواد مخدر را داشت، در «خانه امن» در نقش یک قاضی ظاهر شده و خداوردی که در «ترور خاموش» نقش همسر دوم «مسعود» با بازی پرویز فلاحی‌پور را ایفا کرده بود، در «خانه امن» نقش خواهر «کمال» مامور امنیتی داستان را برعهده دارد.

پنجه در پنجه تروریست‌ها و جاسوس‌ها از قاب سیما

جالب این که همان طور که در سریال «ترور خاموش» از اسم واقعی بازیگرها برای نقشی که برعهده داشتند، استفاده شده بود، در مجموعه «خانه امن» نیز این موضوع دیده می‌شود، با این تفاوت که در «ترور خاموش» دو شخصیت «سعید صفایی» با بازی سعید راد و «جلال» با بازی جلال فاطمی با اسم حقیقی خودشان شناخته می‌شدند و در «خانه امن» تنها برای یکی از شخصیت‌ها یعنی «شهروز» با بازی شهروز ابراهیمی، از اسم واقعی شخصیت استفاده شده است.

این زن‌های خطرناک

علاوه بر عوامل مشترک و مضامین نزدیک به هم، دیگر اتفاق مشابه قصه «ترور خاموش» و «خانه امن»، این است که همواره یک زن، شخصیت جدی و شجاعی است که از خارج از ایران دستور می‌گیرد و یک باند تبهکار را هدایت می‌کند. نمود این شخصیت را در سریال «ترور خاموش» در نقش «مینا شفقتی» با بازی ستاره اسکندری و در سریال «خانه امن» در نقش «ثمین هدایت» با بازی سیما تیرانداز دیدیم. «ثمین» مدیرعامل یک مجتمع تجاری است که با تروریست‌ها همکاری دارد و سردسته یک باند پول شویی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو