سایه سنگین کرونا بر زندگی پر نشاط کودکان

29

1399/9/4

11:01


سایه سنگین کرونا بر زندگی پر نشاط کودکان

سلامت نیوز:در دوران کرونا کودکان ممکن است دچار برخي آسيب‌هاي رواني شوند که با برخي راهکار‌ها مي‌توان از آن پيشگيري کرد.با شيوع کرونا روال عادي زندگي را به طور کل تغيير داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، افراد اعم از والدين و دانش آموزان مجبور هستند به دلايل خاصي در خانه بمانند و شرايط سختي را تحمل کنند. همين امر موجب شده است که شرايط رواني نامناسبي افراد را احاطه و آن‌ها را نگران و مضطرب کند. از طرفي ويروس کرونا بزرگ و کوچک نمي شناسد و کودکان را هم درگير مي کند حالا در روزهايي که محدوديت‌هاي کرونايي بيش از پيش اعمال شده است و همه بايد در خانه بمانيم شرايط براي کودکان سخت تر خواهد شد، کودکان ماه هاست که رنگ مدرسه و بازي با هم سن و الان خود را نديده‌اند و بسياري از آنها طمع شيرين مدرسه با دوستان را نچشيده‌اند و مجازي مدرسه را آغاز کرده‌اند.

آمنه دقيقي‌‌خداشهري، متخصص روانشناسي باليني کودک و نوجوان درباره سلامت روان کودکان اظهار کرد: ماه هاست جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با پديده‌ منحوس کرونا است، پديده‌اي که توانسته سبک زندگي افراد و جوامع مختلف را تغيير دهد.وي افزود: در واقع کرونا به دليل ناشناختگي و ابهامات فراوان خود اثرات نامطلوب زيادي را براي آحاد جامعه وارد کرده است. تعطيلي بسياري از مشاغل، مشکلات اقتصادي و آثار رواني منفي زيادي را به سبب خانه نشيني خانواده‌ها و فرزندانشان ايجاد کرده است. همچنين کرونا موجب شده هزينه‌هاي سنگيني بر مردم پيرو تهيه‌ اقلام مبارزه با ويروس تحميل شود .


عواض روحي کرونا براي کودکان
متخصص روانشناسي باليني کودک و نوجوان گفت: در اين ميان يکي از موضوعات مهمي که خود به تنهايي باعث افزايش بار رواني بر خانواده‌ها مي‌شود، تغييراتي است که در سبک زندگي فرزندان رخ مي دهد و خود باعث نگراني بيش از پيش والدين مي‌شود. تغييراتي که در رفتار‌هاي هيجاني و عاطفي، رواني کودکان ظاهر مي‌شود و محيط خانواده را دستخوش تغيير مي‌کند‌، در ماه‌هاي اخير شاهد حضور والدين و کودکانشان در مراکز، مطب‌ها و کلينيک‌هاي مشاوره روانشناسي کودک بوديم که اغلب به دليل موضوعاتي از قبيل ترس، اضطراب، وسواس، افسردگي و بي انگيزگي جهت حل مشکلات مراجعه مي‌کنند. دقيقي‌خداشهري بيان کرد:

درواقع صحبت در خصوص کودکاني است که هنوز نتوانستند مفاهيمي مانند صبر و طاقت را در خود بيابند و نهادينه کنند تا بتوانند در برابر اين ويروس منحوس مقاومت و سازگاري رواني بيشتري نشان دهند.از سويي ديگر دگرگوني‌ها در برنامه‌هاي تحصيلي و تفريحي کودکان موجب شده است تا آنان بيشتر و از زواياي متعدد تحت تاثير آثار مخرب و سو اين مساله قرار گيرند و در مقابل پديده‌ي کرونا صدمه ببينند.وي گفت: در حال حاضر کودکاني را مشاهده مي کنيم که به شدت دچار وسواس شده ‌اند و زندگي عادي آن‌ها دچار خلل شده است.

قطعا اين اثرات منفي تنها کودک را ناراحت نمي کند بلکه، اثرات منفي آن گريبانگير تمام افراد خانواده خواهد شد. والديني که پيش از اين در ايام مدارس فرصت استراحت و تجديد قوا را هنگام حضور کودک در مدرسه مي‌يافتند اکنون با مصرف انرژي مضاعف هنگام برگزاري کلاس‌هاي آنلاين روبه‌رو هستند که همين امر خود موجب بحث و جدل‌هاي جديدي ميان فرزندان و خانواده‌ها شده است.


تلفن همراه شخصي براي کودکان نخريد
متخصص روانشناسي باليني کودک و نوجوان گفت:‌ يکي ديگر از اتفاقات منفي در اختيار قرار گرفتن ابزار‌هاي الکترونيکي چون موبايل و تبلت و کامپيوتر نزد دانش‌آموزان و گا‌هي استفاده‌ نا‌به‌جاي آن‌ها از اين ابزار است. در اين برهه‌ زماني بسيار مشاهده شده است. دقيقي‌خداشهري تصريح کرد: دسترسي به اطلاعات نامرتبط با سن کودک مي‌تواند مانند يک شوک عمل نمي‌کند و ناهنجاري‌هاي بسياري را پيش روي خود داشته باشد و بنيان خانواده و در نهايت جامعه را تحت تاثير آثار منفي قرار دهد.

لذا به والدين خانه و مدرسه، مسئولان ذي‌صلاح توصيه‌ اکيد مي‌شود که از کرونا و آثار مخرب آن در فرزندان و گروه‌هاي پر خطر غافل نباشند و از هيچ تلاشي جهت آگاه سازي جامعه در مقابله با آثار مخرب اين پديده کوتاهي نکنند.وي گفت:‌مثال والدين بدانند که ابزار‌هاي الکترونيکي مانند موبايل و تبلت،کامپيوتر براي افراد زير 18 سال نبايد جزو وسايل شخصي باشند و بهتر است از اين ابزار‌هاي همه‌‌‌ افراد خانواده استفاده کنند همچنين والدين محيط منزل را با استفاده از مواردي مانند موسيقي، بازي و جشن‌هاي خانوادگي تبديل به محيطي با نشاط و دوست داشتني براي فرزندان کنند تا از آثار مخرب اين پديده‌ آسيب‌زا هر چه بيشتر مصون شوند.او بيان کرد:

در واقع اضطراب و بي‌انگيزشي کودکان معمولا در اثر مشکلاتي که براي خانواده‌ها ايجاد شده به وجود آمده است.در حال حاضر کودکاني هستند که به شدت دچار وسواس شدند و حتي اجازه به ديگران نمي دهند که به آن‌ها نزديک شوند. اضطراب و بي‌انگيزي به دليل همين موضوع موجب شده است و اوج و فرود‌هاي ناگهاني در کودکان ظاهر شود و اين تاثير منفي خانواده را هم تحت‌تاثير قرار مي‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو