بوی نامطبوعی که دست از سر تهرانی‌ها برنمی‌دارد

78

1399/9/10

12:35


بوی نامطبوعی که دست از سر تهرانی‌ها برنمی‌دارد

سلامت نیوز:12 دي‌ماه سال 1397 حوالي ساعت 15 بوي نامطبوعي در بخش‌هايي از تهران استمشام شد و تا پاسي از شب اين بو ادامه داشت.بسياري از شهروندان با سامانه 137 تماس گرفته و اين موضوع را عنوان کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، در آن زمان علت بوي نامطبوع مشخص نشد و هر کس موضوعي را مطرح کرد، برخي مقصر گاز مرکاپتان را اعلام کرده و برخي علت را بوي نامطبوع زباله‌هاي آرادکوه را اعلام کردند.يک‌سال بعد در 13 و 23 آذر و همچنين 26 آذر 1398 بوي نامطبوع دوباره بخش‌هايي از تهران را فراگرفت و البته بيشتر در مناطق 2، 4، 6، 17، 10 و 11 بود و تقريبا بو شبيه تخم‌مرغ گنديده بود.

مديريت بحران شهر تهران با اين همه دفتر و دستک و امکانات وسيعي که دارد هنوز منشأ بو را پيدا نکرده‌ است.محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران در سال گذشته در صفحه توئيتر خود نوشت که مديريت بحران شهر تهران با اين همه دفتر و دستک و امکانات وسيعي که دارد هنوز منشأ بو را پيدا نکرده‌اند و بايد هر چه سريع‌تر اين موضوع تعيين‌تکليف شود.


افزايش غلظتي در گاز مشاهده نشده
انوشيروان محسني‌بندپي استاندار تهران هم سال گذشته گفت: جهت وزش باد از غرب و جنوب‌شرقي اما در برخي موارد باد از جنوب به مرکز مي‌وزد و ما در اين حوزه سنجش گازهاي موجود در سطح شهر را ارزيابي کرديم اما افزايش غلظتي در گاز خاص مشاهده نشده است. استاندار تهران تأکيد کرد: در جنوب تهران 27 کانون انتشار بو وجود دارد.

البته برخي بوي نامطبوع را گردن زباله‌هاي آراکوه انداختند، اما برخي از اعضاي شورا اين موضوع را رد کردند و زهرا صدراعظم نوري گفت: اين بو بيشتر در هنگام بارندگي‌ها منتشر مي‌شود و فرضيه‌هاي مختلفي وجود دارد و يکي از آنها گاوداري‌هاي متعددي است و برخي هم فاضلاب را ناشي از اين بو مي‌دانند.البته مديران شهري تأکيد داشتند که اين بو براي سلامتي شهروندان مضر نيست و پيروز حناچي شهردار تهران تأکيد کرد: اطلاعاتي در اين باره به کميته‌اي که در استانداري تشکيل شده ارجاع شده است و تلاش مي‌کنيم علت بو را مشخص کنيم.


گوگرد مقصر بوي بد پايتخت
بعد از کش‌و‌قوس‌هاي مختلف بالاخره در دي‌ماه سال 98 شهرداري گزارشي در خصوص بوي نامطبوع پايتخت منتشر کرد و مقصر بوي بد پايتخت را گوگرد عنوان کرد.بعد از يک‌سال در آذر امسال، رضا کرمي رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در خصوص انتشار بوي نامطبوع در تهران و علل آن گفت: سال گذشته در پي انتشار بوي بد در تهران به خريد چند دستگاه شناسايي و تشخيص بوي گاز اقدام کرديم، اما تا به امروز هنوز منشأ خاصي براي آن پيدا نکرده‌ايم.

وي با بيان اينکه براساس حدس و گمانه، دامداري‌هاي جنوب شهر، مکان‌هاي دفن زباله، نيروگاه‌هايي که به جاي گاز از مازوت استفاده مي‌کنند و فاضلاب‌هاي شهري مي‌توانند منشأ اين بو باشند. براساس مطالعات انجام شده، بيشتر به استفاده از مازوت مشکوک شديم.وي ادامه داد: ما وظايف خود را انجام داده‌ايم، ولي به نظر مي‌رسد اين مشکل محيط‌زيستي با محوريت آلودگي هواست که به سازمان محيط زيست بازمي‌گردد.

وي با بيان اينکه سازمان‌هاي مرتبط مثل وزارت نيرو شايد اعلام کنند که دليل اين مشکل مازوت نيست، گفت: ولي تا به امروز هيچ مقام دولتي اين مشکل را ارزيابي و اقدام به پاسخ نکرده است.وي با بيان اينکه شهرداري مي‌تواند اين مطالبه را انجام دهد، اما خارج از وظايف اين دستگاه است، گفت: ‌ما نياز به مطالعه بيشتر در درون نيروگاه داريم و اين مشکل زندگي شهروندان را مختل مي‌کند. ما آماده‌ايم هرگونه اقدامي انجام دهيم و حاضريم به عنوان محور عمليات عمل کرده و يا اينکه با نهاد محور همکاري کنيم.


انتشار دوباره بوي نامطبوع
باز هم شب گذشته انتشار بوي نامطبوع را در تهران داشتيم. بويي که سه سال است دست از سر شهروندان تهراني برنمي‌دارد و هنوز هم علت آن با وجود خريد دستگاه‌هايي در اين زمينه مشخص نيست.حسين شهيدزاده مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران در اين باره گفت: غلظت آلاينده دي‌اکسيدکربن در برخي ايستگاه‌هاي سنجش کيفيت شهر تهران در 8 آذر 3 تا 4 برابر افزايش پيدا کرده است و سرعت باد در تهران هم کم و حدود 2 کيلومتر بر ثانيه گزارش شد. از اين رو براساس پيش‌بيني‌ها، منشأ بوي نامطبوع از سمت جنوب غرب بوده که به تدريج به ساير نقاط رسيده است.


حناچي تذکر گرفت
هنوز منشأ بوي نامطبوع در تهران مشخص نشده است و هر مسئول ديگري را در اين زمينه مقصر مي‌داند و توپ موضوع بوي نامطبوع تهران بين مسئولين پاسکاري مي‌شود، اما امروز پيروز حناچي شهردار تهران به دليل بوي نامطبوع تهران تذکر گرفت و سيد آرش حسيني ميلاني تأکيد کرد که شهرداري بايد يکي از معاونت‌هايش را متولي اصلي پيگيري اين موضوع کند.وي ادامه داد: انتشار اين بو در تهران حکايت از يک معضل محيط‌زيستي نوپديد دارد که مي‌توان آن را به اژدهايي چند سر تشبيه کرد که هرازگاهي سر جديد به آن اضافه مي‌شود.

به گفته اين عضو شوراي شهر، آرادکوه، مازوت‌سوزي صنايع، فاضلاب و موضوعاتي از اين دست از جمله دلايل انتشار بوي نامطبوع در پايتخت اعلام شده است، ولي هنوز کسي موفق به اعلام نهايي دليل آن نشده است. ما از شهرداري مي‌خواهيم که موضوع را به صورت جدي پيگيري کرده و به صورت شفاف نتايج پيگيري‌هاي سال گذشته بايد منتشر و دراختيار افکارعمومي قرار گيرد و سازمان مديريت پسماند نيز در اسرع وقت، ايستگاه پايش کيفيت هوا و بو را در آرادکوه راه‌اندازي کند.صدر‌الدين عليپور مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران گفت: اين بو در فصل سرد سال و همزمان با بارش‌هاست.اگر قرار بود بوي زباله باشد بايد در فصل گرم سال که تخمير صورت مي گيرد اين بو منتشر شود.


واکنش مدير کل محيط‌زيست شهرداري
همچنين‌ شينا انصاري مدير کل محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران در واکنش به بازگشت بوي نامطبوع تهران گفت: امسال سومين سالي است که کلانشهر تهران درگير انتشار بوي نامطبوع است، سال 97 براي اولين بار در روز چهارشنبه مورخ 12/10/1397 و در سال 98 در روزهاي 11، 17، 23 و 24 آذرماه و روز يکم دي ماه، و در سال جاري در هشتم آذر ماه بوي نامطبوعي در بخشهايي از شهر تهران براي چند ساعت استشمام شد.وي ادامه داد: طبق بررسي هاي صورت گرفته با همکاري ادارات محيط زيست مناطق 22گانه در تاريخ 08/09/99 بويي در مناطق 4، 5، 7، 8، 10، 11، 18، 19 و 20 از حدود ساعت 16 الي 18 قابل استشمام بوده است.

امسال نيز همانند سال گذشته مناطق مرکزي شهر تهران بيشتر در گير اين موضوع بودند .به گفته انصاري، مطابق با گزارش شرکت کنترل کيفيت هواي تهران هم در سال 1398 و هم سال جاري در اين روزها با توجه به داده‌هاي ايستگاه‌هاي سنجش هوا در سطح شهر تهران غلظت SO2 به طور ناگهاني افزايش داشته است.اين مقام مسئول افزود:

در اين راستا اداره کل محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران پروژه اي تحت عنوان شناسايي عوامل بوي نامطبوع شهر تهران و ارائه راهکارهاي اجرايي و مديريتي جهت رفع آن در دست انجام دارد تا بتوان علل ايجاد انتشار بوي هاي ناگهاني در شهر تهران شناسايي و رفع شود.انصاري يادآور شد: گرچه هنوز منبع يا منابع دقيقي براي بوي نامطبوع تهران شناخته نشده است ولي انباشت زه‌آب در لايه‌هاي زير‌سطحي پس از بارش باران‌، افزايش بار فاضلاب در شبکه زير سطحي‌، آلودگي ناشي از سوخت فسيلي و تغييرات SO2 در هوا رطوبت هوا در اين موضوع بي‌تاثير نيستند.

براساس اين گزارش، در سه سال گذشته در فصل سرد، بوي نامطبوعي در تهران استشمام مي‌شود. تاکنون علت اصلي اين بو مشخص نشده است، برخي گوگرد را مقصر اصلي و برخي هم فاضلاب‌هاي جنوب شهر را علت اين بو مي‌دانند. اعضاي شوراي شهر امروز خواستار پيگيري جدي شهرداري در اين زمينه شدند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو