روز جهانی ایدز؛ روزی برای بزرگداشت درگذشتگان و حمایت از مبتلایان

روز جهانی ایدز؛ روزی برای بزرگداشت درگذشتگان و حمایت از مبتلایان


منبع: همگردی

127

1399/9/11

10:02


اول اکتبر، از سال 1988 میلادی به نام روز ایدز نامگذاری شده است، به منظور گرامیداشت درگذشتگان، به احترام بیماران، برای افزایش سطح آگاهی مردم و سطح بودجه های تخصیص یافته به درمان و آموزش این بیماری. همه ساله از سوی سازمان بهداشت جهانی شعاری در راستای حمایت از این بیماری در نظر گرفته می شود که طی سالهای مختلف یکسان یا متفاوت بوده است. با ما در این مقاله همراه باشید تا بدانید روز جهانی ایدز چه روزی است و پی به اهمیت روز جهانی ایدز ببرید.

روز جهانی ایدز

روزی که مهم است

اهداف برگزاری این روز به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز، به صفر رساندن برچسب و تبعیض و به صفر رساندن مبتلایان جدید هست. در این روز، مردم روبان قرمزی به لباسشان متصل کرده تا یادآور حمایت از بیماران HIV باشند. ایدز تا بحال جان میلیون ها نفر را گرفته و هر روز نیز شمار افراد مبتلا به HIV رو به افزایش است. نزدیک به نیم درصد کره زمین به ویروس HIV مبتلا بوده و درصد بالایی از آنها از بیماری خود آگاه نیستند. تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی این بیماری یافت نشده است بنابراین، اطلاع رسانی درباره این بیماری خصوصا در ایران بسیار پر اهمیت بوده و از جمله کارهایی هست که در روز جهانی ایدز پررنگ تر از هر روز دیگر انجام می شود.

روزی که مهم است

ایدز چیست و روشهای انتقالش

Human immunodeficiency virus، بیماری سندروم نقص ایمنی اکتسابی بوده که سبب اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود. این بیماری در نهایت به حدی پیشرفت کرده که دیگر بدن قادر به مقابله با عفونتها نیست و عفونت های فرصت طلب که در ابتدا درون سلولهای سفید خون زندگی و تکثیر می شدند، کم کم کارکرد سلولهای ایمنی بدن را مختل می کنند. از زمان ورود HIV تا تبدیل آن به ایدز، ممکن است بین 6 ماه تا ده سال یا بیشتر طول بکشد و شاید در تمام این مدت، شخص ظاهری سلامت و تندرست داشته و فقط ناقل ویروس باشد.

Human immunodeficiency virus

براساس مقاله اهمیت روز جهانی ایدز باید بدانید که انتقال ویروس HIV از طریق مایعات بدن شخص مبتلا بوده و در صورتیکه این مایعات وارد جریان خون فردی شوند، انتقال صورت می گیرد. فلذا، تماس جنسی بدون پیشگیری، سوزن یا سرنگ مشترک و انتقال از مادر به فرزند از روشهای انتقال هستند. پس، اگر کسی مشکوک به هر کدام از این حالات باشد، بایستی هرچه سریعتر مورد آزمایش قرار گرفته و بیمار به صورت روتین مورد معاینه پزشک عفونی قرار بگیرد تا قبل از آنکه دیر شود، درمان آغاز گردد.

ایدز چیست و روشهای انتقالش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو