توافقنامه تمدید ۵ساله پیمان استارت ۲ اجرایی شد

منبع: برترین ها

77

1399/11/15

20:21


توافقنامه تمدید پیمان محدود کردن سلاح های تهاجمی راهبردی بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا موسوم به «پیمان استارت نو» با تبادل یادداشت های مربوطه بین دو کشور اعتبار اجرایی یافت.

ایرنا: توافقنامه تمدید پیمان محدود کردن سلاح های تهاجمی راهبردی بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا موسوم به «پیمان استارت نو» با تبادل یادداشت های مربوطه بین دو کشور اعتبار اجرایی یافت.

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: روز سوم فوریه (امروز) در وزارت خارجه روسیه، طرف روسی با سفارت امریکا در مسکو یادداشت هایی مبنی بر پایان مراحل تایید داخلی لازم مبادله شد که برای اعتبار اجرایی یافتن این توافقنامه به منظور تمدید پیمان استارت-۲ یا استارت نو ضروری است.

در بیانیه گفته شده است: به این ترتیب، پیمان استارت-۲ در ان شکلی که امضا شده بود و بدون هرگونه تغییری تا روز ۵ ماه فوریه سال ۲۰۲۶ میلادی تمدید خواهد شد. گفت و گوی تلفنی ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ۲۶ ماه ژانویه در دستیابی به این توافق اهمیت فراوان داشت.

وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است که تفاهم بدست آمده با آمریکا در مورد سرنوشت پیمان استارت-۲ فرصت برای گذر از سیاست مخرب واشنگتن را فراهم کند که در سالهای اخیر گرایش به ازبین بردن مکانیسم های برای کنترل تسلیحات و عدم انتشار سلاح ها یافته بود.

در بیانیه آمده است: برای بازگرداندن گفت وگوهای روسیه و آمریکا در این عرصه نیاز به تلاش های گسترده و دستیابی به نتایج عمده وجود دارد که امنیت ملی دو کشور و ثبات راهبردی در جهان را تحکیم می بخشد. روسیه برای چنین همکاری آمادگی دارد و از طرف آمریکایی می خواهیم این گونه رویکرد سازنده اتخاذ کند.

"ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه، توافقنامه تمدید پیمان محدود کردن سلاح های تهاجمی راهبردی بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده موسوم به «پیمان استارت نو» را روز جمعه امضا کرد.

به گزارش ایرنا ، واحد مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که پوتین مصوبه مجالس این کشور درباره توافقنامه تمدید پیمان اقدام های کاهشی و محدود کردن سلاح های راهبردی تهاجمی بین روسیه و ایالات متحده را امضا کرد.

این طرح ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱ (۷ بهمن) با عنوان «توافقنامه برای تمدید پیمان بین روسیه و آمریکا برای کاهش و محدودسازی تسلیحات تهاجمی راهبردی» در دومای روسیه به رای گذاشته شد و نمایندگان با تمدید ۵ ساله آن موافقت کردند و سپس در شورای فدراسیون این کشور نیز تصویب و برای اجرایی شدن نیاز به امضای پوتین رییس جمهوری این کشور داشت.

این پیمان که بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا در مورد اقدام ها برای کاهش بیشتر و محدود کردن سلاح های تهاجمی استراتژیک در پراگ در ۸ آوریل ۲۰۱۰ ( ۱۹ فروردین ۸۹) امضا و برای مدت ۱۰ سال لازم الاجرا شده بود از ۵ فوریه ۲۰۱۱ ( ۱۶ بهمن ۸۹) آغاز و تا ۵ فوریه ۲۰۲۱ ( ۱۷ بهمن ۹۹) اعتبار دارد.

این توافقنامه تمدید قرارداد را برای پنج سال تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ پیش بینی کرده است.

این پیمان در مورد انواع موجود بمب افکن های سنگین (TB)، موشک های بالستیک قاره پیما (ICBM) و موشک های بالستیک زیردریایی (SLBM) از جمله ICBM و SLBM های غیرهسته ای کاربرد دارد.

در گزارش کرملین آمده است که تمدید این پیمان، منافع ملی فدراسیون روسیه ، امکان حفظ شفافیت و پیش بینی روابط راهبردی بین روسیه و ایالات متحده، حفظ ثبات استراتژیک در جهان و همچنین تأثیر مثبت بر وضعیت بین المللی و کمک به روند خلع سلاح هسته ای را فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، به دنبال موافقت آمریکا برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به پیمان استارت-۲، پوتین رییس جمهوری روسیه طرح تمدید این پیمان را به دومای این کشور ارائه کرده بود.

موضوع تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی یا پیمان استارت-۲ هفته گذشته در گفت وگوی تلفنی پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا مطرح شد و دو طرف در رابطه با مبادله یادداشت های دیپلماتیک در مورد دستیابی به توافق برای تمدید این پیمان ابراز خرسندی کردند.

پیمان استارت ۲ یا استارت جدید برای کاهش تسلیحات هسته‌ای دوجانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری پیشین آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ میلادی در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه طبق این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک یعنی حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد مستقر کنند. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ معلق و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو