تصویری از رهبر معظم انقلاب در نخستین روزهای جنگ تحمیلی / روند تولید مستند "در لباس سربازی" در گفت‌وگو با مهدی نقویان

72

1399/10/17

11:10


مهدی نقویان می‌گوید تحقیقات و پژوهش برای تولید مستند "در لباس سربازی" راحت‌ انجام شد و در جمع‌آوری و استفاده از آرشیو نیز مانع غیر قابل حلی نبود.

تصویری از رهبر معظم انقلاب در نخستین روزهای جنگ تحمیلی / روند تولید مستند "در لباس سربازی" در گفت‌وگو با مهدی نقویان

سرویس سینمایی هنرآنلاین: مستند "در لباس سربازی" به کارگردانی مهدی نقویان روایتی از حضور رهبر معظم انقلاب در جبهه‌ها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۱۳۶۰ است. این فیلم امسال در بخش مسابقه ملی چهاردهمین دوره جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد. "در لباس سربازی" پیش از این در قالب یک مستند سه قسمتی از تلویزیون پخش شد و نسخه سینمایی برگرفته از نسخه‌ تلویزیونی است.

مهدی نقویان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چگونگی پرداختن و رسیدن به موضوع مستند خود گفت: کتاب "در لباس سربازی" را پیش از انتشار دیدم که تحقیق و پژوهش کاملی درباره یک سال اول جنگ با محوریت حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. این کتاب ایده‌ای جذاب و اطلاعات دسته‌بندی‌شده‌ دارد. تصمیم گرفتم بر مبنای کتاب، فیلمی مستند بسازم چرا که کتاب شاید مخاطبین محدودتری داشته باشد، در حالی که با ساخت یک مستند می‌توان به مخاطبان بیشتری دست یافت.

این مستندساز در ادامه درباره سختی‌های پرداختن به شخصیت‌ها و موضوعات تاریخ معاصر اظهار کرد: به نظرم مستند "در لباس سربازی" موضوع حساسی دارد و من به‌عنوان فیلمساز باید سعی می‌کردم نظرات و تحلیل‌های شخصی خود را حذف کنم و مقطعی از تاریخ را به‌درستی نشان بدهم. هرچقدر موضوعات حساس‌تر می‌شود، وظیفه مستندساز نیز جدی‌تر می‌شود و در مورد این کار نیز چون شخص رهبر انقلاب، محور کار بودند، کار ما سخت‌تر بود چون نباید اشتباه اندک یا جزئی هم در کار دیده می‌شد. همین عامل دقت ما را نسبت به کارهای معمولی خیلی بیشتر کرد.

در لباس سربازی

نقویان درباره در دسترس بودن اطلاعات و سختی راه پژوهش توضیح داد: چون موضوع کار من مبتنی بر کتابی است که در دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده، بحث تحقیقات و پژوهش ما راحت‌تر جلو رفت. جمع‌آوری و آرشیو بخش دیگری بود که باز هم با همکاری دوستان کار را پیش بردیم و به مانع غیر قابل حلی نرسیدیم.

مستند درباره تفاوت نسخه سینمایی و تلویزیونی "در لباس سربازی" توضیح داد: این مستند سه قسمتی است که یک سال اول حضور رهبری را در عرصه دفاع مقدس روایت می‌کند. بعد از پخش از تلویزیون یک تک قسمت سینمایی از آن خارج کردیم که در جشنواره سینما حقیقت حضور یافت و پس از آن نیز در جشنواره عمار و جشنواره فیلم فجر به رقابت می‌پردازد.

او در پاسخ به این سؤال که چرا اغلب فیلمسازان به دلیل سختی‌ها و مشکلاتی که در ساخت آثار تاریخی وجود دارد به سراغ آن نمی‌روند، گفت: در حوزه مستندسازی تاریخ انقلاب و تاریخ معاصر، ضعف بسیار داریم. از این منظر کار کم ساخته شده است یا کارهای خوب با پژوهش خوب، کم بوده که عمده دلیل آن شاید خود فیلمسازان باشند که دغدغه یا علاقه‌ای به این‌گونه مستندسازی ندارند وگرنه هر کاری در حوزه مستندسازی سخت است. از زمانی که ایده انتخاب می‌شود تا ادامه آن، مسیر دشوار است و نمی‌شود گفت چون سخت است پس نمی‌شود آن را کار کرد. کار کردن در تمام ژانرها سختی خودش را دارد، اما خود فیلمساز باید دغدغه روایت را داشته باشد.

نقویان در پایان درباره نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال و تفاوت آن نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: ازآنجایی‌که اطلاعی از چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر ندارم، فعلاً نمی‌توانم اظهارنظری دراین‌باره داشته باشم، اما تجربه جشنواره حقیقت که آنلاین برگزار شد، متفاوت بود که خوب هم برگزار شد. امیدوارم جشنواره فجر نیز به روال خوبی برگزار شود. وقتی جشنواره آنلاین برگزار می‌شود قشر وسیعی از مخاطبین می‌توانند آثار را ببینند که این نکته در جشنواره سینما حقیقت ملموس بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو