حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در سخنرانی به مناسبت عید سعید مبعث، در سخنانی تلویزیونی خطاب به مردم ایران فرمودند: عید سعید و بزرگ مبعث را به همه ملت ایران و امت اسلامی و به همه آزادگان عالم تبریک عرض می کنم. عید مبعث عید همه عدالت خواهان جهان است و عید هشدار به امت اسلامی است. 

اهم بیانات معظم له را بخوانید؛

*در مبعث و در چنین روزی قلب مقدس پیامبر اعظم، مخزن گرانبهاترین امانت الهی یعنی همان وحی الهیی شد. و سنگین ترین مسئولیت عالم وجود بر دوش های پرتوان آن بزرگوار نهاده شد. مسئولیت هدایت بشری.

بعثت هدیه بزرگی به همه بشریت بود.

*بعثت به معنای برانگیختگی است، برانگیختگی انسان برگزیده پروردگار که رسول الهی است و این برانگیختگی همراه با ع اتصال او به منبع لایزال علم و قدرت الهی همراه می شود که حادث شدن پدیده عظیم پیامبری است. در مرحله بعد این برانگیختگی شخص پیغمبربه برانگیختگی مجموعه های بشری منتهی خواهد شد.

*در بعثت همه پیامبران اهدافی وجود داشته است. در راس همه این اهداف، توحید است. توحید هدف بزرگ بعثت است. توحید خالص، توحید محض. توحید به معنای حاکمیت مطلق پرودگار بر عالم تکوین و عالم تشریح است.

*از اهداف مهم بعثت پیامبران این است که جامعه بشری با عدالت هدایت و اداره شود.

* همه پیامبران در بعثت‌شان اهداف الهی وجود داشته که طبعاً هدف خود پیامبر هم به تبعیت از هدف خدا خواهد بود. در رأس همه این هدف‌ها توحید است.

* توحید هم می‌دانید فقط به‌معنای این نیست که انسان در ذهن خود عقیده پیدا کند که خدا یکی است. این هم هست ولی توحید معنای مهمی است که این به‌معنای حاکمیت الهی است. حاکمیت مطلق پروردگار در عالم تشریع و تکوین.

*توحید یعنی امر الهی نافذ دانسته شود در همه حوادث وجود و هم در عالم تشریع همه این حوادث و حالات ناشی از قدرت واحد پروردگار است. خب این هدف اصلی است. هدف‌های دیگری هم وجود دارد؛ تزکیه بشر یعنی پالایش روحی انسان‌ها از آلودگی‌ها و پیرایه‌هایی پست‌کننده و انحطاط آور.

*تعلیم انسان‌ها؛ استقرار عدالت، جامعه بشری با عدالت اداره می‌شود. این‌ها جزو اهداف مهم بعثت پیغمبران است.

* حیات طیبه؛ حیات طیبه به‌ معنای رشد و شکوفایی عقل و علم بشر از سویی و آرامش روحی بشر، آسایش مادی بشر، ‌امنیت محیط زندگی بشر و رفاه و شادکامی بشر و بالاتر از همه این‌ها تکامل معنوی و عروج روحی انسان. این‌ها هداف بعثت پیامبران است.

* البته در اینجا مورد بحث، غالبان پیامبران بزرگ الهی هستند. پیامبران دیگری هم بودند که گسیل می‌شدند به مناطق مختلف عالم.

* این هدف‌های دشوار چطور به‌دست می‌آید؟ اولاً  احتیاج دارد به یک برنامه‌ریزی گسترده برای مناسبات اجتماعی. یعنی اگر نبی حق در هر دوره‌ای بخواهد این اهداف را تحقق بخشد ناچار بایستی به تناسب این اهداف مناسبات اجتماعی تعیین کنند.

* مطلب دوم قدرت سیاسی است. یعنی این مناسبات را یک انسان منزوی که مردم را نصیحت می‌کند که نمی‌تواند بوجود بیاورد. قدرت نیاز است. پس نظام سیاسی بوجود می‌آید. هدف این است. حالا اینکه کدام پیغمبر توفیق این کار را پیدا کرد و کدام پیدا نکرد بحث دیگری است،‌ لکن هدف این بود چه چنین نظامی ایجاد کنند. در این نظام سیاسی،‌ آیین حکمرانی از کتاب خدا گرفته می‌شود.

*آن چیزی که منبع و منشأ حکمرانی است و برنامه‌های حکمرانی از آن گرفته می‌شود عبارت است از کتاب الهی. این اصول و اساس در آن است. همه برنامه‌های بشری در چارچوب این اصول باید باشد.

* لکن این دستور حکمرانی را چه کسی باید عمل کند. بدون وجود یک مدیریت و فرماندهی که اجرایی نمی‌شود. این مدیریت و راهبری اساسی مربوط به شخص پیغمبر است. همه پیغمبران مدیران و فرماندهانی هستند که بایستی حکمرانی دینی و الهی در جامعه که محصول بعثت پیغمبران است و با کتاب الهی ارائه می‌شود موظف هستند تحقق ببخشند.

*البته این فرماندهی و راهبری یک‌جور نیست؛ در برخی موارد خود پیغمبر شخص شخیص پیغمبر متکفل این فرماندهی است مثل حضرت داوود و پیمغبر گرامی اسلام خودشان در رأس قرار گرفتند. لکن در مواردی پیغمبر فردی را حاکم می‌کند.

* در قرآن آمده که مردم که زیر فشار بودند به پیغمبری رجوع کردند و گفتند فرماندهی را برای ما انتخاب کن و طالوت فرمانده شد. پس پیغمبر گرداننده اصلی است لکن اجرای کار به دست کسی دیگری غیر از پیغمبر است مثل طالوت. وقتی دیگر اینجور است که پیغمبر کسی را معین نمی‌کند بلکه خود او دارای موقعیتی است که امر او در حکومت نافذ است مثل حضرت یوسف.

* پس بعثت به‌معنای برانگیختگی پیغمبر است که با ارسال کتاب الهی و دستور حکمرانی الهی به پیغمبر نازل می‌شود و با این همراه است و  مفاد این حکمرانی را رسول الهی اعمال و اجرا و راهبری می‌کند به شکل‌های مختلفی که عرض کردیم و شاید شکل‌های دیگری باشد که ما در قرآن اثری از آن نمی‌بینیم.

*بنابراین دین با این نگاه گسترده، وقتی نگاه می‌کنیم عبارت است از مدیر مجموعه زندگی انسان. یعنی برنامه جامع نه برنامه شخصی و صرفاً عبادی و فردی انسان که برخی فکر می‌کنند دین مربوط به مسائل شخصی است و سایر مسائل از حوزه دین خارج است.

*طبعاً دین با این نگاه جامع مورد دشمنی هم قرار می‌گیرد. اشرار عالم با دین جامع مخالفت کرده‌اند. یا به این صورت که سعی کنند فرو بکاهند این منطقه عظیم را به مسائل شخصی یا اینکه علناً در مقابل دین بایستند.

*در تبلیغات دشمنان از اسلام سیاسی نام برده می شود. اسلام سیاسی همینی است که در نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرده است. اسلام سیاسی یعنی اسلامی که توانسته با تشکیل حکومت نظام های سیاسی، افتصادی و... را بوجود آورد و یک هویت دینی و اسلامی را برای ملت ایجاد کند.

*بعثت حرکت عظیمی است که برنامه جامع و نجات بخش بشر را در اختیار انسان ها می گذارد و انسان ها را برای یک حرکت بزرگ آماده می کند. البته اینطور نیست که برانگیختگی پیامبر و راهبری او مردم را از تحرک در این میدان برکنار کند. برانگیختگی پیامبر به برانگیختگی انسان ها منتهی می شود و جامعه را برانگیخته می کند.

*انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دوره معاصر تجدید کرد. خداوند متعال به امام بزرگوار ما این توفیق را داد که خط مستمر بعثت نبوی را در این دوران با ابتکار خود و با اندیشه بلند خود و با فداکاری خود پررنگ کند و جامعیت اسلام را در عمل نشان دهد.

*امام بزرگوار ابعاد سیاسی  و اجتماعی دین را احیا کرد و به یاد آورد. این انقلاب به پیروی از بعثت نبوی بر ضدظلم واستبداد و بر ضد استکبار بود، طرفدار مظلومان بود،طرفدار محرومان بود. در همه حال این انقلاب عموم بشریت را به ضراط مستقیم اسلام دعوت کرد.

*وقتی این انقلاب شکل گرفت و نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت، اشرار عالم در مقابل این انقلاب صف کشیدند، همانطور که در مقابل پیامبران صف می کشیدند.

* البته این خلاف انتظار ما هم نبود، ما از اولم توقع سازگاری آنها با انقلاب را نداشتیم، معلوم بود که با انقلابی با این خصوصیات امثال آمریکا و شوروی آن روز و استکباران جهان مقابله می کنند و همینطور هم شد.

*این مقابله قطعا وجود دارد، منتهی در این قضیه مقابله باجمهوری اسالمی تحریف و دروغگویی را رایج کردند و گفتند جمهوری اسلامی با همه دنیا سر ناسازگاری دارد، این خلاف است و دروغ است. ما از قرآن یاد گرفتیم که با کسانی که با نظام اسلامی دشمنی نمی کنند، خوش رفتاری کنیم.

*اینطور نیست که ما با سر ستیزه با همه داشته باشند، تاکید اسلام مقابله با دشمنان است، کسانی که دشمنی می کنند.

این خبر تکمیل می شود