6 نکته درباره شاخص گلیسمی

98

1399/10/4

00:56


مواد غذایی مختلف پس از هضم و جذب در بدن باعث افزایش مقدار قند خون می­شوند که به به این حد از افزایش "شاخص گلیسمی" گفته می شود. خوراکی ­های با شاخص گلیسمی بالا زمینه­ ساز تجمع چربی در بدن هستند و از همین­رو توجه به این شاخص در تعادل غذایی و تناسب اندام در کنار سلامت بدن مهم خواهد بود.

6 نکته درباره شاخص گلیسمی

به گزارش بهداشت نیوز، در کل، شاخص گلیسمی (IG) به عملکرد خوراکی­ های حاوی کربوهیدرات در افزایش قند خون گفته می­ شود. شاخص گلیسمی گلوکز 100 است که بقیه خوراکی ­های نسبت به آن، بین 0 تا 100 تعیین می­ شوند. اگر این مقیاس کمتر از 55 باشد، شاخص گلیسمی پایین است اما اگر بین 55 تا 70 باشد متوسط و بیشتر از 70 بالاست.  

در این میان، خوراکی­ های با شاخص گلیسمی بالا با افزایش ناگهانی انسولین، زمینه­ ساز تجمع چربی هستند اما خوراکی­ های با شاخص گلیسمی پایین به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری­ های قلبی عروقی کمک می­کند. میوه ­های تازه، غلات سبوس­ دار، نان چند غله، عدس، لوبیا سبز و نخود جزء خوراکی­ های با شاخص قند پایین هستند. اما نکاتی وجود دارد که باید در مورد شاخص گلیسمی بدانید:

1. افزودن ترشی باعث کاهش شاخص گلیسمی می ­شود. افزودن مواد ترش مانند لیمو و سرکه به غذا موجب کاهش شاخص گلیسمی آن می­ شود. بنابراین، بهتر است در کنار دسرهای شیرین برشی از لیموترش و به غذاهای شور کمی سرکه اضافه کنید.

2. نحوه پخت شاخص گلیسمی را تغییر می­دهد. پخت طولانی و یا با دمای بالا حالت ژلاتینی ­شدن نشاسته را ایجاد می­کند که درنتیجه شاخص گلیسمی را بالا می­برد. دم­ کردن پاستا یکی از این موارد است. تغییر مواد غذایی به­شکل پوره نیز این حالت را درپی دارد. در واقع، هرچه خوراکی خام­تر و به حالت اولیه اش نزدیک­تر باشد، شاخص گلیسمی پایین­ تر است. 

3. گنجاندن فیبرها همراه غذا باعث کاهش شاخص گلیسمی می­ شود. علاوه بر فیبرها، افزودن پروتئین­ ها و چربی­ ها شاخص گلیسمی را کم می­ کند. فیبرها جذب غذا و سطح گلوکز خون را کندتر می­ کنند. سرعت هضم و جذب غذا نیز باتوجه به پروتئین و چربی تغییر می­ کند.

4. خوراکی­ های با شاخص گلیسمی پایین احساس سیری طولانی ­تر دارند. این خوراکی­ها به­ خاطر اینکه قند خون را چندان بالا نمی برند، عامل ترشح زیاد انسولین نیز نخواهند بود. همین مسئله مانع از تمایل به تنقلات شیرین و ضعف پس از غذا می­ شود.

5. رسش میوه ­ها باعث افزایش شاخص گلیسمی است. هرچه میوه­ای رسیده ­تر باشد، شاخص گلیسمی بالاتری دارد. به طوری که موز سبز شاخص گلیسمی 35 دارد اما در مورد موز رسیده این شاخص به 65 می­رسد. 

6. همزمانی مصرف خوراکی­ های با شاخص گلیسمی پایین به کاهش کلی شاخص کمک می کند. دسر شیرین و با شاخص گلیسمی بالا اگر پس از غذای حاوی سبزیجات یا پروتئین مصرف شود، قند خون را به اندازه کمتری نسبت به زمان مصرف آن به ­تنهایی بالا می ­برد. درواقع، ترکیب دیگر غذاها این افزایش را جبران می­کند.

منبع: وبسایت سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو