آشنایی با روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

منبع: همگردی

163

1399/9/5

10:02


25 نوامبر روزیست که در سال 1999 بعنوان روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در مجمع سازمان ملل به تصویب رسید. این خشونتها شامل خشونت فیزیکی، خشونت جنسی، خشونت جنسی غیرتماسی، خشونت کلامی، خشونت در مورد جهیزیه، تن فروشی اجباری، ختنه دختران، خشونت در زندان، بارداری اجباری، خرید و فروش زنان و دختران، خشونت علیه بانوان کارمند و مستخدمین زن، خشونتهای ناشی از جنگ، خشونت سیاسی و خشونتهای عاطفی همچون دروغ گفتن، پرداخت نکردن نفقه، بی توجهی به خواسته های زن، چشم چرانی، تعدد زوجات، جدا کردن زن از کودک و تهمت زدن می شوند. با ما در این مقاله همراه باشید تا هرچه بیشتر درباره روز جهانی منع خشونت علیه زنان یا نه به خشونت علیه زنان آگاهی پیدا کنید.

مبارزه با خشونت علیه زنان

روزی که از حقوق زنان دفاع می شود

در 25 نوامبر سال 1960 میلادی، خواهران میرابل پس از تحمل مدتها شکنجه در زندان به علت فعالیتهای سیاسی علیه رژیم دیکتاتوری دومنیکن به قتل رسیدند. به همین منظور، در سال 1981 میلادی در همایشی در پایتخت کلمبیا پیشنهاد و تصویب شد که برای ادای احترام به این خواهران، این روز با عنوان روز مبارزه با خشونت علیه زنان نامگذاری شود. در سال 1999 نیز سازمان ملل این روز را به رسمیت شناخت. در سال 2000، قطعنامه ای تحت عنوان 1325 مصوب شد که مبنایش حمایت از حقوق زنان در حیات سیاسی و اجتماعی بوده است. اما، با تمام تلاشهایی که درباره این موضوع صورت گرفتند، خشونتها همچنان پابرجا هستند.

بسیاری از سازمانهای فعال در این زمینه همچنان علیه مبارزه با عاملان خشونتها تلاش می کنند. با این حال، سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 70 درصد از زنان مورد خشونت قرار می گیرند و این آمار در ایران به 46 درصد همسرآزاری می رسد که 5 درصد از آن به خشونت فیزیکی باز می گردد. جالب است بدانید که ایران از سال 1392 عضو کمیته اجرایی مقابله با خشونت علیه بانوان شده و در راستای مبارزه با خشونت علیه بانوان با سازمان ملل هم پیمان شده است. اما، همچنان ما شاهد ادامه پیدا کردن خشونتها علیه بانوان ایرانی هستیم.

روزی که از حقوق زنان دفاع می شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو