بازنگری در محدودیت‌های کرونایی؛ این هفته

62

1399/11/5

13:14


بازنگری در محدودیت‌های کرونایی؛ این هفته

سلامت نیوز:سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا، ضمن انتقاد از عدم‌رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در برخي نقاط کشور طي هفته گذشته و مشخص شدن تاثير اين عدم رعايت طي روزهاي آتي، در عين حال گفت: اين هفته احتمالا جلسات ديگري در ستاد داريم درباره بازنگري پروتکل‌ها و محدوديت‌ها صحبت مي‌کنيم زيرا با تغيير رنگ شهرها و وضعيت مناسب‌تر، شاهد افزايش تجمعات و ترددها هستيم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،دکتر عليرضا رئيسي در حاشيه جلسه ستاد ملي مقابله با کرنا، گفت: هم اکنون ميزان مرگ کرونا در انگليس مرز 1800 مرگ در روز را گذرانده، در آلمان بالاي هزار مرگ در روز داشتند و در آمريکا بالاي 4 هزار مرگ در روز را تجربه مي کند. اما در ايران با توجه به رعايت پروتکل ها وضعيت نسبتا خوبي است و خوشبختانه امروز اين خبر خوب را به مردم مي دهيم که هيچ شهر قرمزي نداريم. وي با اشاره به اينکه هم اکنون از نظر وضعيت کرونا 19 شهر نارنجي، 157 شهر زرد و 256 شهر آبي داريم، گفت: اين موضوع نشانه اين است که تا حدي وضعيت بهتر شده است.

از مردم براي رعايت پروتکل‌ها تشکر مي کنيم. اما نبايد دچار عادي‌انگاري شويم. خوشبختانه ديگر هيچ شهر قرمز کرونايي در کشور نداريم و شهرهايي که در مازندران قرمز بودند نارنجي شدند. اما افزايش ترددها، افزايش موارد ابتلاي سرپايي و عادي انگاري مردم در برخي شهرها نگران‌کننده است. سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا ادامه داد: با اين وجود تذکر جدي مي‌دهم زيرا در برخي از مناطق کشور عدم رعايت پروتکل‌ها را در هفته گذشته شاهد بوديم. موارد متعددي گزارش از عدم رعايت پروتکل‌ها از شهرهاي مختلف داشتيم. يکي از شهرها کاشان بود که تذکر داده شد و اميدواريم پروتکل‌ها سختگيرانه اجرا و جبران شود.

رشد 47 درصدي ترددها
وي افزود: يکي از نگراني ها رشد 47 درصدي ترددها نسبت به اول دي ماه است که 47 درصد افزايش پيدا کرده است اين وضعيت نگران کننده است. هر گونه عدم‌رعايت پروتکل، وضعيت را بر مي‌گرداند. اين افتخار که مردم درباره کنترل بيماري آفريدند کم‌نظير است؛ اما از طرفي حتما بايد مراقبت کنيم زيرا در غير اين صورت محدوديت‌ها بازمي‌گردد، کسب‌و‌کارها و همه شهرها تحت‌تاثير محدوديت هاي جديد قرار مي‌گيرند و دوباره تعطيلي مشاغل را خواهيم داشت.


ويروس کرونا قوي‌تر شده است
رئيسي تاکيد کرد: خروج از وضعيت قرمز به معناي ضعيف شدن يا از بين رفتن ويروس نيست. برعکس، ويروس در سطح دنيا نه‌تنها ضعيف نشده بلکه جهش پيدا کرده و قوي تر شده است. ويروس انگليسي حدود 60 کشور دنيا درگير کرده است.‌در آفريقاي جنوبي هم ويروس کرونا جهش يافته و 23 کشور را درگير کرده است. مي‌دانيم ويروس جهش يافته قدرت سرايت بيشتري دارد. جوانان را بيشتر درگير مي کند. قدرت کشندگي و ميزان مرگ‌و مير مبتلايان به ويروس جديد نيز بيشتر است.

وي افزود: اگر پروتکل‌ها را به دقت رعايت نکنيم مي تواند منجر به مشکلاتي مي شود. در فصل زمستان و هواي سرد هستيم. بايد قاطعانه جلوي دورهمي‌هاي خانودگي و هر نوع تجعي ايستاد و نبايد بگذاريم اين تجمعات رخ دهد؛ چه خانوادگي، مسافرت يا هر نوع تجمع ديگر باعث بيماري و منجر به افزايش مرگ و مير مي‌شود.


وظيفه داريم هشدار دهيم
رئيسي گفت: وظيفه داريم هشدار دهيم؛ زيرا مسئول سلامت مردم هستيم. در مقوله سلامت هيچ معامله‌اي نخواهيم کرد محکم مي‌ايستيم هشدارها را مي دهيم. همه مردم هم حمايت مي‌کنند و پروتکل‌ها را رعايت مي‌کنند. سخنگوي ستاد مقابله با کرونا گفت: اين هفته احتمالا جلسا ت ديگري در ستاد داريم درباره بازنگري پروتکل‌ها و محدوديت‌ها صحبت مي کنيم زيرا با تغيير رنگ شهرها و وضعيت مناسب‌تر شاهد افزايش تجمعات و ترددها هستيم. به نظر مي‌رسد ساده‌انگاري و عادي‌‌انگاري اتفاق مي‌افتد و اين خطرناک است. يادمان نرود در تير و مرداد چه وضعيتي پيدا کرديم موج جديد شکل گرفت و مرگ‌و مير افزايش يافت.


پروتکل‌ها را جدي بگيريد
وي افزود: در هر موج جديد شيوع کرونا بيش از 10 هزار مرگ جديد رخ مي دهد و 10 هزار خانواده را داغدار مي کند. خانواده ها به هيچ وجه کوتاه نيايند و پروتکل ها را خودشان جدي بگيرند. ويروس جديد جوانترها را درگير مي کند بايد مراقبت کنيم اميدوارم با رعايت پروتکل ها و مسئوليت هاي اجتماعي اين کار را انجام دهيم. وي در خاتمه، بيان کرد: ويروس کرونا ضعيف نشده بلکه قوي‌ تر شده است.

همه دست به دست هم دهيم محکم بايستيم. به هيچ وجه نمي شود با سلامت مردم شوخي کنيم. اکنون بر اساس آخرين ارزيابي‌ها در برخي استان‌ها ميزان بيماران سرپايي افزايش پيدا کرده اين زنگ خطري است که اگر بي‌توجهي کنيم به افزايش موارد بستري و مرگ و مير منتهي مي‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو