اثر بخشی مواد غذایی روی نقش داروها

منبع: سیمرغ

124

1399/12/27

10:46


اثر بخشی مواد غذایی روی نقش داروها

 تغذیه نقش مهمی روی تاثیر دارو بر بدن دارد بهتر است این تداخلات را بشناسید تا دارو بیشتر روی بدن شما تاثیر بگذارد

 خوراکی ها چه اثری روی داروها دارند؟

تاثیر برنامه غذایی بر داروهای مصرفی یکی از موضوعات مهمی است که در صورت نداشتن آگاهی های لازم می تواند موجب صدمات جبران ناپذیری بر بدن شود.

 داروهای ضد آکنه با هویج تداخل دارد

مصرف همزمان داروی ضدآکنه مانند ایزوترتینوئین (آکوتان و دکوتان) با داروهای داکسی ‌سیکلین، مینوسیکلین، تتراسیکلین، متوترکسات، مکمل ‌های حاوی ویتامین آ و هر نوع مکمل برای افزایش یا کاهش وزن و بدن‌ سازی ممنوع است.

داروهای شل کننده رگ های خونی با موز تداخل دارد

این دسته داروها از قبیل کپتوپریل، انالاپریل و لیزینوپریل رگ های خونی را شل  می کند و منجر به جریان خون بهتر می شود. مصرف این داروها پتاسیم را در بدن افزایش می دهد بنابراین اگر ما مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا را به همراه این داروها مصرف کنیم، این وضعیت می تواند منجر به نامنظم شدن ضربان قلب شود.از مصرف موز، پرتقال و جانشین های نمک در صورت استفاده از این داروها، پرهیز کنید.

آهن و آنتی بیوتیک با لبنیات تداخل دارد

هیچ گاه از شیر برای بلعیدن قرص های حاوی آهن یا آنتی بیوتیک ها استفاده نکنید. مصرف همزمان این دو باعث چسبیدن داروها به لبنیات می شود و ترکیبی را تشکیل می دهد که اگرچه خطرناک نیست اما مانع تاثیر کافی ویتامین یا آنتی بیوتیک می شود. بعد از مصرف این داروها دو ساعت صبر و بعد از آن، محصولات لبنی را مصرف کنید.

داروهای ضد تشنج با ویتامین دی تداخل دارد

برخی داروهای ضد تشنج مانند دیلانتین و فنی تک در جذب کلسیم و ویتامین دی محدودیت ایجاد می کند. این در حالی است که کلسیم و ویتامین دی هر دو برای تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری هستند.اگر از داروهای ضد تشنج استفاده می کنید، حتما در ساعات اوج نور خورشید، روزانه ۱۵ دقیقه از نور آفتاب بهره ببرید و به میزان کافی هم لبنیات مصرف کنید.

بیشتر بدانید : کدام داروها بر روی جذب ویتامین ها تاثیر می گذارند؟

بیشتر بدانید : نوشیدنی هایی که دارو ها را بی اثر می کنند

بیشتر بدانید : تداخل دارویی منجر به مرگ با مصرف همزمان این دو داروی ساده

بیشتر بدانید : داروهایی که هیچوقت نباید با الکل مصرف شوند

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو