طرز تهیه مطبل لبنانی خوشمزه و متفاوت

طرز تهیه مطبل لبنانی خوشمزه و متفاوت


منبع: آرگا

105

1399/8/22

11:28


مطبل یک غذای لبنانی فوق العاده است که با بادمجان تهیه می شود. این غذا یک دستور تهیه ساده دارد و برای پخت و آماده کردن آن نیاز به طی مرحل پیچیده و سختی نیست. در طرز تهیه مطبل همراه ما باشید.

طرز تهیه مطبل لبنانی خوشمزه و متفاوت

در طرز تهیه مطبل بادمجان از مواد اصلی است و مانند کشک بادمجان، میرزا قاسمی، یتیمچه و… با آن تهیه می شود. در این دستور تهیه بادمجان کباب شده را به خاطر طعم فوق العاده آن ترجیح می دهند.

مواد لازم

  • آبلیمو: یک دوم پیمانه
  • نمک: به میزان لازم
  • فلفل: به میزان لازم
  • روغن زیتون: یک دوم پیمانه
  • ارده: ۳ قاشق سوپ خوری
  • بادمجان: یک کیلوگرم
  • فلفل قرمز: به میزان لازم

طرز تهیه مطبل لبنانی

این دستور تهیه با شباهتی به میرزا قاسمی شروع می شود. برای شروع باید ابتدا یک کیلوگرم از بادمجان های خریده شده را کباب کنید. بهتر است بادمجان های شما تلخ نباشد.

بادمجان کبابی

در هنگام تهیه بادمجان به سالم و تازه بودن آن توجه کنید. حالا کباب کردن بادمجان را شروع کنید. هر چند که کباب کردن بادمجان مانند کباب کوبیده دشوار نیست اما خالی از قاعده و قانون نیز نمی توانید عمل کنید. این کباب شدن باید درحدی باشد که پوست بادمجان به راحتی کنده شود(تقریبا سوخته شده باشد) اما لایه اول بادمجان تا حدود زیادی برشته شده باشد. بنابراین مراقب باشید در همین مرحله بادمجان نسوزانید. بادمجان ها را کباب کنید و در گوشه ای قرار دهید تا سرد شوند. در مرحله بعدی طرز تهیه مطبل شروع به پوست گرفتن آن کنید.

آن گاه بادمجان های پوست گرفته شده را داخل مخلوط کن بریزید و با دور نسبتا تند شروع به میکس بادمجان کنید. به این بادمجان میکس شده، جعفری، ارده و آب لیمو ترش را اضافه کنید.

میکس بادمجان و جعفری

اضافه کردن ارده

در ادامه نمک را نیز به این مواد داخل میکسر اضافه کنید. در مرحله بعدی، ۲ قاشق روغن زیتون را به مواد اضافه کنید.

اضافه کردن روغن زیتون

دوباره میکسر را روشن کنید تا مواد شما را هم بزند. بعد از اینکه مواد شما یکدست و کاملا مخلوط شد، ظرف آن را عوض کنید. بدین ترتیب که مواد داخل میکسر را درون ظرف دیگری بریزید.

 حالا وسط مواد را گود کنید و بقیه روغن زیتون را داخل این گودی بریزید. روی مطبل را می توانید با ذوق و سلیقه خود به شکلی که دوست دارید تزیین کنید. به عنوان مثال برای تزیین می توانید پودر فلفل قرمز و جعفری خرد شده روی آن بپاشید و نوش جان بفرمایید.

طرز تهیه مطبل

آموزش تهیه مطبل با طعم متفاوت

مطبل لبنانی از انواع غذای ملل می باشد که با طعم متفاوت دیگری می توان آن را تهیه کرد که این دستور می تواند سازگار با ذائقه افراد باشد. در ادامه این بخش می توانید با دستور دیگر تهیه مطبل که به صورت متبل نیز نوشته می شود آشنا شوید.

مواد لازم:

  • بادمجان: ۳ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • ارده کنجد: ۴ قاشق غذاخوری
  • گردو آسیاب شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • ماست چکیده: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو به دلخواه: ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه و نمک: به مقدار کافی

روش تهیه مطبل لبنانی

دستور پخت:

در ابتدا بادمجان ها را خوب بشویید و به یکی از روش ها (روی اجاق گاز، داخل فر و روی زغال) تنوری یا کبابی نمایید. بعد پوست بادمجان ها را بگیرید و آن را با گوشت کوب کاملا له کنید.

حبه های سیر را پوست بگیرید و له کنید، سپس آن را به بادمجان های له شده بیفزایید.

در مرحله بعدی طرز تهیه مطبل باید گردوهای از قبل آسیاب شده، روغن زیتون، ارده و ماست چکیده را به مواد اضافه نمایید و کاملا آن ها را مخلوط کنید. در زمان ترکیب مواد، فلفل و نمک را نیز بیفزایید. سپس در صورت تمایل کمی آبلیمو اضافه نماید.

مطبل شما آماده شده است که برای سرو آن می توانید کمی دیگر روغن زیتون به آن اضافه کنید.

نکات طلایی پخت مطبل

۱- زمانی که بادمجان ها را تنوری می کنید جهت جدا کردن آسان پوست بادمجان ها می توانید به محض کبابی کردن داخل کیسه ای نایلونی قرار دهید و آن را ببندید پس از گذشت چند دقیقه و جمع شدن بخار، کیسه را باز کنید و پوست بادمجان ها را خیلی راحت جدا نماید.

۲- دستور ساده دیگر برای تهیه مطبل این است که پس از تنوری کردن بادمجان ها و گرفتن پوست، آن ها را به همراه مابقی مواد درون میکسر بریزید و در نهایت روغن زیتون را روی مطبل بریزد و سرو نماید.

دستور تهیه مطبل لبنانی

در این مطلب با دستور تهیه یک غذای لبنانی خوشمزه و ایده آل آشنا شدید. با توجه به دستور تهیه ساده و راحت آن امیدواریم این غذای خوشمزه را در کنار خانواده نوش جان بفرمایید و از طعم متفاوت و بی نظیر آن لذت ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو