تجربه استفاده از قرص سایتوتک (Cytotec) ، سقط جنین

منبع: نیک شو

150

1399/12/5

09:55


تجربه استفاده از قرص سایتوتک (Cytotec) ، سقط جنین

تجربه استفاده از قرص سایتوتک (Cytotec) ، سقط جنین

وقتی بارداری ناخواسته یا بارداری به صورت ناقص ایجاد می شود و زوجین به دنبال سقط جنین هستند ، پزشکان معمولا قرص سایتوتک را پیشنهاد می کنند که با مصرف 1000 میکروگرم از آن ، خونریزی و سقط انجام می شود. قرص سایتوتک (Cytotec) برای اولین بار در سال 1973 عرضه شذ اما برای درمان زخم معده نه سقط جنین ، این دارو در قالب قرص‌های 100 و 200 میکروگرمی و با نام دارویی میزوپروستول (Misoprostol) در داروخانه ها به فروش می رسد. شرکت اصلی تولید کننده سایتوتک کمپانی فایزر امریکا است اما انواع آلمانی و سایر داروهای دیگر نیز در بازار ایران به فروش می رسد. با توجه به ممنوع بودن سقط جنین طبق قوانین کشور ، قرص سایتوتک در داروخانه ها بدون نسخه ارائه نمی شود بنابراین چاره ای نیست جز رفتن به سراغ دلالان دارو که در اینترنت و البته ناصر خسرو بازار شلوغ و پر رونقی دارند.

 

قرص سایتوتک به دو شکل واژینال و زیر زبانی برای سقط جنین استفاده می‌شود که روش واژینال تاثیر بیشتری به همراه دارد. همچنین اگر مرگ داخل رحمی یا مشکلات دیگری در رحم و جنین رخ داده باشد، پزشک این قرص را برای دفع جنین تجویز می‌کند.

 

تحقیقات نشان داده که مصرف حداکثر 600 میکروگرم سایتوتک بصورت واژینال و یا 800 گرم آن بصورت زیرزبانی تا 95 درصد باعث سقط جنین در 3 ماهه اول بارداری می شود. بهترین زمان استفاده از قرص سایتوتک هفته هفتم الی دوازدهم بارداری است.

 

قبل از مصرف سایتوتک حتما سونوگرافی انجام دهید تا مطمئن شوید جنین داخل رحم است ، بارداری خارج از رحم برای بسیاری از خانم ها رخ می دهد که مصرف قرص سایتوتک در این نوع بارداری بسیار خطرناک است.

 

اگر سابقه سزارین دارید نیز باید طبق نظر پزشک این قرص را مصرف کنید. زیرا مصرف خودسرانه آن در خانم هایی که سزارین انجام داده اند می تواند منجر به مرگ شود.

 

بهترین زمان مصرف قرص سایتوتک

تجربه استفاده از قرص سایتوتک (Cytotec) ، سقط جنین

بهترین زمان مصرف قرص سایتوتک هفته ششم یا هفتم بارداری است ، البته شما می توانید تا هفته دوازدهم بارداری (قبل از سه ماهگی) این قرص را مصرف کنید. در موارد کمتر یا بیشتر از بازه زمانی گفته شده ، مصرف سایتوتک منجر به سقط نخواهد شد و به مادر و جنین آسیب جدی خواهد رسید. دقت داشته باشید که در هر صورت ، مصرف سایتوتک روی جنین اثرات بسیار خطرناکی به همراه دارد و اگر احتمال دارد بچه را نگهدارید و زایمان انجام دهید ، به هیچ عنوان از این قرص استفاده نکنید. صبح بعد از مصرف صبحانه بهترین زمان برای شروع مصرف قرص است.

 

چگونه قرص سایتوتک را مصرف کنیم؟ جوابدهی قرص سایتوتک

سعی کنید بعد از خوردن صبحانه این کار را انجام دهید. معمولا با تهیه یک ورق قرص 10 تایی سایتوتک می توانید کارتان را انجام دهید. ابتدا یک قرص زیر زبان قرار دهید و یکی هم داخل واژن بگذارید (این کار را بوسیله اپلیکاتور انجام دهید و می توانید اپلیکاتور واژنی را از داروخانه تهیه کنید). برای آب شدن قرص داخل واژن حتما از حوله گرم یا کیسه آب گرم بین پاها استفاده کنید. یک بالشت زیر کمرتان بگذارید و یک ساعت به حالت درازکشیده بمانید. بعد از گذشت یک ساعت باید راه بروید ، سعی کنید با ورزش هایی که باعث فشار آمدن به رحم می شوند ، باعث خروج لخته های خون از رحم شوید. به مدت یک ساعت پیاده روی کنید. حالا دو ساعت از مصرف قرص گذشته است و احتمال دارد که خونریزی داشته باشید. مقدار خونریزی باید کمی بیشتر از پریود باشد.

اگر خونریزی نداشتید باید دوز دوم را مصرف کنید. مجددا یک قرص به صورت زیرزبانی و یکی در داخل واژن قرار دهید و مرحله بالا را دوباره تکرار نمایید. هنگام خوردن قرص نباید هیچ نوشیدنی و غذایی مصرف کنید.

بعد از دو الی چهار ساعت باید خونریزی داشته باشید. لکه بینی و بیرون آمدن بقایای قرص به صورت خمیر قهوه ای رنگ نشان از عدم سقط جنین دارد و باید حتما خونریزی را ببینید.

اگر مراحل بالا را انجام دادید و جواب نگرفتید نگران نباشید ، یا قرص مصرفی شما دوزهای واقعی 200 میکروگرمی را ندارد و باید بیشتر مصرف کنید یا قرص تقلبی است.

بعد از گذشت یک ساعت از پیاده روی بعد از مصرف قرص های مرحله قبل ، اگر خونریزی نداشتید ، دو قرص دیگر در واژن قرار دهید. (برای راحتی در آب شدن قرص ها حتما آن ها را از وسط نصف کنید.)

اگر باز هم خونریزی نداشتید ، شاید از آن دسته افرادی باشید که در 24 الی 48 ساعت آینده خونریزی را تجربه می کنند و باید منتظر بمانید. در این مدت سعی کنید از دمنوش تخم شوید و رازیانه استفاده کنید ، این دمنوش منجر به خروج مواد داخل رحم می شود.

 

عوارض مصرف سایتوتک

  • درد شدید معده
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال

به منظور جلوگیری از حالت تهوع از قرص ویتامین B6 قبل از مصرف سایتوتک استفاده کنید. برای جلوگیری از درد معده نیز می توانید قرص های جلوگیری از درد معده یا شربت آلومینیوم مصرف کنید.

استفاده از قرص سایتوتک در میان خانم ها حدودا 8 تا 10 درصد ناموفق است و احتمال پیگیری سونوگرافی اضافی و جراحی براي پایان دادن به بارداری را دارد. البته بعد از مصرف قرص همیشه سونوگرافی باید انجام شود تا از خروج کامل کیسه آب و جنین مطمئن شوید. اگر بقایا داخل رحم باقی مانده بود می توانید از

خونریزی ممکن از تا یک هفته بعد از مصرف قرص ادامه داشته باشد ، اگر بیشتر بود باید به پزشک مراجعه کنید.

تا 30 الی 40 روز بعد از مصرف قرص و خونریزی ، باید پریود شوید.

 

قرص سایتوتک خوردم ولی خونریزی ندارم

چند احتمال وجود دارد:

نباید قرص ها را خودسرانه و بازه زمانی و تعداد قرص ها را به اشتباه مصرف کنید. حتما باید از یک مشاور بارداری و زنان مشورت بگیرید.

گاهی بعد از مصرف قرص سایتوتک خونریزی ایجاد نمی شود و باید مجددا سه روز بعد ، مصرف دارو را تکرار کنید.

در بارداری های کمتر از 6 هفته ، نباید قرص سایتوتک مصرف کنید وگرنه احتمال عدم خونریزی و عدم سقط وجود دارد.

 

قرص سایتوتک اصل و تقلبی

تجربه استفاده از قرص سایتوتک (Cytotec) ، سقط جنین

عکس قرص سایتوتک اصل

 

با توجه به تهیه این قرص ها از دلالان دارو و ممنوع بودن فروش بدون نسخه آن در داروخانه ها ، باید مراقب باشید که داروهای تقلبی به شما ندهند. اول باید ظاهر دارو را به دقت مشاهده کنید ، اگر رنگ یا فونت غیرعادی روی آن دیدید از خرید صرفه نظر کنید. حتما به تاریخ انقضای قرص سایتوتک دقت کنید. در اخر باید به شما بگوییم که وقتی با دلال دارو مواجه هستیم امکان تقلبی بودن دارو همیشه وجود دارد.

 

قیمت قرص سایتوتک

در حال حاضر یعنی اسفندماه سال 1399 ، قیمت قرص سایتوتک که توسط دلالان دارو عرضه می شود به شرح زیر است:

سایتوتک آمریکایی ورق 10 تایی : 500 هزار الی یک میلیون و دویست هزار تومان

سایتوتک آلمانی : 450 هزار الی 700 هزار تومان

سایتوتک کانادایی : 500هزار الی 1 میلیون تومان

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو