دژکام: علاقه‌مندان به قرآن باید برای آن هزینه کنند

منبع: برترین ها

53

1399/11/28

22:35


نشست هم‌اندیشی اعضای شورای قرآن و عترت استان فارس، با حضور نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از مسئولان دستگاه‌های فرهنگی به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.

ایسنا: نشست هم‌اندیشی اعضای شورای قرآن و عترت استان فارس، با حضور نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از مسئولان دستگاه‌های فرهنگی به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس، سه‌شنبه ۲۸ بهمن در جلسه هم‌اندیشی شورای قرآن و عترت فارس، گفت: بحث راه‌اندازی شورای قرآن و عترت در استان فارس در شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و اکنون از ادارات مختلف در آن حضور دارند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با بیان اینکه ادارات متولی امور قرآنی در این شورا عضویت دارند، گفت: شورای قرآن و عترت به‌منظور سازماندهی و انسجام فعالیت‌های قرآنی در سطح استان شکل گرفته است چرا که بدون کار تشکیلاتی و مدیریتی نمی‌توانیم فعالیت‌های قرآنی را به‌شیوه صحیح مدیریت کنیم.

او با اشاره به اینکه قرآن و عترت هر یک بدون دیگری مهجور است، اضافه شدن بخش عترت به شورای قرآنی فارس را به همین دلیل دانست.

آیت‌الله دژکام در خصوص بودجه‌های قرآنی فارس نیز گفت: در شورای فرهنگ عمومی بسیار صریح اعلام کردیم که دولت از فعالیت‌های قرانی حمایت و تلاش می‌کند تا بودجه را منصفانه توزیع کند اما مشکل بر سر کمبود این بودجه‌ها در سطح ملی است.

او ادامه داد: بودجه‌های ملی قرآنی تخصیص یافته آنقدر کم است که اگر میان تعداد زیادی مؤسسه قرآنی توزیع شود، تقریباً مبلغ قابل توجهی نصیب هر یک از این موسسه‌ها نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در شورای قرآن و عترت استان هزینه‌کرد بودجه‌های قرآنی شفاف‌سازی می‌شود، گفت: اصل قضیه این است که مردم به برکت اهل بیت(ع) و مراقد نورانی که در اطراف محل زندگی آن‌ها وجود دارد، به مباحث قرآن و عترت علاقه‌مند شده و در برنامه‌های مرتبط با آن‌ها حضور یابند.

دژکام: علاقه‌مندان به قرآن باید برای آن هزینه کنند

امام جمعه شیراز خواستار توجه عامه مردم به فعالیت‌های قرآنی شد و گفت: برای فعالیت‌های قرآنی همه امور را به مدیریت بازنگردانیم بلکه علاقه‌مندان به قرآن کریم هم باید برای آن هزینه کنند تا آن‌ را فراگیرند، اما متأسفانه برخی می‌گویند برای قرآن نباید هزینه کنیم و افراد علاقمند به فراگیری قرآن باید رایگان آموزش ببینند.

او با اشاره به لزوم آغاز تلاش برای انس با قرآن از خانواده، تاکید کرد که در شورای قرآن و عترت موضوع ریاست شورا نیست بلکه بحث آنست که دغدغه‌های قرآنی و ولایی کدامند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه دولت حتی در صورت برطرف شدن مشکلات اعم از تحریم و فروش نفت و افزایش بودجه باز هم نمی‌تواند کل مردم را قرآن خوان کرده و نهضت قرآن خوانی راه بیندازد، گفت: راه‌اندازی نهضت قرآن خوانی بیش از سرمایه نیازمند عزم و اراده ملت و البته حمایت دولت است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی، با اشاره به لزوم درگیر شدن مساجد در فراگیر کردن نهضت قرآن خوانی، خواستار همت ویژه تشکلهای قرآنی مردم نهاد شد و گفت: سال ۱۴۰۰ دو مرتبه سالروز ولادت امام زمان(عج) داریم لذا از این فرصت برای ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت در استفاده کنیم تا بتوانیم بخش اعظمی از مردم را با روخوانی صحیح قرآن کریم آشنا کنیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه باید برای شورای قرآن و عترت اهداف کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت تعریف شود، گفت: البته برنامه‌ریزی‌هایی که در این شورا انجام می‌دهیم عمدتاً برای سال آینده است ولی می‌توان برای اسفندماه در پیش رو هم برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم.

فعالیت‌های قرآنی بخشنامه‌ای نتیجه‌بخش نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس نیز در این جلسه اقدامات بخشنامه‌ای در حوزه فرهنگی و قرآنی اثربخش نیست، گفت: هر زمان که بخواهیم در عرصه‌های فرهنگی و قرآنی بخشنامه‌ای عمل کنیم، به نتیجه نخواهیم رسید و آنچه که موجب توسعه در این بخش می‌شود، نگاه مردمی کردن است.

حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی ضمن اعلام آمادگی تبلیغات اسلامی برای همکاری با شورای قرآن و عترت، تاکید کرد که اگر تصمیمگیری و برنامه‌ها قرآنی نباشد، نمی‌توان انتظار کار قرآنی داشت.

مسجد بهترین مکان ترویج قرآن است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس نیز در این جلسه با یادآوری اینکه مساجد مردمی‌ترین مکان‌های موجود هستند، گفت: بهترین مکان برای ترویج قرآن و آموزش‌های قرآنی مساجد است و فعالیت‌های مختلف قرآنی اعم از آموزش روخوانی، تفسیر، پژوهش‌های قرآنی و غیره را می‌توان در این اماکن مقدس انجام داد.

حجت‌الاسلام یوسف سلمان‌زاده، گفت: قریب ۵ هزار مسجد و حسینیه در استان فارس وجود دارد که در آن‌ها نمازهای جماعت اقامه می‌شوند که می‌توانیم از این ظرفیت به بهترین شکل برای فعالیت‌های قرآنی بهره بگیریم.

سلمان‌زاده با بیان اینکه از زمان‌های گذشته هم مساجد مرکز اصلی آموزش‌های قرآنی بوده است، این مراکز را مردمی‌ترین مکان موجود توصیف کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد برای ترویج فعالیت‌های قرآنی باید مرکز رسیدگی به امور مساجد در کنار سازمان‌های دیگر نظیر تبلیغات اسلامی،‌ اوقاف و ارشاد دیده شوند تا بتوانیم هم‌افزایی مناسبی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو