خشونت‌های ناشی از حوادث ششم ژانویه، به عنوان روزی فراموش‌ناشدنی در تاریخ ایالات متحده و ریشه‌های شکل گرفتن این حوادث هم‌چنان توجه تحلیل‌گران را به خود مشغول کرده است. آدام گلدمن، کیتی بنر و زولان کانویانگ با انتشار مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز سیاست‌های دونالد ترامپ را در تقویت گروه‌های راست افراطی که مهم‌ترین عاملان این واقعه بودند را به نقد کشیده‌اند.

سوژه مبارزات انتخاباتی

با آغاز و گسترش اعتراضات ضدتبعیض‌نژادی در سراسر آمریکا در سال گذشته، دونالد ترامپ سوژه خوبی برای مبارزات انتخاباتی‌اش پیدا کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که ایالات متحده را از درون تهدید می‌کند چپ رادیکال است؛ حتی اگر مدت‌ها بود که مقامات رسمی به این نتیجه رسیده بودند که خطر اصلی از ناحیه جناح راست رادیکال برمی‌خیزد.

این گرایی بود که به سرعت توسط دادستان کل کشور و مقامات ارشد امنیت ملی دریافت و مورد استقبال قرار گرفت و بر شدت آن افزودند و باعث تغییر در معیارهای عدالت کیفری و اولویت‌های امنیت ملی شدند. حتی زمانی هم که شخص ترامپ شروع به تحریک کسانی کرد که چند ماه بعد با حمله به پایتخت افراط‌گرایی را به اوج رساندند، این سیاست هم‌چنان به کار خود ادامه می‌داد. تلاش‌های ترامپ برای تمرکز دولت برای مقابله با جنبش آنتی‌فا و گروه‌های چپ باعث توقف کامل نظارت بر گروه‌های راست افراطی نشد، اما مسیر برنامه‌های کنترل و نظارت نهادهای امنیتی و قضایی را به تغییر داد.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر « اسب تروای ترامپ در آمریکا » بخوانید.