آیا لکه بینی قبل از پریود نشانه بارداری است؟

منبع: اوما

1,261

1399/10/9

19:45


آیا لکه بینی قبل از پریود نشانه بارداری است؟

همان طور که می دانید بارداری نشانه های بسیار متفاوتی دارد. وقتی با خانم هایی که بارداری را تجربه کرده اند صحبت کنید متوجه خواهید شد که نشانه های بارداری برای هر کدام از آن ها متفاوت بوده است؛ بنابراین این شرایط برای شما نیز می تواند متفاوت باشد. یکی از این نشانه های بارداری که تنها برخی از خانم ها آن را تجربه می کنند لکه بینی قبل از پریود است.

لکه بینی قبل از پریود به طور کلی بی ضرر است و همیشه دلیل واضحی برای آن وجود ندارد. با این حال، لکه بینی گاهی اوقات یکی از علائم اولیه بارداری یا نشانه ای از تغییرات هورمونی در بدن است که در این مقاله نکاتی را در مورد آن برای شما بانوان اومایی عزیز توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

لکه بینی قبل از بارداری چگونه است؟

لکه بینی، خونریزی سبک و نامنظمی از واژن است که قابل مشاهده می باشد اما نیازی به نوار بهداشتی ندارد و تنها روی دستمال توالت یا لباس زیر مشخص می شود. لکه بینی معمولاً قهوه ای یا قرمز تیره است و بیش از 1 یا 2 روز طول نمی کشد.

خونریزی یا لکه بینی خفیف قبل از شروع پریود می تواند نشانه اولیه بارداری باشد. به این لکه بینی خونریزی لانه گزینی گفته می شود زیرا وقتی تخمک بارور شده خود را به پوشش رحم متصل می کند، اتفاق می افتد.

خونریزی لانه گزینی معمولاً 1 الی 2 هفته پس از بارداری و لقاح اتفاق می افتد و اغلب در زمانی است که فرد انتظار دارد پریود شود. اگرچه خونریزی لانه گزینی معمولاً کمتر از جریان قاعدگی است، اما برخی از خانم ها ممکن است آن را با شروع پریودی اشتباه بگیرند.

دلایل لکه بینی قبل از پریود

دلایل لکه بینی می تواند شامل نوسانات هورمونی، شروع مصرف یک نوع قرص ضد بارداری و یائسگی باشد. در برخی موارد نیز لکه بینی نشانه بارداری است.

 قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری نوعی پیشگیری از بارداری به روش هورمونی است که با جلوگیری از تخمک گذاری از لقاح تخمک بارور با اسپرم جلوگیری می کند. این قرص ها حاوی هورمون های مصنوعی هستند که می توانند به تنظیم چرخه قاعدگی فرد نیز کمک کنند. به همین دلیل پزشکان برای برخی خانم ها یا دختران جوان که به دلایلی دچار نامنظمی پریودی شده اند انواع این قرص ها را تجویز می کنند.

هنگامی که فردی شروع به مصرف قرص های جلوگیری از بارداری می کند، ممکن است قبل از پریود در چند ماه اول دچار لکه بینی شود. این لکه بینی علامت خوبی است و نشان می دهد بدن شما در حال سازگاری با درمان هورمونی جدید است؛ بنابراین نگران نباشید این لکه بینی به دلیل عدم تاثیر قرص های ضد بارداری نیست. همچنین اگر فرد فراموش کند قرص خود را بخورد یا آن را دیرتر از زمان گفته شده مصرف کند؛ ممکن است لکه بینی رخ بدهد.

 تخمک گذاری

تخمک گذاری زمانی است که تخمدان تخمک آزاد می کند که بعد از آزاد شدن به سمت پایین لوله رحمی حرکت می کند و برای لقاح با اسپرم فعال در دسترس قرار می گیرد. این روند معمولاً در روزهای میانی چرخه قاعدگی فرد رخ می دهد و می تواند منجر به لکه بینی شود. تغییرات هورمونی نیز که در روزهای تخمک گذاری اتفاق می افتد می تواند منجر به حساسیت پستان، افزایش مخاط دهانه رحم و نفخ نیز بشود.

