برای دیابت بارداری چی بخوریم | اصول تغذیه برای دیابت بارداری

منبع: زیبامون

153

1399/11/16

13:32


دیابت بارداری یکی از مشکلات رایجی هست که ممکنه برای هر خانمی ایجاد بشه. در این بخش از زیبامون با اصول تغذیه برای دیابت بارداری بیشتر آشنا بشید.

برای دیابت بارداری چی بخوریم | اصول تغذیه برای دیابت بارداری

اگه در دوران شیرین بارداری قرار دارید ممکنه با شنیدن دیابت بارداری کمی استرس بگیرید اما جای نگرانی وجود نداره! چرا که شما میتونید با رعایت نکات تغذیه ای و ورزش کردن، این نوع از دیابت رو کنترل کنید و سلامت خود و جنین رو به بهترین شکل ممکن حفظ کنید.

اگه تمایل دارید در رابطه با اصول تغذیه برای دیابت بارداری اطلاعات بیشتری کسب کنید و برای اینکه بدونید در دوره ای که دیابت بارداری دارید باید چی بخوریم و چی نخوریم آشنا بشید، حتما در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و اطلاعات خودتون رو در این زمینه افزایش بدید.

 

حتما بخوانید: مهم ترین علائم بارداری که زود مشخص می شوند

 

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری نوعی از دیابت هست که فقط در دوران بارداری ایجاد میشه و به شرایطی گفته میشه که بدن شما میزان گلوکز (قند) خون رو به درستی تنظیم نمی کنه و هر ساله بین 2 تا 10 درصد از حاملگی ها رو تحت تاثیر قرار میده. در دوران بارداری، روشی که بدن شما از انسولین استفاده می کنه، دچار تغییر میشه. انسولین هورمونی است که به سلولهای شما اجازه میده گلوکز یا قند رو برای دریافت انرژی جذب و استفاده کنند.

به طور طبیعی در دوران بارداری، نسبت به انسولین مقاومت بیشتری خواهید داشت تا به شما در تأمین گلوکز بیشتر کودک کمک کنه؛ اما در برخی از افراد، این روند اشتباه انجام میشه و بدن شما یا به انسولین پاسخ نمیده یا انسولین کافی تولید نمی کنه تا گلوکز مورد نیاز شما و جنین رو تامین کنه. وقتی این اتفاق میافته، مقدار زیادی قند در خون خواهید داشت. که باعث ایجاد دیابت بارداری میشه.

دیابت بارداری با انجام آزمایشاتی که در طول هفته 24 تا 28 بارداری انجام میگیره مشخص میشه. اگه برای شما دیابت بارداری تشخیص داده بشه، حتما باید به توصیه های پزشک برای رعایت اصول تغذیه ای توجه کافی داشته باشید تا بتونید این مشکل رو به خوبی برطرف کنید و دوران بارداری سالمی داشته باشید.

رعایت اصول تغذیه ای در دیابت بارداری و غذا خوردن طبق برنامه غذایی دیابت بارداری، جنین شما رو در برابر عوارض احتمالی دیابت بارداری که شامل وزن زیاد هنگام تولد و زایمان زودرس هستند، محافظت می کنه.

 

تشخیص دیابت بارداری

 

حتما بخوانیدکاهش وزن و تناسب اندام در دوران قبل و بعد از بارداری

 

برای کاهش قند بارداری چی بخوریم

 

1. نکات اساسی برای داشتن تغذیه سالم 

  • با هر وعده غذایی میزان مناسبی پروتئین بخورید
  • میوه و سبزیجات تازه رو در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید
  • از مصرف غذا های فراوری شده اجتناب کنید
  • برای جلوگیری از پر خوری به اندازه سهم هر وعده غذایی توجه داشته باشید
  • صبحانه سالم و مقوی و سرشار از پروتئین میل کنید

 

اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و سالم ممکن است به شما در مدیریت علائم بدون نیاز به دارو کمک میکنه. به طور کلی، رژیم غذایی شما باید حاوی پروتئین به همراه مخلوط مناسبی از کربوهیدرات و چربی باشه. کربوهیدرات زیاد میتونه منجر به افزایش قند خون بشه.

اگر تمایل به مصرف کربوهیدارت دارید بهتره این کربوهیدارت رو از نوع خوب و پیچیده انتخاب کنید؛ حبوبات، غلات سبوس دار و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین و کدو تنبل از جمله بهترین کربوهیدارت ها برای استفاده در دیابت بارداری هستند.

اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید و یا احتمال ابتلا به این مشکل در شما وجود داره بهتره با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و بهترین برنامه غذایی رو از متخصص دریافت کنید تا بتونید به بهترین شکل ممکن از سلامتی خود و جنین محافظت کنید.

 

2. استفاده از مواد مغذی

بهتره وعده های غذایی شما حاوی پروتئین، چربی های سالم و فیبر باشه. مواد غذایی تازه و مغذی رو به برنامه غذایی خودتون وارد کنید و از مصرف غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید.

در زمان ابتلا به دیابت بارداری، ولع زیادی برای خوردن خواهید داشت؛ بهتره برای این مواقع خوراکی و مواد غذایی سالم و مغذی در دسترس داشته باشید و زمانی که هوس خوردن خوراکی دارید، به سراغ این مواد غذایی سالم بروید.

بهترین پیشنهاد این هست که در وعده های غذایی خود از پروتئین استفاده کنید تا احساس سیری خیلی خوبی رو به وجود بیاره و میل شما رو به خوردن خوراکی و مواد غذایی ناسالم و بی ارزش کمتر میکنه.

اگرچه تحمل کربوهیدرات در افراد باردار مبتلا به دیابت حاملگی میتونه به میزان قابل توجهی متفاوت باشه اما تحقیقات مختلف در این زمینه ثابت کردند که اگه از یک رژیم غذایی سالم که 40 درصد آن از کربوهیدارت تشکیل شده باشه میتونه برای کنترل بهینه قند خون ایده آل باشه.

 

بشقاب غذای سالم

 

3. زنان باردار دیابتی چه غذاهایی بخورند

میان وعده ها برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون عالی هستند. در صورت ابتلا به دیابت بارداری بهتره استفاده از میان وعده ها رو فراموش نکنید. چند گزینه سالم برای میان وعده ها و وعده های غذایی وجود داره:

 

  • سبزیجات تازه یا منجمد: از سبزیجات می توان به صورت خام، بو داده یا بخارپز لذت برد.
  • برای یک میان وعده رضایت بخش، سبزیجات خام رو با یک منبع پروتئین مثل هوموس یا پنیر استفاده کنید.
  • املت های گیاهی درست شده با تخم مرغ کامل یا سفیده: تخم مرغ کامل منبع عالی بسیاری از مواد مغذی است و سفیده تخم مرغ پروتئین مورد نیاز بدن رو تأمین می کنه.
  • میوه تازه همراه با یک مشت آجیل یا یک قاشق کره مغز آجیل
  • بوقلمون یا سینه مرغ. از خوردن پوست  آن نترسید!
  • ماهی پخته، به ویژه ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و قزل آلا
  • نان تست سیب زمینی شیرین، که با آووکادو و گوجه گیلاس له شده سرو میشه
  • ماست یونانی شیرین نشده حاوی دانه های آفتابگردان، دارچین و سیب خرد شده

 

میوه های مناسب برای دیابت بارداری

اگه دیابت بارداری دارید میتونید میوه مصرف کنید اما باید به اندازه متوسط از میوه ها استفاده کنید. معمولا توت ها بهترین انتخاب برای زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری هستند؛ این میوه ها قند پایین و فیبر بالایی دارند و میتونید از این میوه های خوشمزه در تهیه اسموتی استفاده کنید و یا به همراه ماست و مقداری بلغور جو دوسر و غلات کامل استفاده کنید و یک میان وعده خوشمزه و مقوی داشته باشید.

پرتقال، انبه، آووکادو، لیمو، موز و سیب هم از جمله میوه های مفید و مقوی برای دوران بارداری هستند که میتونید با مشورت پزشک تغذیه از این میوه های خوشمزه و مقوی نیز در برنامه غذایی خودتون استفاده کنید و دوران بارداری سالمی داشته باشید.

 

میوه و سبزیجات مناسب برای دیابت بارداری

 

حتما بخوانید: پیشگیری از بارداری با روش های مختلف

 

برای دیابت بارداری چی نخوریم؟ از چه غذاهایی پرهیز داشته باشیم؟

برای اینکه شرایط دیابت بارداری هر چه سریعتر بهبود پیدا کنه و بتونید دوران بارداری خودتون رو بدون نگرانی و استرس سپری کنید، لازمه از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز داشته باشید. اگرچه ممکنه این کار کمی سخت باشه اما برای حفظ سلامتی شما و جنین لازم و ضروری هست.

به طور کلی باید از مصرف نان سفید و هر ماده غذایی که حاوی قند بالایی هست پرهیز داشته باشید. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

 

  • فست فود
  • نوشیدنی های الکلی
  • کلوچه، دونات یا کیک
  • غذای سرخ شده
  • نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، آب میوه و نوشیدنی های شیرین
  • آب نبات
  • غذاهای بسیار نشاسته ای، مانند ماکارونی و برنج سفید
  • غلات شیرین شده، گرانولای شیرین و جو دوسر شیرین شده

 

غذای مضر برای دیابت بارداری

 

دیابت بارداری چه عوارضی دارد؟

دیابت بارداری ممکنه در ابتدا باعث ایجاد احساس نگرانی و اضطراب در شما و جنین بشه، اما نباید اجازه بدید تا بیش از حد در رابطه با این موضوع مضطرب و نگران شوید؛ زیرا این مشکل به راحتی قابل درمان و کنترل هست.

اما لازمه حقایقی رو در رابطه با دیابت بارداری بدونید. دیابت بارداری ممکنه با عوراضی همراه باشه، در این شرایط گلوکز اضافی در بدن میتونه باعث افزایش وزن کودک بشه. کودک بزرگتر شما رو در معرض خطر زایمان دشوارتر قرار می دهد زیرا:

 

  • ممکنه شانه های کودک در حین زمان گیر کنند
  • ممکنه با خونریزی بیشتری مواجه بشید
  • نوزاد ممکن هست پس از تولد برای حفظ ثبات قند خون مشکل داشته باشه
  • دیابت بارداری همچنین خطر ابتلا به فشار خون در دوران بارداری رو هم افزایش میده

 

حتما بخوانید: ماه زیبایی جنین چه ماهی است؟ نکات عالی برای زیبا و باهوش شدن جنین

 

دیابت بارداری چگونه درمان می شود؟

درمان دیابت بارداری به سطح گلوکز خون در هر فرد بستگی داره. در بسیاری از موارد، دیابت بارداری تنها با رژیم غذایی و ورزش قابل درمان هست اما در بعضی موارد، برای کاهش قند خون ممکنه لازم باشه از داروهای خوراکی مانند متفورمین (گلوکوفاژ، گلومزا) یا انسولین تزریقی استفاده بشه.

 

نکات پایانی برای داشتن دوران بارداری سالم

برای اینکه دوران بارداری سالمی داشته باشید و بتونید به خوبی دیابت بارداری رو کنترل کنید علاوه بر توجه کافی و لازم به متعادل بودن رژیم غذایی باید به سایر موارد نیز توجه داشته باشید: این موارد عبارتند از:

 

  • به طور مرتب ورزش کنید. بهتره هفته ای 5 روز به مدت 30 دقیقه ورزش سبک و ملایم داشته باشید. ورزش کردن تاثیر خیلی خوبی در بهبود سلامت جسمی و روحی شما و جنین خواهد داشت. اما بهتره قبل از شروع حتما با پزشک خود در رابطه با نوع ورزش کردن مشورت کنید.

 

  • هیچ وعده غذایی رو حذف نکنید. برای اینکه سطح قند خون تنظیم بشه لازمه هر 3 ساعت یکبار، میان وعده یا وعده غذایی سالم میل کنید. خوردن منظم غذاهای غنی از مواد مغذی میتونه به شما در سیری اشباع و ثبات سطح قند خون کمک کنه.

 

  • به توصیه های پزشک برای مصرف ویتامین و مواد معدنی توجه کنید و تمام این موارد رو با دقت مصرف نمایید و به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید تا سلامتی شما و جنین تحت کنترل قرار بگیره.

 

سخن آخر

اگر در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا شده اید، لازمه بدونید که با رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن میتونید بارداری، زایمان و نوزاد سالمی داشته باشید. با پزشک خود در مورد ترکیب مناسب غذاهای سالم و فعالیت بدنی که می تونید از آن لذت ببرید و درمان های توصیه شده برای سلامتی خود و جنین صحبت کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو