نقش و رنگ انواع فیوز در خودرو ها

منبع: دلگرم

38

1399/9/14

14:12


نقش و رنگ انواع فیوز در خودرو ها

انواع رنگبندی و مفهوم هر رنگ فیوز ماشین

فیوز ماشین قطعه ساده ای است که برق خودرو را در مواقع لازم قطع می کند تا به تجهیزات الکتریکی خودرو آسیبی وارد نشود. در واقع فیوز ها برق دریافتی دستگاه های برقی خودرو را کنترل می کنند و اگر ورودی برق بالا باشد آن را قطع می کنند تا آسیبی به آن وارد نشود. همچنین این قطعات از آسیب رساندن نوسانات برقی به دستگاه جلوگیری می کنند. به عبارتی برق قبل از رسیدن به مصرف کننده باید از فیلتر فیوزها عبور کند و در صورت وجود نوسان این قطعات کوچک آن را جذب و کنترل می کنند.

نقش فیوزها در خودرو

  1. کنترل برق ورودی به سیستم های الکتریکی
  2. قطع کردن برق در مواقع لازم

فیوزها قطعاتی هستند که به راحتی می سوزند همچنین فیوزها از نوار فلزی و یک محافظ پلاستیکی ساخته می شوند که با عبور جریان بالای برق، نوار فلزی ذوب و مدار الکتریکی آن قطع می شود.

این قطعات به منظور از کار افتادن خودکار در زمان وجود جریان الکتریکی بیش از حد یا اتصال کوتاه طراحی شده اند و خود را به منظور جلوگیری از آسیب سیستم های برقی فدا می کنند.

با توجه به ماهیت کارکرد فیوزها، اطلاع از رتبه بندی و مشخصات کامل فیوزها حیاتی است. جریان های خیلی پایین باعث سوختن پیش از موعد فیوزها می شود درحالی که وجود ولتاژ بسیار بالا باعث شکست هدف اولیه طراحی فیوز می شود.

انواع مختلفی از فیوزها در صنعت خودرو بکار می روند اما ما درباره فیوزهایی صحبت می کنیم که در اکثر خودروهای دهه ۸۰ به این طرف استفاده شده اند. به یاد داشته باشید که علاوه بر فیوزهای تیغه ای استاندارد ATC، فیوزهای دیگری نیز از نظر ابعاد وجود دارند که از جمله آن ها می توان به میکرو، مینی و ماکسی اشاره کرد.

صرف نظر از شکل فیوز تیغه ای بکار رفته در صنعت خودرو، فیوزها معمولاً دارای کدبندی رنگی استانداردی هستند که تشخیص رتبه بندی الکتریکی آن ها را آسان می سازند.

شاید در ابتدا با خود فکر کنید که شناسایی این فیوزها آسان است زیرا شماره آن ها رویشان نوشته شده و نیازی به دانستن رنگ آن ها وجود دارد.

این طرز تفکر به نوعی صحیح است اما برخی فیوزها دارای شماره هایی به رنگ پلاستیک خود بوده و رنگی نیستند. موضوع مهم تر اینکه جعبه فیوزها اغلب در بخش های تاریک زیر داشبورد یا در محفظه کثیف پیشرانه قرار گرفته و خواندن اعداد روی آن ها کاری سخت است.

نقش فیوزها در خودرو

به همین دلیل است که دانستن رنگ و استاندارد فیوزها کمک مهمی محسوب خواهد شد. در ادامه شما را با استاندارد رنگ بندی فیوزها آشنا می کنیم. می توانید این لیست را پرینت کرده و در جایی مناسب نگه دارید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید. البته اگر پرینتر رنگی ندارید نام رنگ فیوز را نیز به همراه مشخصات آن نوشته ایم.

رتبه بندی آمپریرنگ فیوز
1مشکی
2خاکستری
3بنفش
4صورتی
5قهوه ای مایل به زرد
۷-۱/۲قهوه ای
10قرمز
15آبی
20زرد
25شفاف
30سبز
35آبی کم رنگ
40نارنجی

نحوه ی تعویض فیوز خودرو

اگر به جعبه ی فیوز نگاه کنید، متوجه می شوید که بعضی از آنها شماره گذاری شده اند. این ترفند باعث می شود در هنگام خرابی، شماره ی مربوط به فیوز ناسالم را برداشت و به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرد. در دفترچه ی راهنما درباره ی فیوزهای شماره دار و اینکه مربوط به کدام قسمت هستند، توضیحاتی آورده شده است. با انطباق شماره ی فیوز دفترچه و جعبه فیوز متوجه می شوید که کدام قسمت الکتریکی خودرو خراب شده است. اطلاعاتی مثل نام، عملکرد، میزان ولتاژ و محل قرار گرفتن فیوزها هم در دفترچه ی راهنما وجود دارد.

دقت داشته باشید که آمپر فیوز انتخابی شما با آمپر فیوزی که از جعبه جدا می کنید، یکی باشد. اگر آمپر فیوز جایگزین بالاتر از آمپر فیوز قبلی باشد، ممکن است بخش های دیگر هم اتصالی کنند و وسعت خرابی بیشتر از قبل باشد. استفاده از فیوزی با آمپر پایین تر هم باعث می شود دوباره با این مشکل سوختن فیوزها مواجه شوید. برای مثال، اگر فیوز سوخته، ۳۰ آمپری بود، باید فیوز سالمی که جایگزین می کنید هم ۳۰ آمپری باشد. در مواردی مشاهده شده است که استفاده از فیوز غیراستاندارد منجر به آتش سوزی در خودرو شده است.

عیب یابی فیوز‌ها

سالم یا سوخته بودن فیوز‌های شیشه‌ای و مستطیلی که شفاف هستند را به راحتی با چشم می‌تواند تشخیص داد. اگر فیوز سوخته باشد قطعا بر روی کار کردی آن بخشی از خودرو که به آن برق رسانی می‌کند تاثر می‌گذارد و آن را از کار می‌اندازد.اما برای تشخیص خرابی فیوز‌های غیر شفاف که با چشم نمی‌توان بررسی کرد، باید از مولتی متر استفاده کرد.


نظرات


تصویری


ویدئو