سکوت خبری

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

خیر

داستان فیلم درباره چیست ؟

یک فیلمساز جوان به هر دری می زند تا بتواند فیلم بلندی را کارگردانی کند. او در این راه با دختر بازیگری آشنا می شود که ...

کارگردان کیست ؟

وحید نعمتی که « سکوت خبری » نخستین تجربه فیلمسازی بلند او محسوب می شود.

نکات مثبت فیلم ؟

اینکه بدانید اگر دوربین دارید می توانید فیلم بسازید!

سکوت خبری

نکات منفی فیلم ؟

فیلمنامه « سکوت خبری » چیزی شبیه به یک از اپیزود از سریال های تلویزیونی در دهه هفتاد شمسی است. کلیشه تنها واژه ای است که می توان درباره فیلمنامه عجیب و غریب « سکوت خبری » بیان کرد!

مفهوم طراحی صحنه در « سکوت خبری » تعریف نشده است. در همان سکانس ابتدایی ظاهراً یک نشست خبری در حال برگزاری است اما نتیجه کار شبیه به یکی از اپیزودهای مجموعه طنز « شوخی کردم » مهران مدیری شده!

در ابتدای فیلم به دفعات درباره سرنوشت کژال از آرش سوال می شود و اینطور گفته می شود که طرفداران بی شمار کارگردان خواهان کسب اطلاعات درباره وی هستند. اما فیلم که به پایان می رسد، نه می فهمیم چرا کژال اینقدر مهم بوده و یا چرا باید طرفداران سینمایی آرش اصلا نگران کژال باشند که هرگز در سینما نبوده و تنها بازیگر تیزرهای تبلیغاتی و اینستاگرام بوده است!

در یکی از سکانس های فیلم در درون آپارتمان آرش و کژال، وحید نعمتی که بازیگر، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان فیلم است در حال دیالوگ گفتن نگاهش به دوربین می افتد و سپس تغییر مسیر می دهد!

دو شخصیت اصلی فیلم هر دو ادعای اصول کاری دارند. آرش ادعای فیلمسازی دارد و کژال بازیگری، اما در طول فیلم هیچ نشانی از تخصص در آنها نیست. مخصوصاً شخصیت کژال با بازی آیدا مویدی که هیچ چیزش شبیه یک بازیگر حرفه ای نیست!

قاب بندی های فیلم نیز قابل توجه است. در بعضی از لحظات فیلم ناگهان دوربین به روی دست رفته و بدون لرزشگیر به ابتدایی ترین شکل ممکن به شخصیت ها نزدیک می شود و گاهی نیز بی خود و بی جهت اصلاح رنگ صورت می گیرد!

« سکوت خبری » شخصیت منفی دارد که به راحتی می تواند لبخند را به لبان تماشاگر بیاورد. شخصیتی که یک کاریکاتور تمام عیار از افراد فاسد به شمار می رود و بازی فاجعه بار بازیگرش نیز بر طنز ماجرا افزوده است!

پایان بندی فیلم شلیک به شعور مخاطب است. چیزی شبیه به موزیک ویدئوهای اوایل دهه هشتاد در کشورمان که اغلب در آن کادر کج بود و زومِ دوربین تغییر وضعیت می داد و در نهایت باران در تلاطم صدای غرش رعد و برق کلیپ را به پایان می رساند!

سکوت خبری

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

هیچ!

حرف آخر :

اگر دوربینی معمولی در اختیار دارید و به تجهیزات صوتی هم دسترسی دارید، می توانید فیلمسازی را آغاز کنید و مطمئن باشید آنچه که می سازید می تواند به مراتب بهتر از « سکوت خبری » باشد!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : سکوت خبری

سکوت خبری

کارگردان : وحید نعمتی

نویسنده : وحید نعمتی

تهیه کننده : وحید نعمتی

بازیگران :

وحید نعمتی

آیدا مویدی

محمد فراهانی