نوسانات هورمون ها

نوسانات هورمون ها گاهی اوقات می تواند بر چرخه قاعدگی فرد تأثیر بگذارد و منجر به لکه بینی قبل از پریود شود. این لکه بینی بیشتر هنگامی که چرخه قاعدگی فرد برای اولین بار ایجاد می شود، رخ می دهد؛ اما برای برخی خانم ها نیز به دلیل تغییرات و نوسانات هورمونی یا عدم تعادل هورمون ها لکه بینی ایجاد می شود.

رابطه جنسی

مقاربت جنسی می تواند باعث تحریک بافت های ظریف واژن شود که گاهی اوقات می تواند مقدار کمی خونریزی ایجاد کند. اگر این خونریزی به طور منظم رخ دهد، می توانید از روان کننده واژینال استفاده کنید تا خطر آسیب بافتی در حین رابطه جنسی را کاهش دهد. اگر خونریزی بعد از رابطه جنسی شدید یا باعث نگرانی شد، باید به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنید.

 یائسگی

یائسگی زمانی در زندگی است که فرد به طور دائمی قاعدگی خود را از دست می دهد و نمی تواند به طور طبیعی باردار شود. زمانی فرد کاملاً یائسه می شود که حداقل یک سال پریود نشود؛ اما یائسگی به طور ناگهانی اتفاق نمی افتد و معمولاً خانم ها از 45 سالگی وارد این دوران می شوند. در سال های ابتدایی پریودهای نامنظم، لکه بینی و یا خونریزی های شدید امری عادی برای آمادگی بدن برای یائسگی کامل است.

سرطان دهانه رحم

در موارد نادر، لکه بینی قبل از پریود می تواند نشانه ای از سرطان دهانه رحم باشد. این بیماری سرطانی است که در دهانه رحم، ناحیه بین واژن و رحم ایجاد می شود.

علائم دیگر سرطان دهانه رحم عبارت اند از:

  • پریودهایی که سنگین تر یا بیشتر از حد معمول هستند.
  • خونریزی پس از رابطه جنسی واژینال
  • خونریزی واژینال به دنبال یائسگی
  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی واژینال
  • ترشحات واژن غیرمعمول

افراد مبتلا به علائم سرطان دهانه رحم باید با پزشک یا متخصص زنان مشورت کنند. معمولاً پزشک در ابتدا آزمایش پاپ اسمیر را برای آزمایش سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم انجام می دهد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر لکه بینی با بوی غیرمعمول یا تب غیرقابل توجیهی همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کند. لکه بینی قبل از پریود معمولاً جای نگرانی ندارد و در بسیاری از خانم ها نشانه شروع پریود می باشد. فرد باید در مورد لکه بینی که بیش از چندین ماه طول می کشد یا باعث نگرانی می شود با پزشک صحبت کند.

همچنین اگر هر یک از علائم زیر با لکه بینی همراه باشد، بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی بروید:

  • بوی غیرمعمول
  • سوزش و ناراحتی واژن
  • مخاط واژن که حاوی خون است یا ظاهری شبیه به پنیر کوارک دارد
  • تب یا خستگی غیرقابل توضیح
  • احتمال بارداری

درمان لکه بینی قبل از پریود

بعید است که لکه بینی قبل از پریود نیاز به درمان داشته باشد. استفاده از پدهای روزانه نیز به شما کمک می کند تا در مورد آلوده شدن لباس زیرتان ناراحت نباشید. گاهی اوقات نیز ممکن است یک پزشک به شخص توصیه کند که روش پیشگیری از بارداری خود را تغییر دهد تا لکه بینی کاهش یابد. به عنوان مثال ممکن است نوع دیگری از قرص ضد بارداری را توصیه کنند.

سخن آخر

همان طور که در مقاله توضیح دادیم لکه بینی قبل از پریودی دلایل مختلفی دارد؛ اما در اکثر موارد جای نگرانی نیست. با این حال اگر قبلا این مورد را مشاهده نکرده اید و در دوران یائسگی نیز نیستید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن دقیق تر بررسی شود.

 Ashley Marcin. How Long Does Implantation Bleeding Last? What to Expect. on March 8, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو