رفتار با دختر در دوران بلوغ و نکاتی که باید بدانید

رفتار با دختر در دوران بلوغ و نکاتی که باید بدانید


منبع: آرگا

108

1399/12/25

22:04


بلوغ در واقع پدیده ای است که برای پسران و دختران در بازه ی سنی مختص به خود اتفاق می افتد و همراه با تغییرات گوناگونی می باشد. بلوغ دختران زودتر از پسران رخ می دهد و والدین با آگاهی داشتن از تحولات ایجاد شده باید رفتار مناسبی با دختر در دوران بلوغ داشته باشند تا او بتواند به راحتی این دوره را سپری کند.

یکی از حساس ترین و مهمترین مراحل زندگی هر فردی دوره بلوغ می باشد که فرد از جوانب مختلف دچار تغییرات و دگرگونی می شود و در دختران و پسران نسبت به یکدیگر متفاوت است. با توجه به تحولات ایجاد شده والدین نیز باید متناسب با شرایطی که فرزندشان در آن قرار دارد با او رفتار کنند و در این زمینه اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند که در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی و راهنمایی شما عزیزان نحوه برخورد و رفتار با دختر در دوران بلوغ را مورد بررسی قرار دهیم.

چگونگی برخورد با دختر در دوران بلوغ

بلوغ دختران به نسبت پسران شروع زودتری داشته و پس از سن ۸ سالگی اتفاق می افتد که در این دوره دختران دچار تغییرات فیزیکی و عاطفی می شوند و رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهند. با توجه به این که این دوره مرحله ای بحرانی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به گونه ای زیر بنای زندگی فرد در آینده را تشکیل می دهد بنابراین والدین باید با نحوه صحیح برخورد با دختر در دوران بلوغ آشنایی کامل داشته باشند و رابطه خوبی با او برقرار نمایند.

بهتر است بدانید که شناخت تغییرات روحی و جسمی فرزندان در این دوران باعث می شود که بهترین و مناسب ترین نوع رفتار را با آن ها داشته باشید و این دوران سخت را برای آن ها به تجربه ای ساده و شیرین تبدیل نمایید. دوره بلوغ به نوعی انتقال یافتن از سن کودکی به سن بزرگسالی به حساب می آید که در این دوره اندام های جنسی نوجوان شروع به رشد می کنند و بدن او توانایی انجام تولیدمثل را بدست می آورد. تغییرات ایجاد شده امکان دارد برای نوجوان همراه با شادی و رضایت باشد و گاهی نیز در او باعث پریشان حالی و حس شرمساری شود.

انواع تحولات روحی و عاطفی در دختران

به طور کلی ایجاد تغییرات بیولوژیکی در دوران بلوغ موجب بروز تحولاتی در رفتار، شناخت و سطح هیجان دختران می شود. با رسیدن به این سن میزان شباهت او به شما افزایش یافته و حس می کند فردی کاملا بالغ و عاقل است به همین ترتیب در پی مستقل شدن است و آزادی بیشتری می خواهد، در حقیقت به گونه ای حس خود اختیاری در او بیشتر می شود. در ادامه به مواردی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

تغییرات عاطفی دختر در دوران بلوغ

تفسیر و توصیف بهتر از خود :

فرد به راحتی می تواند انواع احساسات خود یعنی شادی و غم را شناسایی کند و با دیگر افراد به خوبی رابطه برقرار کند.

تحول در نوع طرز فکر :

به هر اندازه که فرزند شما سنش بیشتر می شود میزان درک و فهمش از پیرامون و دنیای اطرافش نیز تکامل پیدا می یابد.

گریه کردن زیاد :

در این دوره دختران به علت داشتن حساسیت زیاد به همه مسائل امکان دارد که این روزهای سخت را با گریه بیشتری بگذرانند.

نحوه برخورد والدین با دختر در سن بلوغ

نداشتن اطمینان نسبت به خود :

به خاطر ایجاد تحولات روحی و فیزیکی در این دوران امکان دارد که خود را با سایرین دائما مقایسه کرده و همین امر موجب عدم رضایت از خود می شود.

افزایش حس زنانگی :

در این دوران دختران در مقایسه با رفتارهای قبلی خود تمایل بیشتری به انجام رفتارهای دخترانه دارند. به طور مثال تمایل دارند که از وسایل آرایش استفاده کنند.

احساساتی شدن بیش از حد :

بخاطر ایجاد تغییرات هورمونی تمامی موضوعات به نوعی آزار دهنده و اثرگذار بوده ولی این به دوره بلوغ در نوجوانان ارتباط دارد.

نحوه رفتار با دختر در دوران بلوغ

انواع تحولات ظاهری و جسمی دختران :

زمانی که دختران به دوران بلوغ می رسند به ایجاد تغییرات زیادی که در بدن آن ها اتفاق می افتد پی می برند که در ادامه به مواردی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

رشد کردن موهای اضافه در بدن :

 از جمله تغییراتی که در طی بلوغ ایجاد می شود می توان به رویش موهای زائد اشاره داشت که در نقاط مختلفی از بدن رخ می دهد که در واقع ناحیه حنجره و زیر بغل از جمله این موارد به شمار می آیند. هورمونی که در رویش موهای اضافه بدن موثر می باشد هورمون تستوسترون می باشد که تخمدان ها مسئولیت ترشح آن را به عهده دارند. همچنین باید به این نکته اشاره داشت که این هورمون می تواند در فعالیت محرک های جنسی نیز تاثیرگذار باشد.

رشد و نمو سینه ها :

یکی دیگر از انواع این تغییرات رشد سینه ها می باشد که می توان گفت بعد از ورود به دوره بلوغ این مورد در واقع اولین تغییر می باشد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که هنگامی این تغییر اتفاق می افتد که شخص یک دوره بلوغ طبیعی را سپری کند. در حقیقت پستان ها تحت تاثیر دو هورمون تستوسترون و استروژن قرار گرفته و تغییر می یابند و این هورمون ها با فعالیت خود موجب کامل شدن روند رشد آن ها خواهند شد.

بروز سیکل قاعدگی یا عادت ماهیانه :

به طور کلی بلوغ دختران با قاعدگی فرد همراه بوده و در واقع سن ۱۲ سالگی وقتی است که دختران با اولین تجربه قاعدگی رو به رو خواهند شد. البته باید در نظر داشت که امکان دارد بعضی از دختران متناسب با سطح عملکرد هورمون ها و رژیم غذایی که دارند دوره قاعدگی آن ها با دیگران فرق داشته باشد.

نحوه رفتار با دختران در سن بلوغ

نحوه رفتار صحیح با دختران در سن بلوغ

باید در نظر داشته باشید در صورتی که تمایل دارید به فرزندتان کمک کنید تا به راحتی این دوران را پشت سر بگذارد باید یک سری اعمال و رفتار مناسب با دخترتان در دوران بلوغ داشته باشید که در ادامه به موارد مهمی از آن اشاره کرده ایم.

مقایسه نکردن دوران نوجوانی خود با آن ها :

یکی از مسائلی که امکان دارد والدین را ناراحت کرده و باعث تمام شدن صبر آن ها شود گستاخی و سرکشی فرزندان می باشد و برخی از والدین چون خودشان دوران بلوغشان با توقعات کم و بدون داشتن حق مخالفت سپری شده در نتیجه در صورت مشاهده نافرمانی فرزند خود تحمل آن را ندارند.

کنترل غیرمستقیم ولی دائمی :

والدین باید سعی کنند بر روی روابط اجتماعی، عاطفی و مجازی فرزند خود مراقبت نامحسوس داشته باشند و این رفتار آن ها باید به صورت مداوم باشد تا چنانچه اگر فرزندشان با مشکلی رو به رو شد در زمان مناسب او را ارشاد نمایند.

تغییرات ظاهری دختر در سن بلوغ

پرخاشگری ممنوع :

بکار بردن رفتارهایی که با خشم و دعوا همراه است در جامعه امروزی کاملا منسوخ شده و جوابگو نمی باشد چرا که چنین رفتارهایی بسیار نامناسب بوده و باعث وارد شدن آسیب های زیادی به کودکان و نوجوانان خواهد شد چرا که در سن بلوغ نوجوان دارای قدرت رویارویی و مقابله با خشم والدین است و همین موضوع روابط بین شما را خدشه دار خواهد کرد.

اصرار داشتن تنها در زمینه مسائل مهم :

سعی کنید که به اعتقادات فرزند خود احترام گذاشته تا بدین گونه حرمت و احترام شما را نگه دارد. در صورتی که خطای کوچکی از او سر زد بلافاصله در جایگاه والدین او را سرزنش نکنید بلکه به او تذکر های مختصر و مفید بدهید. به طور کلی پافشاری خود را فقط برای موضوعاتی که اهمیت بسیاری دارند بکار گیرید.

ایجاد زمینه برای گفتگو :

برای انجام این رفتار باید از زمان بچگی سعی کنید به صورت کاملا صمیمی با فرزند خود صحبت کنید تا در دوره نوجوانی فرزندتان با تمایل و رضایت بیشتری قادر باشد مسائلش را با شما در میان بگذارد و با هم صحبتی با شما به نتیجه گیری بهتری برسد.

شناساندن دوره نوجوانی به او :

سعی کنید که به دخترتان در دوران بلوغ خصوصیات دوره نوجوانی را بشناسانید و اطلاعاتی کامل در این زمینه به او بدهید تا با درک درستی بتواند با مشکلات پیش آمده رو به رو شود.

تغییرات روحی و جسمی دختر در سن بلوغ

در این مطلب شما عزیزان را با انواع تغییر و تحولات دوران بلوغ دختران و نحوه برخورد درست با دختر در دوران بلوغ آشنا کردیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد و از توضیحات بیان شده بهره مند شده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو