دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی با هدف تدوین نقشه راه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش، کمک به ایجاد ثبات در بازار محصولات پتروشیمی و رفع انحصار و مقابله با ساختار غیررقابتی در بازار، بازنگری و ابلاغ شد.

متن این دستورالعمل که از سوی دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی اعلام شد، به این شرح است:

«نسخه جدید (بازنگری‌شده) دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی طی ابلاغیه شماره ۲۳۳۹۰۱/۶۰ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱ و پس از طرح و بررسی در یکصدوسومین نشست کارگروه تنظیم بازار (نامه شماره ۱۵۱۹۷۴/۶۰ مورخ ۱۳۹۹/۶/۱۹) در قالب ۹ ماده و منضم به «شیوه‌نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی» در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۱ برای اجرا ابلاغ شد.

محورهای راهبردی دستورالعمل مذکور شامل موارد زیر است:

۱. دستیابی به اهداف مندرج در اسناد بالادستی کشور (با تأکید بر قانون ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی)؛

۲. تدوین نقشه راه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی؛

۳. مدیریت یکپارچه حلقه‌های زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی؛

۴. تخصیص بهینه منابع، رفع انحصار و مقابله با ساختار غیر رقابتی در بازار؛

۵. کمک به ایجاد ثبات در بازار محصولات پتروشیمی، حمایت و تقویت تولید در صنایع تکمیلی زنجیره پتروشیمی؛

۶. مدیریت عرضه وتقاضای محصولات پتروشیمی و اتکا به مکانیسم بازار در بستر شفاف بورس‌های کالایی؛

۷. ایجاد شفافیت در معاملات و نظارت بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا.

اهم موارد بازنگری شده در نسخه جدید، نسبت به ویرایش قبلی (به شماره ۱۱۲۵۸۶/۶۰ مورخ ۹۷/۵/۱) به شرح زیر است:

- در ترکیب اعضای کمیته تخصصی پتروشیمی، دو تشکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق تعاون ایران که به‌طور مشترک یک حق رأی داشتند، دارای حق رأی مستقل شدند و تعداد اعضای دارای حق رأی از هفت به هشت عضو افزایش یافت.

- در فرمول تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی، میانگین ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما بانک مرکزی ایران، مبنای محاسبات قیمت پایه قرار گرفت.

- شیوه‌نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی، به‌منظور ساماندهی فعالیت عاملان توزیع و جلوگیری از تخلفات احتمالی، در کمیته تخصصی پتروشیمی تصویب و به دستورعمل پیوست شد.

- تمامی مجتمع‌ها و تأسیسات پتروشیمی مکلف شدند علاوه بر ثبت اطلاعات تولید، صادرات و برنامه تعمیرات اساسی خود در سامانه الکترونیکی پایش و اطلاع‌رسانی محصولات پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، آمارهای فروش داخلی، موجودی قابل فروش، اطلاعات بارگیری و حواله‌های انبار خود را در سامانه فوق ثبت کنند.

- در راستای بهبود نظارت بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی توسط سازمان‌های نظارتی و رفع ابهام‌ها و اشکال‌ها در مورد تخلفات در حوزه بازار محصولات پتروشیمی، ماده جداگانه‌ای با این موضوع (ماده ۸ شامل ۴ بند و ۲۰ تبصره) به دستورالعمل فوق افزوده شد.»