آموزش تصویری تنظیم نور لپ تاپ در ویندوزهای مختلف

آموزش تصویری تنظیم نور لپ تاپ در ویندوزهای مختلف


منبع: آرگا

79

1399/9/5

15:05


با تنظیم نور لپ تاپ می توانید با قرار گرفتن در شرایط نوری مختلف (بسیار روشن یا تاریک) هم دید بهتری داشته باشید و هم از نگاه کردن به نمایشگر زود خسته نشوید. انجام این کار در ویندوزهای ۷،۸،۱۰ متفاوت می باشد از این رو اگر مایلید با نحوه تنظیم نور لپ تاپ در ویندوزهای مختلف آشنا شوید با این مطلب همراه باشید.

یکی از مواردی که برای دارندگان لپ تاپ کاربردی است. تنظیم روشنایی لپ تاپ می باشد. به این ترتیب با قرار گرفتن در محیطهای بسیار روشن یا تاریک هم دید نمایشگر بهتر می شود و هم چشمان شما کمتر اذیت می شود.

آشنایی با نحوه تنظیم نور لپ تاپ در ویندوزهای ۷،۸،۱۰

چنانچه در استفاده از لپ تاپتان، احساس می کنید روشنایی صفحه نمایشگر کیفیت مناسبی ندارد می توانید بسته به شرایط نوری داخل یا خارج از منزل (به بیان دیگر محیطهای پرنور یا تاریک) آن را تنظیم نمایید. با تنظیم نور نمایشگر لپ تاپ هم دید بهتری پیدا می کنید و هم چشمان شما کمتر احساس خستگی خواهد کرد. ضمنا بر میزان صرفه جویی در انرژی باتری و افزایش طول عمر آن نیز تاثیر زیادی دارد. قابل ذکر است تنظیم نور در ویندوزهای ۷،۸،۱۰ متفاوت می باشد که در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه اجرای هر یک آشنا سازیم. قابل ذکر است تنظیمات نور نمایشگر لپ تاپ هم به صورت دستی و هم اتوماتیک(توسط سنسور روشنایی) امکان پذیر می باشد.

ویندوز ۷

جهت تنظیم نور نمایشگر در ویندوز ۷ در کادر جستجوی منوی استارت عبارت windows mobility center را تایپ نموده و در پنجره باز شده از میان گزینه های نمایش داده شده اسلایدر display brightness را حرکت دهید تا نور مورد نیاز خود را تنظیم کنید.

یک روش دیگر تنظیم نور در ویندوز ۷ این است که به قسمت کنترل پنل رفته و روی گزینه Hardware and sound کلیک کنید تا به بخش power option بروید.

سپس روی گزینه adjust screen brightness  کلیلک کنید و در صفحه نمایش داده شده به نام  select power plan  یا choose or custoize a power plan می توانید قسمت تنظیم نور صفحه(screen brightness) را در پایین ببینید و اسلایدر را به طرف چپ یا راست حرکت داده تا نور نمایشگر کم یا زیاد شود.

ویندوز ۸ و ۸.۱

در ویندوزهای ۸ و ۸.۱ برای تنظیم نور صفحه نمایش کافی است کلیدهای ویندوز و c را همزمان فشار داده و گزینه settings را انتخاب نمایید.

بعد در منوی تنظیمات روی گزینه screen کلیک کنید. در صفحه نمایان شده اسلایدری را مشاهده می کنید که با بالا یا پایین کردن آن می توانید نور صفحه را زیاد یا کم نمایید.

یک روش دیگر برای تنظیم نور صفحه در ویندوزهای ۸ و ۸.۱ این است که با ورود به محیط دسکتاپ نشانگر موس را به گوشه سمت راست و پایین صفحه برده و در منوی ظاهر شده روی گزینه settings  کلیک کنید.

بعد روی گزینه کنترل پنل کلیک کرده تا وارد بخش system and security شوید .

در ادامه گزینه power option را انتخاب کرده و بر روی change plan settings کلیک نمایید. در این قسمت می توانید تنظیمات تغییر نور نمایشگر را مشاهده کنید.

ویندوز ۱۰

برای تنظیم نور صفحه نمایش در ویندوز ۱۰ بهترین روش بهره گیری از کلیدهای میانبر می باشد. بعضی از صفحه کلیدها طوری طراحی شده اند که می توانید توسط آن ها نور نمایشگر را تنظیم و به میزان متعادل برسانید. البته این کلیدها در برندهای مختلف لپ تاپ با یکدیگر تفاوت دارند. به طور مثال در لپ تاپ اچ پی برای تنظیم نور صفحه باید کلیدهای F2,F3 را استفاده نمایید. ناگفته نماند می توانید در ویندوزهای ۷ و ۸ نیز از کلیدهای میانبر برای تنظیم میزان نور صفحه لپ تاپ بهره بگیرید.

در لپ تاپ لنووا نیز گرفتن همزمان کلیدهای Fn+DEL و Fn+Backspace برای کاهش و افزایش نور صفحه به کار می رود.

و در بعضی لپ تاپ ها معمولا از کلیدهای Fn+F11 و  Fn+F12 برای تنظیم نور بهره می گیرند.

یک روش دیگر برای تنظیم نور در ویندزو ۱۰ این است که بعد از رفتن به محیط دسکتاپ در سمت چپ و پایین صفحه گزینه استارت را انتخاب نموده و بعد در سمت چپ منوی باز شده روی گزینه setting کلیک کرده تا وارد محیط system  شوید.

حالا از گزینه های سمت چپ روی Display کلیک نموده و در زیر قسمتی به اسم Brightness and color می توانید با حرکت اسلایدر به چپ یا راست نور نمایشگر را کم و زیاد نمایید.

تنظیم خودکار نور صفحه

در لپ تاپ هایی که از فناوری سنسور روشنایی بهره می برند می توان با فعال نمودن این ویژگی به لپ تاپ این امکان را داد تا به صورت خودکار با توجه به شدت روشنایی محیط میزان روشنایی را تنظیم کند. در ویندوز ۱۰ برای فعال کردن سنسور روشنایی بعد از رفتن به بخش تنظیمات به قسمت display رفته و گزینه change brightness automatically when lighting changes را فعال کرده و روی حالت on قرار دهید.

یک روش دیگر تنظیم خودکار نور صفحه که سیستم عامل ویندوز فراهم آورده این است که می توانید با فعال کردن گزینه Battery saver در بخش باتری هنگامی که باتری دستگاه در حال تمام شدن می باشد روشنایی به شکل خودکار کاهش می یابد.

در ویندوز ۱۰ برای فعال کردن این قابلیت به بخش تنظیمات رفته و با کلیک روی system گزینه را انتخاب نمایید. در ادامه آیکون Battery saver settings را برگزیده و گزینه Lower screen brightness while in battery saverرا فعال نمایید. سپس درصد روشنایی باتری را تعیین نمایید.

تنظیم نور صفحه از طریق آیکون باتری

این روش در هر سه ویندوز ۷،۸،۱۰ یکسان بوده و برای شروع باید در محیط دسکتاپ ویندوز در کنار ساعت سیستم روی آیکون باتری کلیک کنید.

در ویندوز ۷ در قسمت باز شده ابتدا adjust screen brightness را انتخاب کرده و بعد با استفاده از اسلایدری که در صفحه مشاهده می کنید نور را تنظیم کنید.

در ویندوز ۸ و ۱۰ روی آیکون باتری کلیک کرده و در منوی باز شده روی آیکونی که به شکل لامپ است کلیک کرده تا نور صفحه را تغییر دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو