انتقاد رسانه اصولگرا از روزنامه‌های حامی دولت

منبع: برترین ها

72

1399/9/29

08:03


روزنامه وطن امروز در یادداشتی به شدت از مواضع اخیر روزنامه‌های حامی دولت انتقاد کرد.

روزنامه وطن امروز در یادداشتی به شدت از مواضع اخیر روزنامه‌های حامی دولت انتقاد کرد.

این روزنامه در یادداشتی با عنوان «مزدوران حق‌التحریف» نوشت:

روزنامه‌های حامی دولت با تحریف گستاخانه اظهارات رهبر انقلاب درباره ضرورت خنثی‌سازی تحریم‌ها باز هم نشان دادند زیست سیاسی خود را در تداوم وضعیت موجود و ادامه تحریم‌ها می‌دانند.

خط تحریف البته محدود به رسانه‌های حامی دولت نماند و حسن روحانی هم روز پنجشنبه تلاش کرد همین مسیر را در پیش بگیرد. رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری رسمی از ۹۹ پروژه ملی وزارت کشور در حوزه عمران و مدیریت شهری در اظهاراتی تأمل‌برانگیز گفت: همان‌طور که رهبری فرمودند، شکستن تحریم یک ساعت هم نباید به تاخیر بیفتد. روحانی با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم تحریم بی‌اثر یا کم‌اثر شده و بشکند، گفت: همان‌طور که روز گذشته مقام معظم رهبری فرمودند، انجام این کار نباید یک ساعت به تاخیر بیفتد و دولت باید همه توان خود را برای شکستن تحریم به کار بگیرد.

رسانه‌های حامی دولت در شرایطی این تیتر گزینشی و تحریف‌آمیز در رابطه با عدم تاخیر در رفع تحریم‌ها را از بیانات رهبر انقلاب ارائه داده‌اند که در همین دیدار رهبر انقلاب فرمودند: «دشمنی‌ها را از یاد نبرید. دشمنی کردند. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. [البته] این فقط مال ترامپ نیست که حالا مثلا فرض کنید چون ترامپ رفت، بگویند تمام شد؛ نه، آمریکای اوباما هم با شما بدی کرد، با ملت ایران بدی کرد و ۳ کشور اروپایی هم همین جور. این ۳ کشور اروپایی نهایت بدعملی را انجام دادند و لئامت را و دورویی و نفاق را در مقابل ملت ایران نشان دادند».

با وجود اینکه این نخستین باری نیست که نشریات و رسانه‌های حامی دولت دست به اینگونه اقدامات می‌زنند اما تقطیع اظهارات رهبر انقلاب نشان می‌دهد این جریان خبری و رسانه‌ای نسبت مستقیمی با جریان تحریف دارد. همین رسانه‌ها بودند که در جریان برجام با تیترها و عناوینی مانند: «پیروزی بدون جنگ»، «امضای کری تضمین است»، «اینک بدون تحریم» و... با تعریف کردن خود در اردوگاه دولت اوباما نقش پررنگی در تحریف و بزرگنمایی توافق هسته‌ای ایفا کردند. بعدها مهدی رحمانیان، مدیرمسؤول روزنامه شرق در گفت‌وگویی اینترنتی در پاسخ به این سوال که علت این مبالغه‌ها چه بوده است، گفت: «این مبالغه‌ها باید انجام می‌شد، چرا که فضا خیلی تنگ و ترش بود و دولت باید تا حدی این بزک را [از طرف آمریکایی] می‌کرد تا بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند».

به علاوه ذوق‌زدگی روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت در مواجهه با پیروزی دموکرات‌ها از دیگر نمونه‌های قدم گذاشتن این جریان در مسیر تحریف است. این مساله تا جایی پیش رفت که ۴ سال پیش برخی از این رسانه‌ها یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با درج تصویر هیلاری کلینتون در صفحه اول پیشاپیش وی را پیروز انتخابات معرفی کردند! با این حال این رسانه‌ها همچنان با حرکت روی خط تحریف، پیروزی بایدن را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به مثابه حل تمام مشکلات جشن گرفته‌اند.

در حالی که شکست ایده اصلی و مرکزی دولت روحانی در رفع تحریم‌ها با گذشت 7 سال به وضوح عیان شده و تداوم مسیر فعلی دولت برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان عملا غیرممکن به نظر می‌رسد، رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب تلاش می‌کنند حافظه جمعی و تاریخی افکار عمومی را در شکست فاحش دولت روحانی مخدوش کنند تا به این وسیله کمپینی علیه عقلانیت در گذر از تحریم‌ها ایجاد کنند. با این حساب، این رسانه‌ها که به تبعیت از رئیس دولت و کابینه، منتقدان را کاسب تحریم می‌نامیدند به نظر می‌رسد حیات خود را به باقی ماندن تحریم‌ها گره‌ زده‌اند! چرا که اگر تحریم‌ها از مجراهای دیگری خنثی شود، این جریان فضای حرکت در داخل را برای خود از دست رفته می‌بیند.

با وجود اینکه روحانی طی سالیان گذشته همیشه ژست حامی منافع ملی را گرفته و منتقدان خود را متهم به گره زدن منافع جناحی به مصالح ملی کرده است، مشخص نیست تحریف بیانات رهبر انقلاب که نسبت مستقیمی با تامین منافع کلان ملی دارد را چگونه توجیه می‌کند؟ اینکه رئیس‌جمهور و جریان حامی رسانه‌ای‌اش تلاش می‌کنند اینگونه منافع جناحی خود را بر منافع ملی ترجیح دهند تا روی شکست دولت روحانی در رفع تحریم‌هایی که منجر به جنگ تمام‌عیار اقتصادی شد سرپوش بگذارند، مسأله‌ای نیست که از دید افکار عمومی پنهان بماند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو