درمان تاول سوختگی در کودکان چگونه است؟

منبع: آسان طب

34

1399/10/11

21:34


سوختگی در کودکان معمولا در اثر تماس تصادفی با آب داغ، روغن داغ، گریس یا سایر مواردی که به پوست صدمه می زنند به وجود می آید. حتی با زیاد در معرض آفتاب قرار گرفتن هم ممکن است پوست بسوزد. سوختگی در کودکان را به سه دسته تقسیم می کنند: سوختگی نوع اول فقط لایه بیرونی را می سوزاند و ناحیه سوخته شده قرمز می شود. سوختگی نوع دوم لایه زیری را هم تحت تاثیر قرار می دهد و به صورت تاول دیده می شود و سوختگی نوع سوم به لایه های عمیق تر پوست هم صدمه می زند و به اعصاب و رگهای خونی زیر پوست آسیب می رساند. نوع سوم بسیار جدی است و غالبا نیاز به ترمیم دارد.

درمان تاول سوختگی در کودکان

درمان تاول سوختگی در کودکان

مهمترین درمان تاول سوختگی در کودکان این است که منطقه سوخته شده را هر چه سریعتر زیر آب سرد بگیرید نه آب یخ. هرگز روی منطقه سوخته پماد، روغن، کره، کرم یا وازلین نمالید. پزشک ناچار است این مواد را از روی پوست پاک کند و کودکتان بیشتر درد خواهد کشید. پس از آن که پوست سوخته شده را با آب شستید، روی آن را با باند استریل بپوشانید، این کار ددناشی از سوختگی را کاهش می دهد.

در سوختگی کودکان اگر پوست تاول زد، به تاول ها دست نزنید. هرگز تاول را نترکانید و مایع داخل آن را خارج نکنید، چون همان مایع استریل است و جلوی عفونت را می گیرد. هنگامی که تاول را می ترکانید در واقع به میکروبها اجازه می دهید که وارد زخم بشوند. اگر تاول ترکید، پوست آن را با ناخن گیر یا قیچی ای که به مدت پنج دقیقه آن را جوشانده اید بگیرید، سپس سطح تاول را با باند استریل بپوشانید. پزشک باید این تاول را ببیند. شاید لازم باشد برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک یا پماد بدهد. هرگز محلول های یددار یا سایر مواد ضدعفونی کننده را روی تاول نمالید مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد. جز در موارد آفتاب سوختگی خفیف، سایر سوختگی ها را باید پزشک معاینه کند. اگر تاول در صورت، دست، پا یا ناحیه آلت تناسلی زده باشد، تاخیر در درمان ممکن است ایجاد زخم و معالجه را دشوار کند.

این را هم بخوانید:

سوختگی با یخ و درمان آن

آفتاب سوختگی در کودکان

درمان تاول سوختگی در کودکان

بهترین درمان آفتاب سوختگی در کودکان در درجه اول این است که کودک در معرض آفتاب قرار نگیرد . آفتاب سوختگی شدید، دردناک و خطرناک است. نیم ساعت زیر آفتاب قرار گرفتن آن هم در تابستان و در ساحل دریا کافی است تا پوست لطیفی را که پوستش را آماده نکرده، بسوزاند.

برای راحت شدن از آفتاب سوختگی در کودکان می توانید پوست را زیر آب سرد بگیرید و سپس نوعی مسکن غیر آسپیرینی مثل ایبوپروفن یا استامینوفن بخورید. به گزارش اسان طب اگر تاول پیدا شد باید آن را مثل سوختگی مورد قبل درمان کنید. در مورد آفتاب سوختگی جدی تر ممکن است فرد سرماخوردگی و تب داشته باشد و احساس بیماری کند. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید. چون آفتاب سوختگی هم مثل هر سوختگی دیگری جدی است. تا وقتی که قرمزی پوست از بین نرفته، قسمت آفتاب سوخته را کاملا حفاظت کنید.

درمان سوختگی در کودکان روشهای مختلفی دارد. چون این سوختگی ها علل مختلفی دارد. ممکن است کودک در اثر افتاب بدنش سوخته باشد. همچنین ممکن است در اثر حرارت قابلمه، ظرف داغ یا اب جوش سوخته باشد. اول باید علت این سوختگی را تعیین کرده و سپس درمانش کنیم.

خونسردی خود را در این مواقع حفظ کنید و با دقت کارتان را انجام دهید. اگر اوضاع او شدید است سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو