اقدامات لازم بعد از مفقودی کارت خودرو و نحوه‌ی اخذ المثنی

منبع: دلگرم

56

1399/12/10

13:23


اقدامات لازم بعد از مفقودی کارت خودرو و نحوه‌ی اخذ المثنی

«کارت ماشین» همان مدرکی است که هنگام رانندگی همیشه باید آن را به همراه داشت. این کارت کاربرد روزمره دارد و مدرک شناسایی خودرو محسوب می‌شود. تمام مشخصات خودرو بر اساس اطلاعات موجود در سند وسیله نقلیه در این کارت موجود است. شماره پلاک، نوع ماشین، تیپ آن، شناسه یکتا، مدل اتومبیل، رنگ وسیله نقلیه، مشخصات فنی آن و نیز مشخصات مالک خودرو مثل نام و نام‌خانوادگی و کد پستی. ارائه کارت ماشین به پلیس برای نشان دادن مالکیت شما بر خودرو الزامی است.

همچنین اگر وسیله نقلیه شما به پارکینگ منتقل شده باشد، بدون کارت ماشین نمی‌توانید آن را ترخیص کنید. بنابراین پس از مفقودی کارت ماشین باید بلافاصله برای گرفتن کارت خودرو المثنی اقدام نمایید.

گم شدن کارت اتومبیل

اگر کارت ماشین شما گم شده یا به سرقت رفته است، سریعاً باید مفقود شدن آن را آگهی دهید تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. اقدام فوری شما پس از مفقودی کارت خودرو بسیار مهم است. در واقع، در صورت ندادن آگهی مفقودی کارت ماشین، مسئولیت هر نوع پیشامدی از نظر قانونی با شما خواهد بود. توصیه می‌شود پس از چاپ آگهی، با مراجعه به سایت پُست‌یافته از پیدا شدن احتمالی آن آگاه شوید. سپس باید با مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی برای دریافت کارت ماشین المثنی درخواست دهید. در ادامه، به طور کامل تمام اقدامات لازم بعد از مفقود شدن کارت ماشین را شرح خواهیم داد و چگونگی گرفتن کارت خودرو جدید را توضیح می‌دهیم.

ماشین ایرانی در خیابان

آگهی مفقودی کارت ماشین

مهم‌ترین اقدامی که پس از گم شدن کارت ماشین باید انجام دهید، دادن آگهی مفقودی به روزنامه‌های کثیرالانتشار است. این اقدام شما علاوه بر اینکه جلوی سودجویی‌های احتمالی را می‌گیرد، برای گرفتن کارت خودرو المثنی الزامی است. تنها پس از گذشت دَه روز از زمان چاپ این آگهی است که شما می‌توانید برای گرفتن کارت جدید مراجعه نمایید. برای درج آگهی مفقودی کارت خودرو در روزنامه‌های کثیرالانتشار کافی است یک نوبت آگهی مبنی بر مفقودی یا سرقت کارت ماشین به یک روزنامه کثیرالانتشار بدهید. در حال حاضر، کمترین تعرفه آگهی مفقودی کارت ماشین در سامانه ثبتی مجاز آسان‌ثبت (AsanSabt.com) مبلغ سی هزار تومان است.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کارت خودرو المثنی

پیش از مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز تعویض پلاک برای گرفتن کارت ماشین، مدارک زیر را آماده کنید و با خود به همراه داشته باشید:

  • آگهی مفقودی کارت ماشین در روزنامه کثیرالانتشار که حداقل ۱۰ روز از تاریخ نشر آن گذشته باشد.
  • برگه عدم خلافی با تاریخ جدید
  • برگ سبز خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث ماشین
  • اصل و کپی کارت ملی مالک
  • همچنین حضور مالک خودرو برای انگشت‌نگاری و خود خودرو برای بررسی کارشناسی، الزامی است. اگر صاحب ماشین به فردی دیگر وکالت انجام این کار را بدهد، نماینده قانونی او می‌تواند این مراحل را انجام دهد و نیازی به حضور مالک اصلی نیست.
  • در فرم درخواست کارت خودرو المثنی مشخصاتی از قبیل کد پستی محل سکونت و شماره پلاک اتومبیل نیز از شما پرسیده می‌شود. بنابراین به همراه داشتن دیگر مدارک شناسایی ماشین و نیز مدارک احراز سکونت مالک ضروری است.
  • گفتنی است که هزینه‌های صدور کارت ماشین المثنی از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی از شما دریافت می‌شود.

گرفتن کارت المثنی ماشین

نحوه گرفتن کارت المثنی ماشین

محل دریافت کارت المثنی خودرو مراکز تعویض پلاک هستند. بنابراین پس از انتشار آگهی مفقودی، باید برای دریافت کارت المثنی به این مراکز مراجعه نمایید. گفتنی است که تعویض پلاک در صورت گم شدن کارت خودرو امکان‌پذیر نیست و شما برای فروش ماشین به این مدرک نیاز خواهید داشت. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی پس از دادن آگهی مفقودی کارت ماشین نیز نمی‌توان هیچ گونه نقل و انتقالی انجام داد و باید منتظر صدور کارت المثنی ماند. توصیه می‌شود پس از دریافت کارت ماشین المثنی حتماً مشخصات فنی خودرو و اطلاعات شخصی خود را که در آن ثبت شده است بررسی نمایید. در صورت مشاهده هر نوع اشتباهی در درج این موارد، فوراً آن را اطلاع دهید تا اصلاح شود.

پیگیری مفقودی کارت ماشین و صدور المثنی

کارت خودرو المثنی همانند کارت ماشین جدید از طریق پست به نشانی شما ارسال می‌شود. مدت زمان صدور کارت المثنی ماشین معمولاً ده روز است، اما به دلایل گوناگون گاهی این بازه زمانی طولانی‌تر می‌شود. پس از مفقودی کارت ماشین و انجام اقدامات ضروری می‌توانید برای پیگیری کارت جدید به سامانه رهگیری مرسولات ناجا به نشانی https://najatracking.post.ir مراجعه فرمایید. همچنین در صورتی که کارت شما ارسال شده است اما شما موفق به گرفتن آن از مامور پست نشده‌اید، می‌توانید با مراجعه حضوری به نزدیک‌ترین اداره پست، کارت ماشین المثنی خود را دریافت نمایید. گفتنی است که هزینه صدور المثنی کارت خودرو فقط یک بار پرداخت می‌شود و پس از بازگشت خوردن مرسوله هزینه‌ای جداگانه از شما دریافت نمی‌شود.

نمونه متن آگهی مفقودی کارت خودرو

برای درج آگهی مفقودی کارت ماشین کافی است نام و نام‌خانوادگی مالک و مشخصات اتومبیل شامل مدل، شماره موتور، شماره شاسی و پلاک را به یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور بدهید.

«کارت خودرو ... مدل ... به شماره شاسی ... و شماره موتور ... و شماره پلاک ... به نام ... مفقود شده و فاقد اعتبار قانونی است.»


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو