«تناسخ» نمایشی با ساختار فیلم مستند | خاطره‌گویی آنلاین دو مددجو در جشنواره تئاتر فجر

79

1399/11/18

12:17


نمایش «تناسخ» کاری از مهیار جوادی‌ها تا ۱۹ بهمن همزمان با سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا دارد.

«تناسخ» نمایشی با ساختار فیلم مستند | خاطره‌گویی آنلاین دو مددجو در جشنواره تئاتر فجر

سرویس تئاتر هنرآنلاین: مهیار جوادی‌ها طراح و کارگردان "تناسخ"، این نمایش را اثری مستند دانست که با تئاتر محیطی تلفیق شده و به هنرآنلاین گفت: به‌نوعی برای اجرای این نمایش به ساختار فیلم مستند توجه داشتم هر چند عناصر تئاتر هم در آن دیده می‌شود.

او در مورد ایده شکل‌گیری نمایش "تناسخ"، توضیح داد: مدت 8 و 9 ماه است که در مرکز ترک اعتیاد کار می‌کنم. نمایش نیز قصه و خاطره‌گویی دو مددجو است که از بین چندین نفر انتخاب شده‌اند. این دو مددجو به‌صورت مستقیم با تماشاگر صحبت می‌کنند. هیچ دخل و تصرفی هم در خاطرات آن‌ها نشده است. هر مددجو با یک تماشاگر حدود دو ساعت گفت‌وگو دارد و یک ربع برای استراحت در نظر گرفتم که در این زمان خودم به‌عنوان فردی که در مورد این افراد مشغول تحقیق و پژوهش است تحلیل و تفسیری را از قصه‌های آن‌ها به دو مخاطب نمایش ارائه می‌دهم.

جوادی‌ها با بیان این که "تناسخ" نمایشی تعاملی و مشارکتی است، افزود: با تماشاگر به‌صورت آنلاین تماس تصویری داریم و راننده گروه اجرایی به خانه تماشاگر فرستاده می‌شود تا اگر مددجو خواسته‌ای داشت تماشاگر تصمیم بگیرد انجام بدهد یا نه. صحبت‌های بین تماشاگر و مددجو نیز کاملا خصوصی است و حتی از کار فیلمبردای نمی‌شود.

ایده‌پردازی نمایش "تناسخ" توسط گروه سه‌نفری متشکل از مهیار جوادی‌ها، احسان بدخشانی و بهنود بهلولی انجام شده است.

این نمایش تا ۱۹ بهمن ماه هم‌زمان با سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۵ تا ۱۷ در بخش "دیگرگونه‌ها" اجرا می‌شود.

جوادی‌ها دانش‌آموخته مطالعات هنرهای نمایشی از دانشگاه ونسن پاریس و کارگردان تئاتر و مبتکر آموزش زبان فرانسه بر پایه نمایش است. او تیرماه امسال در تالار مولوی نمایش "و همیشه پاییز" را اجرا کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو